Jaettu Git kirjoittajille? Projektit pilveen?

Kirjoittajien esittelyt ja keskustelua kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista, tv-sarjoista, elokuvista jne.

Valvoja: Moderaattorit

ViestiKirjoittaja Rasimus » 14.05.2011, 01:31:51

MaKo kirjoitti:Rasimus, vahinko, että oot tekemässä projektia WTF - siis WPF:llä, mua kyllä kiinnostaisi nähdä tulokset, mutta kyseistä frameworkkia ei tietääkseni ainakaan vielä saa Linuxille. Kunhan saat jotain valmiiksi, niin pistä screenshotteja.

Saat portata jollekin Linux-frameworkille, jos haluat - mulle taas kelpaisi softaan integroitu WordPad-henkinen tekstieditori :P

Meinaan pyrin tekemään niin, että mahdollisimman suuri osa ohjelmakoodista on yleisluontoista, ja WPF:ää on vain ja ainoastaan käyttöliittymän kuvaus. Tällä hetkellä on:
1) varsinainen UI-taso, joka lähinnä kertoo miten controllit asettuvat näytölle ja mitä funktioita esim. hiiren klikkaus käynnistää Liimatasolta, joka yrittää työskennellä vähän yleisemmin.
3) Varsinaisessa ohjelman ytimessä ei sitten käytetä mitään muuta kuin perus-.NET -toiminnallisuuksia, puurakenteet muodostetaan omiin luokkiinsa, jotka ovat multiparentteja ja multichildeja (vaikka itse WPF ei siihen taivukaan).
2) Liimatasolla tapahtuu ytimen ja UI:n yhdistäminen toisiinsa. Toiminnot pidetään yhä mahdollisimman atomisina ja yleisluontoisina, algoritmien ollessa ytimessä, ja WPF:n luokkia käytetään vain sen verran mitä UI:n toimiminen vaatii. Esim. ytimen muodostamat puurakenteet sovitetaan TreeView:n vaatimaan singleparent/multichild -formaattiin kopioimalla jokaista parenttia kohden TreeViewItemit ja listaamalla ne UI-tasolle kuitenkin osana samaa ytimestä tulevaa Node-komponenttia.

...

Perk... On muuten hankala projekti. Monimutkaisena pitämäni asiat olen pystynyt koodaamaan uskomattomalla vauhdilla (noin 2...4 miestyötuntia per taski) kun taas aluksi läpihuudolta tuntuneet jutut ovat vieneet jo miestyöpäiviä.

Jostain syystä tuo nimenomaan TreeView:n käsittely multiparenttina on ollut tuskien taival: Ensimmäinen versio rakenteen toteutuksesta oli liian monoliittinen sekoittaen räikeästi liimatason ja ytimen keskenään. Toinen versio ei jostain syystä toiminut ja tuon alempana lainatun vaatimuksen hahmottaminen ei sopinut siihen liimatason ratkaisuun muutenkaan kunnolla. Vasta kolmannesta versiosta tuli kunnollinen... Jos alihankkija mun leipätyössäni olisi häröillyt ton kanssa samaan tapaan kuin mitä mä tein (en ole edes kertonut vielä yksityiskohtia :oops: ), niin olisin jo älähtänyt, että jättää suuruudenhulluuden laiturille. Ja mä hullu vielä pohdin tehdä neljännen uudelleenkirjoituksen koodaamalla kokonaan oman organization chart -kontrollin... :twisted:

- jokaista tarinaa pitää kyetä katsomaan erillisenä, ja siihen lisäämään helposti kohtauksia
- samaan aikaan tarinoiden yhteennivottua kokonaisuutta pitää kyetä katsomaan, ja sen järjestystä vapaasti sumplaamaan rikkomatta erillisten tarinoiden erillisiä näkymiä.

Eeh... Ajattelin, että kokonaisuuden voi esittää yhtenäisenä puuna. Jokaiselle nodelle voi kuitenkin määrittää kaksi eri luokittelukenttää, joiden eri sisältöjen mukaan puusta voi sitten suodattaa esiin karsittua puurakennetta.

