Mun on vaikea tätä uskoa, mutta noin 220 työtunnin jälkeen projekti on edennyt testausvaiheeseen. Mitään MaKon kaipaamia kuvia ei ole tulossa ennen kuin olen testannut yhden novellin rakentamisella onko systeemi käytännöllinen (pelkään pahasti, että ei ole ja että olen tuhlannut yhden miestyökuukauden)...
Mutta ainakin kolmen tyyppisiä palikoita:
- Tageja, kuten merkki siitä, että johonkin tarinanosaseen liittyy tietty henkilö, tietty paikka, tietty aika, tietty teema jne. Tekstin pätkiä voi sitten filtteröidä mielensä mukaan näiden avulla. Lisäksi tageja voi tarkastella omassa näkymässään niin, että niiden alla on listattu kaikki palikat joihin tagi on lätkäisty. Luokittelukentät saivat tosiaankin lähteä kun hahmotin, että tageilla pystyy tekemään kaiken.
- Kasattavia tageja, eli Like- ja Dislike -merkit, joihin voi kirjoittaa kommentiksi mikä tekstin palasessa mättää. Tagien yhteisnäkymässä nämä eivät kuitenkaan näy yksittäisinä kasoina, vaan on vain "Liked items" -otsakkeen alla lista tekstien otsikoista, joissa tagi on.
- Tarinapalikat, kuten tekstit, keskeneräisiä ongelmia osoittavat "kysymykset" ("Mikä aiheuttaa tässä tekstissä olevan tilanteen" ja "Mitä seurauksia tässä tekstissä olevalla tilanteella on"), ideat jne. Näitä voi ryhmitellä mind mapiksi (er... puurakenteeksi nykyisellä UI:lla) jota voi käyttää kerronnallisen rakenteen ohjenuorana (syy-seuraus-suhteet).
Tekstin mielenterveystarkistuksia on toistaiseksi vain kaksi:
- Teksteille voi antaa valmiusasteen, samoin vastaamattomat kysymykset aiheuttavat "ei valmis" -tilan. Listauksissa tää tila sitten näkyy värikoodauksena (vihreä = valmis, punainen = keskeneräinen, keltainen = odottaa lopputarkistusta).
- Tekstejä esiintymisjärjestykseen chaptereihin jaettaessa ohjelma varoittaa, jos aiemmin mainitun puurakenteen määrittelemää syy-seuraus-suhdetta rikotaan.
Vielä kaivattaisiin jotain Windowsin TreeViewin tilalle ja tekstieditoria, joka osaa editoida useasta palasesta koostuvaa tekstiä ilman että palaset vahingossakaan sekoittuisivat keskenään.