Finnit

Tämän palstan kautta voit ilmoittaa netissä olevia science fiction-, fantasia- tai kauhutekstejäsi keskustelijoiden arvioitavaksi. Tähän eivät kuulu novellit, jotka ovat ilmestyneet verkkolehdissä.

Valvoja: Moderaattorit

Finnit

ViestiKirjoittaja mixu » 05.10.2004, 20:33:45

Heips!
Tästä novellista olen kaipaillut kritiikkiä jo vuosia:
http://www.iwn.fi/kalaksikukko/novellit/kknov83.htm
Mutta la-la-la-la-la-Laurelinella / on tuolla taivaalla muita hommia / ei se jouva luuhaan Haukiputtaalla / mun vissiin täytyy joku toinen katella.
mixu

ViestiKirjoittaja Cesare » 10.04.2009, 10:47:42

Linkki ei toimi, se toimittaa onnettoman klikkaajan vain ImageWorldin etusivulle.

Olen muuten saattanut lukea tämän - olen ainakin lukenut erään scifiraapaleen, jonka nimi oli 'Finnit'. (Se, jossa esiintyy teinipoika, terveydenhoitaja ja ufomaisia juttuja, joita ei oteta uskoakseen.) Onko kyseessä sama teksti?
Cesare

ViestiKirjoittaja Hanska » 11.04.2009, 08:54:34

Kalaksikukon osoite on muuttunut.

Mixun Finnit-novelli löytyy nyt täältä:
http://www.iwn.fi/~kxkukko/novellit/kknov83.htm

Kalaksikukon etusivu:
http://www.iwn.fi/~kxkukko/
(Siellä ei ole tapahtunut mitään vuoden 2004 jälkeen, mutta entiset tekstit kyllä löytynevät.)
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Cesare » 11.04.2009, 19:10:57

No niin! Luin novellin, ja mielestäni se oli ahdistava, ei pahalla tavalla, vaan luultavasti juuri siten kuin oli tarkoitettukin. Mikään itsemurhasta tai sen suuntaisista ajatuksista kertova iloinen ja riemukas teksti tuskin ajaa asiaansa. (Ja nyt sanon, ennen kuin unohdan, että kyseessä ei ollut ennen lukemani Finnit-novelli.)

Henk. koht. en yhtään pidä puhekielestä kirjoituskielenä, mutta ihan toimivasti olit sitä käyttänyt. Toisaalta, kirjoittamisen huumassa muutama iso alkukirjain oli hypännyt bittiavaruuteen! Päähenkilön hakkaaminen ja vihan olivat myös... epärealistisia. Usein fantasiakirjat (ja scifi-), vaikka eivät tosielämästä kerrokaan, saavat itsensä tuntumaan todelta. Tämän kanssa ei tapahtunut "sisäänhyppäämistä" tarinaan ja maailmaan.
Cesare

ViestiKirjoittaja Pasi Koo » 15.04.2009, 03:08:06

Cesare kirjoitti:Olen muuten saattanut lukea tämän - olen ainakin lukenut erään scifiraapaleen, jonka nimi oli 'Finnit'. (Se, jossa esiintyy teinipoika, terveydenhoitaja ja ufomaisia juttuja, joita ei oteta uskoakseen.) Onko kyseessä sama teksti?

Heh, joo. On pakko sen verran kommentoida, että kuten tuossa todettiinkin, niin ei ole, se toinen on nimittäin allekirjoittaneen. :-)

Nimi on tosiaan sama, kuten teemakin, jossain määrin ainakin, vaikka aikalailla erilainen loppuvinksautus jutuilla onkin. Muistan jo silloin kun jutun ekaa kertaa luin, olisiko ollut Atorox-esiraadissa, panneeni merkille em. yhteydet.

Sittemminhän tuon allekirjoittaneen Finnit sai melko yllättäen "uuden elämän" kun se julkaistiin Aleksis 8 -äikänkirjassa viime vuonna esimerkkinä scifikirjallisuudesta. Aika hyvin alunperin jo yli kymmenen vuotta vanhalta tekstiltä. No, oli pakko päästä kehaisemaan. :-)

Mitä tuohon Mixun juttuun tulee, niin kuten tosiaan sanoin, luin sen aikanaan tuoreeltaan. Aika inhorealistiselta se minusta tuolloin tuntui ja nuorisokieli toi juttuun vielä oman lisänsä, olkoonkin että nyt se ei hypännyt päälle läheskään niin pahasti kuin tuolloin aikoinaan. Tuli itse asiassa Hautalan "Itsevalaisevien" muutamat kohdat mieleen.

Mutta noin kaiken kaikkiaan sanoisin että ei Mixun parhaita tekstejä. :-)
Pasi Koo

Paluu Verkossa ilmestyneet novellit