Hieman epäilyttää, sillä suodatuksilla voi syntyä tilanne:
1) A-teksti johtaa B-tekstiin
2) B-teksti johtaa C-tekstiin
3) Toisaalta A-teksti johtaa myös suoraan C-tekstiin
4) Ja tämä kuvio vain sen takia, että tekstien välissä on ollut kokonaisessa puussa useampia eri luokitteluilla olleita kohtauksia, joiden syyt ja seuraukset ovat muodostaneet sen, että kun rojuja karsii pois, tuleekin tuollaisia hassuja syrjähyppyjä. Esim. A-C-liitos sen takia, että A aiheuttaa sivujuonen, joka lopulta nivoutuu pääjuonen C-kohtaukseen, kun taas pääjuonen kuljetus vaatii vain A-C-kulkureitin.

Mitenköhän noihin pitäisi suhtautua? Karsiako A-C-liitos pois kun havaitaan A-B-C-liitos? Vai pitäisikö asetelma tulkita niin, että A-C-liitos tarkoittaa, että tarina kulkee hyvin niinkin vaikka B-haara hylättäisiinkin huonona ideana?

Lisäksi vielä se juttu, että etenkin tekstien yhteyksiä kuvatessa TreeViewillä saisi seuraavan kohtauksen esiin saadakseen naputtaa jokainen node erikseen auki... Pitäisi kehittää keino ilmaista lapset itseasiassa sisaruksina, jolloin kaikki nodet näkyisivät kerralla ruudulla ja itseasiassa sisarukset pitäisi napsauttaa auki...

Mä en enää koskaan hauku käyttöliittymäsuunnittelijoita huonosta työstä...

Täytyy asennella noita esittelyversioita ammattityökaluista, että saisi varastettua ideoita. Tai sitten fiksuna pitäisi pistää hanskat kokonaan tiskiin ja keskittyä vain pelaamiseen, lukemiseen ja kirjoittamiseen... :D
Rasimus

ViestiKirjoittaja Mooa » 16.05.2011, 06:59:30

Ajattelin, että kokonaisuuden voi esittää yhtenäisenä puuna. Jokaiselle nodelle voi kuitenkin määrittää kaksi eri luokittelukenttää, joiden eri sisältöjen mukaan puusta voi sitten suodattaa esiin karsittua puurakennetta.

Miksi vain kaksi luokittelukenttää?

Minä siis yritän kehittää systeemiä, jossa luokittelukenttiä voi olla mielivaltainen määrä. (Katso minun edellinen viesti.) Tällöin puurakenne ei enää käy, vaan pitää olla verkko. Tai siis yhden luokittelukriteerin yhdistämät solmut muodostavat yhden aliverkon ja aliverkkoja on mielivaltainen määrä ja jokainen solmu voi olla osana mielivaltaisen monessa verkossa. Äääh! :evil:

En minä muuten, mutta on hyvä tietää, että muillakin kuin minulla on ongelmia tekstinkäsittelyn kanssa. :D

PS Onko tarkoitus esittää solmut graafisesti? Esmes jotenkin näin:
http://gramps-project.org/wiki/index.ph ... Graph_View
Mooa

ViestiKirjoittaja Rasimus » 16.05.2011, 12:24:44

Toistaiseksi kaksi luokittelukenttää, koska se riittää mulle ensi alkuun osana kehitystyötä ja se pitää homman vielä yksinkertaisena :-P Toki mekanismit on tehty niin, että niitä voi olla n kpl... Kun on saanut homman vakautettua ja sen jälkeen lähtee määrää lisäilemään, on se toivon mukaan enää vain UI:n laajennusta.

Juu. Otetaan vastaan vinkkejä ilmaisista (huonotkin käy) organizational chart -kontrolleista .Net:lle, Windows Formsille / WPF:lle ja tietenkin C#:lle, sitä ennen aion tyytyä perus-TreeView-kontrolliin ja sitten vasta myöhemmin koodaan oman, jos ei valmista löydy. En ole kyllä niin hullu, että lähden tämän projektin puitteissa sitä tekemään (enhän?)

