Vehka: Jääsilta

Tämän palstan kautta voit ilmoittaa netissä olevia science fiction-, fantasia- tai kauhutekstejäsi keskustelijoiden arvioitavaksi. Tähän eivät kuulu novellit, jotka ovat ilmestyneet verkkolehdissä.

Valvoja: Moderaattorit

Vehka: Jääsilta

ViestiKirjoittaja summa » 23.03.2005, 14:33:00

Lyhyestä virsi kaunis.

Novelli on lyhyt tunnelmapala, lastu. Varsinkin näin lyhyessä novellissa tyylivirheestä sakotetaan heti. Ei ylimääräisiä adjektiiveja, eikä mielellään muita aikamuotoja (perfektiä) imperfektin lisäksi. Yksinkertaiset asiat yksinkertaisilla ilmaisuilla: joko siristelee tai sitten tuijottaa aurinkoa, ei molempia yhtä aikaa. Myös henkilön sisäisen puheen merkitseminen nipsuilla on tässä minä-muotoisessa novellissa ehkä turhaa. Muuten novelli on mielestäni kokonainen, siinä on käänne ja loppu. Lukijaa voisi palkita vielä jollakin vihjeellä siitä, kuka vihollinen on.

saara/summa
summa

ViestiKirjoittaja Piikki » 23.03.2005, 14:48:42

Minusta tässä olisi hyvä valottaa enemmän, mistä on kyse: kaunis tunnelmakuvaus, mutta päähenkilö jää niin etäiseksi, että hänen kohtaloonsa on vaikea samaistua.

Novellin työstämistä helpottaa vanha toimittajien uutislitania:
- kuka tekee?
- mitä tekee?
- missä tekee?
- milloin tekee?
- miksi tekee?

Kaikkea ei tarvitse puhkiselittää, mutta mielestäni onnistuneen jännitteen luomiseksi on päähenkilön motiiveja paljastettava lisää. Muutamalla miljöökuvauksella paikka avautuisi lisää. Päähenkilön fiilarit avautuisivat, jos hänen matkalleen antaisi merkityksen. Ja vihollisen henkilöllisyys jäi minuakin vaivaamaan.
Viimeksi muokannut Piikki päivämäärä 31.03.2005, 15:18:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Piikki

ViestiKirjoittaja tuatara » 23.03.2005, 17:40:53

Aikamuotoihin ja muihin sellaisiin en ota kantaa. Sanon vain sen verran, että kuvailu oli mielestäni ihanaa. Mutta minua jäi hiukan mietityttämään, että mikäli sää oli jäätävä, minkä vuoksi päähenkilö on pukeutunut vain ohueen valkoiseen kaapuun? Voisikohan syyn tuoda esille vaikka jossain sivulauseessa? Ehkä epäolennaista, mutta ainakin minä olen utelias. Se, että tietää, miksi joku henkilö pukeutuu tietyllä tavalla, voi kertoa lukijalle jotakin kyseisestä henkilöstä.

Aika paljon asioita tuntui jäävän vähän auki. Toisaalta pidän siitä, että saa itse kuvitella puuttuvat osiot, mutta jos puuttuvia paloja on liikaa, alkaa ainakin minun olla hiukan vaikea hahmottaa tilannetta.

Mutta kaunis tämä oli.
tuatara

ViestiKirjoittaja Hanska » 27.03.2005, 10:32:48

Kaunista, jylhää maisemaa kirjoittaja tässä maalaa lukijan silmien eteen. Intensiivinen tunnelma imaisee tehokkaasti mukaansa. Mutta hiukan minäkin kaipaisin lisävihjeitä vihollisesta ja siitä, mikä ajoi päähenkilön tähän tilanteeseen.

Miksi päähenkilö ei ehdi? Olisiko aurinko sulattanut jääsillan, ennen kuin hän olisi ehtinyt "toiselle puolelle"? Mitä siellä olisi? Mistä päähenkilö on lähtenyt?

Tuliko hän sittenkin hulluksi, kun ruumis alkoi tanssia kuin marionetti? Oliko hän "pimeän lapsi", koska auringon valo teki hänet hulluksi tai peräti tappoi hänet? Vai tekikö, tappoiko?

Ehkä näin lyhyessä tekstissä kannattaisi kiinnittää huomiota myös kieleen ja kuviin. Tuo tahdoton marionetti on aika kulunut ilmaisu, sen tilalle jokin runollisempi. Samoin "majesteetillinen hehku" vähän tökki.

Tekstissä on kuitenkin niin paljon poweria, että tätä kannattaa ehdottomasti työstää eteenpäin. Kirjoittaja aivan ilmeisesti tietää tarinasta paljon enemmän ja tätä tietoa voisi varovaisesti vihjaillen tarjota myös lukijoille.
Hanska

ViestiKirjoittaja Satkuli » 31.03.2005, 15:06:45

Koskaan ei tietysti saisi sanoa kun arvostelee, että ihan hyvä. Mutta: ihan hyvä. Kuitekin ihan hyvä vasta kun olin lukenut useampaan kertaan. Eli minulle kaikki jäi jotenkin liian etäiseksi, ja ensimmäisellä lukukerralla en oikein edes ymmärtänyt. Ja koska en ymmärtänyt, en jaksanut välittää ja tekstistä tuli tylsää (tietenkin halusin tietää, putoaako päähenkilö vai ei, mutta enpä juuri muusta piitannut).

Luin useampaan kertaan, ennen Pääsiäistä ja nyt sitten uudelleen. Vähitellen tekstistä paljastui uusia puolia ja huomasin uutta vielä, sanotaan viidennellä lukukerralla. Tietysti voi johtua myös siitä, että luin alkujaankin huonosti. Tai että mieleeni tunki jatkuvasti tarinan herättämiä kuvia Kotiteollisuuden kappaleesta yö päivää keinuttaa (ei niillä ole varmaan keskenään mitään tekemistä, mutta se johtui minusta itsestä). Novellissa oli myös paljon kuvailua, johon olisin kaivannut ehkä vähän tiukempaa otetta, tyyliin: Kuilu oli mittaamaton ja vailla valoa. Mutta lopulta pätevä, lyhyet novellit ovat vaikeita.
Satkuli

Paluu Verkossa ilmestyneet novellit