Markku Soikkeli: Maassa maan tavalla

Tämän palstan kautta voit ilmoittaa netissä olevia science fiction-, fantasia- tai kauhutekstejäsi keskustelijoiden arvioitavaksi. Tähän eivät kuulu novellit, jotka ovat ilmestyneet verkkolehdissä.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Soikkeli: Maassa maan tavalla

ViestiKirjoittaja Piikki » 24.10.2004, 17:56:52

http://www.uta.fi/~csmaso/maassa.htm

Soikkeli osaa käyttää kieltä kauniisti. Maassa maan tavalla on kielensä vuoksi täynnä pinnanalaista, pehmeän kuplivaa huumoria, joka lämmittää lukijan mieltä.

Tarina lähtee liikkeelle huikeasti. Hellyttävästi kuvattu Jeesus tulee Ilpon kotitilalle, herättää leikin lomassa ristiinnaulitun Ilpon henkiin. Aluksi lukija ei tiedä, mitä on tapahtunut, vähitellen faktat kääriytyvät esiin.

Maailma on muuttunut sen jälkeen, kun koko maailma pantiin verolle ja taivaskin joutui sulkemaan ovensa verosotkujen takia, niin, koska veroparatiiseja ei enää suvaittu. Sanoilla ja asioilla ilottelu etenee soljuvasti eteenpäin. Jeesuksesta ja vastarintaa vääntävästä Ilpo-lapsesta on saatu aikaiseksi sopivasti kerrontaa eteenpäin vievää ristiriitaa. Kun Jeesus kertoo Ilpolle mitä on tapahtunut, lukija seuraa mielellään mukana, tietoa tulee sopivasti ja maailmankuva hahmottuu vähitellen.

Murteiden käyttö on taitavaa, värittää sopivasti henkilöhahmoja. Mikähän siinä on, kun mualaiset alkavat huastaa, niin heti alkaa tuntuva olo kotosalta. Monet tarinalliset yksityiskohdat miellyttivät minua, esim. mannan syönti ja Jeesuksen kyynelehtiminen.

Mutta loppua kohden minua alkoi kiusata jokin. En aluksi oikein osannut sanoa mikä se oli, ehkä jonkinlainen tunne siitä, että olen lukenut monia erilaisia matkoja helvettiin (Heinlein, lukuisat Nova-novellit, itsekin joskus helvetistä kirjoittaneena), ja tämä tarina kääntyi taas yhdeksi helvetin kuvailuksi. Ei sen puoleen, oli raikasta lukea tuotteistetusta ja markkinoidusta helvettimatkailusta, mutta samaan aikaan minussa heräsi tarve lukea jotakin uutta tästä aiheesta. Mutta kun helvetti on aika koluttu miljöö...

Ja siinä vaiheessa, kun Jeesus putosi tarinan kelkasta pois, kerronnan fiilis jotenkin latistui. Aivan kuin kerronnallinen ote olisi menettänyt jonkinlaisen täsmäzoomauksen, Jeesus ei ollutkaan tarinan päähenkilö, ja novellin huumorikin olisi muuttunut tavanomaiseksi. Nyt päähenkilöiksi nousevat Väisänen ja Holopainen. Ilpo tuppasi jäämään statistiksi.

Ja lopetus jätti minut pihalle. Olin hivenen pettynyt, nytkö se loppui, näinkö? Oliko lopetus tarinan logiikan mukainen, vai oliko se vain hätäratkaisu.

Novelli sijoittui hyvin Gummeruksen kirjoituskilpailussa vuonna 2000 ja julkaistiin parhaiden novellien anologiassa v. 2001. Syystäkin: spekulatiivista fiktiota parhaimmillaan, sellaista joka uponnee mainstream-lukijaankin. Tykkäsin tästä, mutta jokin lopputvisti jäi minulta henkilökohtaisesti saamatta.
Piikki

Paluu Verkossa ilmestyneet novellit