Mun verkossa (joka tosin yhä noudattaa multiparent-puurakennetta, eli ei salli esim. circular referenceä) on yksi päätason kasa, ja siitä sitten tehdään UI:ta varten filttereillä karsittuja kasoja. Jos jotain aikoo lisäillä tai poistella, se lienee terveellisintä suorittaa vain kokonaisen filtteröimättömän kasan kanssa, mutta katson nyt mitä ongelmia syntyy.

Edit - eli jälkikäteen lisäiltyä:

Toi sukututkimuspuu on itseasiassa aika pitkälle sama, mitä olen ajatellut. Käytän omaa luokkaa henkilöille, paikoille, tekstinpätkille, ideoille ja kysymyksille - henkilöitä ja paikkoja en näe syytä linkittää puiksi, muut muodostavat syy-seuraus-puun. Oli mulla ToDo:kin, mutta alkoi tuntua siltä, että sen voi naittaa tekstien kanssa yhteen. Ja vastaus (siis kysymyksen lapseksi), mutta se tuntui aika ylimääräiseltä kun vastaus kuitenkin johtaa tekstiin tai uusiin ideoihin.

Näillä luokilla sitten on kaksi (tai plus) kenttää, joista toista voi käyttää vaikkapa (käyttäen sukututkimuspuun esimerkkiä) päivämääränä ja toinen kenttä jääkin itseasiassa käyttämättömäksi. Tekstin kirjoittamisen kannalta ajattelin, että toinen kenttä on ainakin subplotin nimi, toinen taas vaikkapa ihan vain datan kategoriointia varten joku luonnehdinta tyyliin "henkilökuvaukseen liittyvä".

Olion nimi, lyhyt kuvaus, pitkä kuvaus (tekstissä itseasiassa se, joka päätyy lopputuotteeseen), luokka, kaksi vapaan otsikon kenttää, olion vanhemmat (=syyt) ja lapset (=seuraukset), valmistuneisuusaste (ei aloitettu, draft, editointitila, verifiointia vaille, valmis - periytyvät lapsiteksteistä puuta ylöspäin ideoille, kysymyksille ym. joten haarasta näkee heti, sisältääkö se tekemättömiä asioita), obsolete-tag (hylätty - ei oteta huomioon tarkistuksissa), liittyvät asiat joista ei piirretä puuta (esim. tekstissä esiintyvät henkilöt ja paikat)... Tartteekohan muuta? Tapahtuma-aika ja kohtauksen luonne (hidastempoinen, nopeatempoinen) ja vastaavat tulevat mieleen, mutta ne koen toistaiseksi toisarvoisina tietoina.

Kyllä tää duunin hommat voittaa 6-1 :D
Rasimus

Re: Jaettu Git kirjoittajille? Projektit pilveen?

ViestiKirjoittaja Rasimus » 01.08.2011, 23:14:46

Mun on vaikea tätä uskoa, mutta noin 220 työtunnin jälkeen projekti on edennyt testausvaiheeseen. Mitään MaKon kaipaamia kuvia ei ole tulossa ennen kuin olen testannut yhden novellin rakentamisella onko systeemi käytännöllinen (pelkään pahasti, että ei ole ja että olen tuhlannut yhden miestyökuukauden)...

Mutta ainakin kolmen tyyppisiä palikoita:
- Tageja, kuten merkki siitä, että johonkin tarinanosaseen liittyy tietty henkilö, tietty paikka, tietty aika, tietty teema jne. Tekstin pätkiä voi sitten filtteröidä mielensä mukaan näiden avulla. Lisäksi tageja voi tarkastella omassa näkymässään niin, että niiden alla on listattu kaikki palikat joihin tagi on lätkäisty. Luokittelukentät saivat tosiaankin lähteä kun hahmotin, että tageilla pystyy tekemään kaiken.
- Kasattavia tageja, eli Like- ja Dislike -merkit, joihin voi kirjoittaa kommentiksi mikä tekstin palasessa mättää. Tagien yhteisnäkymässä nämä eivät kuitenkaan näy yksittäisinä kasoina, vaan on vain "Liked items" -otsakkeen alla lista tekstien otsikoista, joissa tagi on.
- Tarinapalikat, kuten tekstit, keskeneräisiä ongelmia osoittavat "kysymykset" ("Mikä aiheuttaa tässä tekstissä olevan tilanteen" ja "Mitä seurauksia tässä tekstissä olevalla tilanteella on"), ideat jne. Näitä voi ryhmitellä mind mapiksi (er... puurakenteeksi nykyisellä UI:lla) jota voi käyttää kerronnallisen rakenteen ohjenuorana (syy-seuraus-suhteet).

