Tohtori: Kesäkissa

Tämän palstan kautta voit ilmoittaa netissä olevia science fiction-, fantasia- tai kauhutekstejäsi keskustelijoiden arvioitavaksi. Tähän eivät kuulu novellit, jotka ovat ilmestyneet verkkolehdissä.

Valvoja: Moderaattorit

Tohtori: Kesäkissa

ViestiKirjoittaja LittleFairy » 09.10.2006, 14:53:22

Jaahas, tämä on sitten ensimmäinen yritelmäni arvostelun puolella, mutta on aivan pakko antaa palautetta, kun täältä löytyi linkki kauhujuttuun. Periaatteessa tämän tarinan idea on vanha tuttu eli kirjailija, joka kirjoittaa omasta kokemuksestaan tai niin päättelin lopulta, mutta voihan se olla, että tuo murha olikin kirjailijan ensimmäinen. Sitä ei käsittääkseni tekstissä kerrota. Positiivista oli suomalaisuus ja suomalainen maisema, kun niin moni suomalainenkin kirjoittaja kirjoittaa amerikkalaisesta herra X:stä maailmalla ja sortuu stereotypioihin ihan pelkästään siksi, että kilometrin päähän paistaa se, ettei kirjoittaja ole tehnyt kuin ehkä satunnaisia turistimatkoja Ameriikan maalle.

Tekstissä kirjoittaja oli lomalla, mutta minäpä epäilen, että todellisuudessa hän olikin aineistonkeruumatkalla koko ajan, tiedostamattaan tai tunnustamatta totuutta itselleen. Hän oli suunnitteli kirjaa, mutta samalla hän ikään kuin suunnittelee jotain muutakin. Vanha aihehan se taitaa olla, että mikä on fiktion ja kirjoittajan välinen suhde ja voiko kirjoittamisesta tulla hulluksi vai onko se niin, että kirjoittaja jo on hullu. Joskus pelkään itsekin, että kiinnostukseni kauhuun on nyrjähtänyttä tai todistaa sen puolesta, että olen seonnut. :roll: Herätti ajatuksia. En väitä, että ymmärsin kaikki tai mitään tekstiin kätketyistä hienouksista, mutta minulle tärkeintä onkin se, että teksti kiihottaa omaa mielikuvitustani ja tämä teki juuri sitä. 8)

Muoks: Tämän jutun yhteydessä sanottiin, että rakkaustarina ja olihan siinä sitä rakkauttakin, mutta päähenkilö oli kyllä aika viileä ja minä käsitän rakkaustarinat vähän toisenlaisiksi. 8) Karmiva rakkaustarina, justiin sellainen hyvä rakkaustarina.
LittleFairy

ViestiKirjoittaja Tohtori » 12.10.2006, 23:22:18

Tohtori kiittää palautteesta. On aina mielenkiintoista nähdä, miten eri ihmiset tekstiä tulkitsevat. Etenkin kun kirjoittaja itsekään (tai ainakaan minä) ei aina ymmärrä kaikkia hienouksia mitä sieltä tekstistä saattaa löytyä.
-Tri
Tohtori

Paluu Verkossa ilmestyneet novellit