Tekstin mielenterveystarkistuksia on toistaiseksi vain kaksi:
- Teksteille voi antaa valmiusasteen, samoin vastaamattomat kysymykset aiheuttavat "ei valmis" -tilan. Listauksissa tää tila sitten näkyy värikoodauksena (vihreä = valmis, punainen = keskeneräinen, keltainen = odottaa lopputarkistusta).
- Tekstejä esiintymisjärjestykseen chaptereihin jaettaessa ohjelma varoittaa, jos aiemmin mainitun puurakenteen määrittelemää syy-seuraus-suhdetta rikotaan.

Vielä kaivattaisiin jotain Windowsin TreeViewin tilalle ja tekstieditoria, joka osaa editoida useasta palasesta koostuvaa tekstiä ilman että palaset vahingossakaan sekoittuisivat keskenään.
Viimeksi muokannut Rasimus päivämäärä 01.08.2011, 23:24:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Rasimus

ViestiKirjoittaja MaKo » 01.08.2011, 23:22:30

Ooh, loistavaa! Mun oman editorin kehitys on mennyt sen verran eteenpäin, että olen sillä nyt tehnyt kaikki uudemmat tekstit, mutta ei se vielä valmis ole :) Törmäsin sellaisen "jatkuvan näytön" kanssa ongelmiin GTK:n scrollbarien kanssa. Vielä en ole jaksanut sitä ratkaista, mutta ehkä joskus. Tässä kehittelyn ja kirjoittamisen lomassa olen myös huomannut joitain mielenkiintoisia asioita, jotkut mekanismit eivät toimikaan niin hyvin kuin mitä sitä alunperin ajatteli.

Pistäs Rasimus screenshottia tulemaan, niin pääsen vakoilemaan ratkaisuja ja ehkä koettamaan Linux-version tekemistä :)
MaKo

ViestiKirjoittaja MaKo » 26.09.2011, 10:41:34

Editoriprojekti edistyy hiljalleen. Laiskana ihmisenä koodaan editoria lisää aina sitä mukaa, kun tarvitsen jotain (bugifiksejä joutuu tietysti tekemään jatkuvasti). Editori on jo pidemmän ajan osannut exportata RTF:ää, koska sitä tarvitaan tekstien jakamiseen eri ihmisten kanssa. Nyt viikonloppuna kuitenkin parantelin RTF-exporttausta monilta osilta: nyt editori osaa exportata myös pitkiä tekstejä käsikirjoitusmuodossa, ja tiedostoformaattiin on nyt liitetty exporttauksen ulkoasuun liittyviä kenttiä.

Viikonlopun pääprojekti oli kuitenkin uuden editorin pulttaaminen kiinni vanhan (nimeämättömän) skriptisysteemin kanssa. Skriptisysteemi on se palikka, joka tekee latex-tyyppisiä ohjausmerkkejä sisältävistä tekstitiedostoista PDF:ää, RTF:ää, HTML:ää ja EPUB:ia kotisivujen tarpeisiin. Editorin exporttauspalikka on ollut alusta asti myös itsenäisesti toimiva, ja toteuttamalla latex-exporttauksen sain uudella editorilla tehdyt tekstit vanhan skriptisysteemin piiriin. Niinpä kotisivuille on nyt ilmestynyt HTML-, PDF- ja EPUB-versiot uudemmista teksteistä (mm. "Tarjous, josta ei voinut kieltäytyä" ja "Älyvapaavyöhyke").

Ehkä tärkeämpi tausta-ajatus tässä on se, että nyt uudella editorilla tehdyt tekstit saa osaksi kokoelmia. Skriptisysteemiä puuhatessa eräs keskeinen ajatus oli se, että tekstit voi kasata pienemmistä irrallisista osista, esimerkiksi vaikkapa kotisivuilta löytyvä "Kutsumattomia vieraita" -kokoelma (Linkki PDF-versioon). Mulla oli ajatuksena, että myös uudella editorilla olisi voinut koostaa tarinat useammasta eri tiedostosta, mutten ole löytänyt sellaiselle järjellistä toteutustapaa - nyt sellainen löytyi, ainakin hetkeksi :)
MaKo

Re:

ViestiKirjoittaja MaKo » 26.09.2011, 11:44:21

MaKo kirjoitti:Oon tässä miettinyt, että taidan tässä joku päivä tehdä tuohon omaan projektiin sellaisen ison muutoksen, että vaihdan sen käyttämään UTF-8 -enkoodausta. Kun siinä joutuu sitten käymään kaikki kolmen vuoden aikana kirjoitetut tiedostot läpi, niin samalla voisi tehdä muutakin "talonmiestyötä": poistaa vanhentuneita komentoja käytöstä, muokata komentojen parametreja ja niin edelleen. Pitäis varmaan ihan suunnitella asia...

Ai niin joo, viikonloppuna tuli tehtyä tämäkin operaatio. Uusi editori (nimeltään moe, "Markuksen Oma Editori") on käyttänyt UTF-8 -merkistöä alusta saakka, mutta nyt muutin myös skriptit sekä LaTeX:n käyttämään samaa merkistöä. Ensin tuskailin kovasti homman kanssa, kun kaikki 150 levyllä olevaa tarinaprojektia piti käydä läpi merkistön vaihtamiseksi, kunnes hokasin, että ne menevät kaikki parserin läpi. Kun rakensin parseriin sisääntulevan merkistön automaattisen tunnistuksen, ei tarvinnutkaan käydä kaikkia tiedostoja läpi.

Mutta talonmiestyötä tuli silti tehtyä, kun poistin parserista historian painolastia ja jouduin käydä kaikki tekstit läpi muuttaessani ohjausmerkintöjä. Lisää talonmiestyötä on tulossa, koska viikonloppuna koodasin huiskimalla, jotta sai jotain toimivaa aikaiseksi, ja nyt pitäisi sitten ylimääräiset roiskeet pyyhkiä pois jollain aikataululla X.
MaKo

ViestiKirjoittaja MaKo » 27.09.2011, 11:44:58

Laitoin editorin uusimman version nyt kotisivulle ladattavaksi:

http://mkoskim.drivehq.com/moe/moe.tgz

Toimii lähinnä Linuxeissa, vaikkakin tällä editorilla on mahdollisuudet toimia Windowsissa. Jos haluaa kokeilla Windowsilla, on ensin asennettava Python 2.6 ja sitten PyGTK, kts. tämä viesti. Siitä huolimatta ainakin testaamassani versiossa drag'n'drop ei toiminut enkä ole vielä löytänyt sille syytä.

Asennusohjeet Linuxille: (1) tallenna paketti, (2) tee itsellesi hakemisto tekstejä varten, (3) pura paketti hakemisoon. Tuloksena hakemistossa pitäisi olla moe/ -hakemisto, sekä kolme symbolista linkkiä (moe.py, moepm.py ja moexport.py).

moepm.py on projektinhallintaa varten. Se kaivaa hakemistopuusta (siitä hakemistosta, johon olet paketin asentanut) kaikki kirjoitusprojektiksi tunnistamansa tapaukset, ja näyttää tiedot listassa, kts. screenshot. Filtteröintioptiot kerätään löydetyistä projekteista.

moe.py on itse editori, kts. screenshot. Suurempien ja pienempien korjausten lisäksi nykyisessä editorissa on suhteellisen kattava undo/redo.

Editoriprojekti on koko ajan vaiheessa. Jos siis toteat editorin tarpeisiisi sopivaksi, on oikein hyvä olla yhteydessä minuun. Tärkein syy on se, että editorin tiedostoformaattiin voi tulla muutoksia, jotka vaativat vanhempien tiedostojen muokkausta käsin. Toinen syy on tietysti se, että editoriin tulee bugikorjauksia, ja muutenkin olisi kiva tietää, mitä kaikkea editori tarvitsisi. Koetan jossain vaiheessa kirjoittaa editorille jonkinlaisen manuaalin.
MaKo

ViestiKirjoittaja MaKo » 07.10.2011, 03:02:22

Sen sijaan, että postaisin tähän ketjuun aina uusia ilmoituksia edistymisestä, aloin pitämään blogia, josta voi seurata editoriprojektin etenemistä:

http://mkoskim.wordpress.com/category/moe/

Editorihankkeelle on ihan oma sivunsakin:

http://mkoskim.wordpress.com/moe/

Kun kerran blogin perustin, niin kirjoittelin sinne kyllä muutakin kirjoittamiseen ja scifiin liittyvää.
MaKo

ViestiKirjoittaja MaKo » 22.10.2011, 15:06:09

MOE-projektissa tapahtuu:

- Python-GTK -yhdistelmä on vaihtunut C++-QT -yhdistelmään. Tarkoituksena on saada aikaiseksi editorista aikaiseksi yksittäinen EXE Windowsille, jotta sen "asentaminen" (tallentaminen) olisi helppoa Windows-käyttäjille. Homma on edistynyt oikein hyvin, sain tänään aikaiseksi sellaisen työkaluketjun, että saan Winellä tehtyä QT-MOE:sta juuri sellaisen "all-in-one" EXE:n.

- Linux <3 - Wine <3 - täytyy jälleen kerran sanoa, että jos kehittää ohjelmistoja, niin Linuxin voittanutta ei ole. MOE:n Windows-version tekemiseen ei tarvinnut edes ristikääntäjää, sen kun asensi Windows-työkalut Winellä. Oikeaan Windowsiin verrattuna etuna on se, että mulla on kaksi erillistä "Windowsia" - toisessa on Windows-työkalut kääntämistä varten, toinen on tyhjä testaamista varten. Linuxilla itselläänhän tällainen "tyhjä pöytä" -testausalusta syntyy chroot -komennolla.

- Toinen syy vaihdokseen oli se, että haluan saada enemmän mahdollisuuksia editorin käyttöliittymän hieromiseen. MOE:n kaltaisessa softassa käyttöliittymä on kevyesti sen keskeisin osa.

- Perustin projektille Git-repositoryn: https://gitorious.org/moe

- Gitissä oleva projekti on vielä aika vaiheessa sen suhteen, että kehitystyöhön voisi oikeasti osallistua. Voi sitä kuitenkin halutessaan kokeilla, ja raportoida mulle ongelmista. Mutta koetan saada projektin organisoitua.

- Kehitystyö onnistuu helposti ja näppärästi Qt Creatorilla (IDE). Qt Creatorin voi asentaa niin Linuxille, Macille kuin Windowsillekin, joko http://qt.nokia.com -osoitteesta tai useimmilla Linuxeilla paketinhallinnasta.
MaKo

ViestiKirjoittaja Rasimus » 27.11.2011, 10:53:02

Mun projekti on osoittautunut epäkäytännölliseksi...

Sen sijaan, että tehdään jonkinlaista mind mappingia ja liitetään sen irtoajatuksiin tekstinpätkiä, jotka kerätään editoriin kokonaisuudeksi, pitäisikin ehkä sittenkin kirjoittaa ensin tekstiä editoriin, ja tekstissä sitten maalata halutut pätkät ja liittää niihin kysymyksiä ja kommentteja tyyliin "Mitä tästä seuraa?", "Mistä tämä on seurausta?", "Keksi kaksi muuta tähän viittaavaa asiaa tekstin joukkoon", "Tässä kohtauksessa esiintyvät henkilöt X ja Y", ja tehdä näistä kommenteista ristiviitteitä toisiin tekstinpätkiin. Sitten nämä maalatut asiat erotetaan mind mappiin tai muuhun tiivistettyyn havainnollistavaan työkaluun omiksi kohdikseen. Tämä olisi nopeampaa ja vähemmän vaivaloista kuin nykysysteemillä ensin kirjoittaa jotain, ja sitten hypätä mind mappiin tekemään uusia elementtejä ja ristikytkentöjä siellä, ja siirrellä tekstiä näihin palikoihin.

Jännä havainto sikäli, että mun kirjoitustyöskentelyni kuitenkin alkaa mind mapping -henkisestä ranskalaisten viivojen merkkaamien irtoajatusten keräilystä. Luonnostelen juonen niillä ja en aloita kirjoittamista ennenkuin juonen kulku on selvillä ja kysymyksille keksitty vastauksia. Kokeillessani ohjelmaani, totesin että sittenkin kirjoitustyön aikana palaan muuttelemaan suunnitelmia niin usein, että se näyttelee suurempaa osaa kuin etukäteistyöskentely. Ja mun softani on häiritsevästi yksisuuntainen tehden päinvastaisen suunnan käytön hankalaksi.

Itse muutos mun nykyiseen softaan olisi aika iso, sillä en ole kovin paljon paukkuja pistänyt itse tekstieditoriin ja se vaatisi Rich Text Box -kontrollin opettelua. Ja tähän mennessä siitä ymmärrän vain sen, että sen WPF:lle kehittäneet henkilöt pitäisi viedä ladon taakse ja ampua. :twisted:

Julistan siis oman projektini kuolleeksi ja kuopatuksi. Enintään aloitan sen uudestaan tekstieditorin näkökulmasta. 350 tuntia kehitystyötä hukkaan - mutta ainakin sain arvokasta oppia WPF-ohjelmoinnista, jos vaikka joskus haluan vaihtaa työtä sähkövoimateollisuudesta johonkin softakehitysfirmaan :mrgreen:
Rasimus

ViestiKirjoittaja tniemi » 06.12.2011, 10:59:00

No jopas!

Olen itse hakannut Rich Textin kanssa päätä seinään pariin otteeseen. Javan kanssa into loppui siihen, kun perus-undo ei toiminutkaan vakiona, vaan tarvitsi jonkin factoryluokan factoryluokkaa. QT:ssa undo toimii suoraan paketista, muttasmutta... QT:n Rich Text on pettävällä tavalla kuin HTML-koodausta, se melkein kuin toimi. Halusin liittää editoitavaan tekstiin sinne tänne metadataa, vähän niin kuin HTML:n "class"-määritteen. Asia onnistui lopulta, mutta piti kierrättää vippaskonstin kautta (koodi on toisella koneella...), mutta koko korttitalo sortui, jos tekstiä copypastetti Wordista! Pastettaminen olisi vaatinut handleria väliin, joka käytännössä tarkoitti parseria, ja tämän jälkeen totesin, että elämä on liian lyhyt ja annoin olla.

Tuo on mielenkiintoinen huomio, että workflown täytyisi toimia molempiin suuntiin, jotta suunnitelman tiedot olisivat ajan tasalla...

Taustatyöt ovat kuin softaprojektin UML-kaaviot, ne auttavat ajattelemaan ja jäsentämään ongelmaa sopivankokoisiin paloihin, mutta kun koodia aletaan hakata sisään, niin käytännön ongelmien myötä suunnitelmat muuttuvat. (XML-siirto pitääkin spoolata pätkissä, joten oliomallin pitää tukea sitä.) Arvatkaapa päivittääkö kukaan sitä UML-kaaviota vastaamaan näitä paikanpäällä tehtyjä design-muutoksia?

Kirjoittamisen taustatöiden kanssa tuntuu olevan samoin. 90 % on turhaa, ja se 10 % joka tekstiin menee varioituu matkan varrella. Kirjoittaminen on ennen kaikkea karsinta- ja muutosprosessi.

Mutta, tuo 90 % (sekä se UML-kaavio) ovat auttaneet ajattelemaan. Ilman niitä ei olisi voinut tehdä mitään.

Pitäisikö tuollaisen ohjelman kuvastaa tätä prosessia? Siis sitä, että idea jalostuu matkalla, eikä suunnitelmat toteudu välttämättä suunnitellulla tavalla? Aikoinaan tämä koko keskustelulanka lähti liikkeelle minun Git-haaveestani. Git on versionhallintajärjestelmä, joka pitää sisällä muuttumisen ajatuksen.

Pitänee pohtia tätä jossain välissä...
tniemi

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu