Rasismi kirjallisuudessa

Kirjoittajien esittelyt ja keskustelua kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista, tv-sarjoista, elokuvista jne.

Valvoja: Moderaattorit

Rasismi kirjallisuudessa

ViestiKirjoittaja Seppo » 23.02.2012, 15:37:30

Anne pisti stk:n listalle uutisen:

Into julkaisee EDGAR RICE BURROUGHSIN, Tarzan-kirjojen maailmankuulun tekijän, Mars-kirjat uusintapainoksena. Burroughs päästi Mars-kirjoissa mielikuvituksensa valloilleen. Sarja on antanut vahvoja vaikutteita lukemattomille myöhemmille tieteis- ja fantasiasarjoille – ja sen tenho puree edelleen.

Kysymys, jonhon minä halusin vastausta oli: Voisiko joku tänä päivänä julkaista vastaavan uuden, yhtä rasistisen kirjan Suomessa? ja Pitäisikö kirjasarjan kanteen pistää 45 asteen kulmaan punaisella leima "Saattaa sisältää rasistisia mielipiteitä".

Se että minä epäilin kirjoja rasistiseksi, perustui kymmeniä vuosia vanhoihin hämäriin muistikuviin erivärisistä "alkuasukkaista", joiden päitä "suuri sankari" katkoi estottomasti. Joku, ehkä ihan aiheellisesti epäili, että puhun kokonaan muista kirjoista.

Julkaisussa on kysymys tästä sarjasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Edgar_Rice ... Mars-sarja
http://en.wikipedia.org/wiki/Edgar_Rice ... oom_series

Ja luulen puhuvani samasta asiasta :?

Yleisesti ottaen: Lukijoita on monenlaisia, nuoria ja vanhoja, valistuneita ja vähemmän valistuneita. Kaikki eivät välttämättä huomaa, että jonkin teoksen asenteet ovat sairaita, rasistisia, epä-sitäsuntätä. Kirjan ikä ei minusta ole mikään puolustus. Ei lukija välttämättä osaa ottaa sitä huomioon.

Ja toisaalta en minä ole nähnyt uusintapainosta, ehkä siellä on esipuhe, jossa (mahdollinen) rasismi otetaan esille. Silloinhan kaikki on OK.

Sinänsä olen yleensä kaikenlaista sensuuria ja ohjailua vastaan. Mutta "yleisesti hyväksytyn" normin esilletuonti erilaisissa yhteyksissä on vähän eri asia. Elokuvissakin on K18 ja jokin perustelukin ehkä löytyy jostain kellarista. Minusta elokuvienkin K18 voisi tarkoittaa sitä, että kuka tahansa saa mennä katsomaan elokuvan, mutta kaikille katsojille tulisi jotain kautta pakkosyöttää tieto, mitä elokuvassa (tai tässä kirjassa) on moraalitonta tms. miksi siinä on K18 tai joku vastaava merkintä.

Seppo
Seppo

Re: Rasismi kirjallisuudessa

ViestiKirjoittaja Seppo » 23.02.2012, 15:46:49

Kevennys?

Anne viittasi samassa jutussa myös YLE:n uutiseen Tintistä:

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/10 ... 92088.html

Belgian kansalainen Bienvenu Mbutu Mondondo halusi kieltää Tintti Afrikassa -sarjakuva-albumin (alkuperäiskielellä Tintin au Congo), koska katsoi sen antavan afrikkalaisista ihmisistä rasistisen kuvan.

Siis antaa kuvan, että afrikkalaiset ovat rasisteja? Niinkö? Vai onko kuva rasistinen? Vai sarajakuvalehti rasistinen? Onko tämä moni-, kaksi- vai yksimielinen lause? Vai onko minun suomenkielen taju jotenkin vinksallaan?
Seppo

ViestiKirjoittaja JallaJalla » 23.02.2012, 16:52:59

Mars-kirjoissa John Carterin vaimo on punainen, paras ystävä on nelikätinen vihreä ja valkoisen rodun edustajat kuvataan degeneroituneina kultisteina. Minun on vieläkin hieman vaikea löytää sitä rasismia, toisin kuin esim. Lovecraftin novelleista.
Science! But what is science?
JallaJalla

ViestiKirjoittaja jPekka » 24.02.2012, 13:56:35

JallaJalla kirjoitti:Mars-kirjoissa John Carterin vaimo on punainen, paras ystävä on nelikätinen vihreä ja valkoisen rodun edustajat kuvataan degeneroituneina kultisteina. Minun on vieläkin hieman vaikea löytää sitä rasismia, toisin kuin esim. Lovecraftin novelleista.

Kyllä sitä siellä on, vaikka värit ja niihin liittyvät epiteetit ovatkin vähän toisessa järjestyksessä kuin tavallisesti. Ihonväreihin ja rotuihin kuitenkin liitetään hyvin selkeästi ominaisuuksia: punaiset ihmiset ovat jaloja ja sivistyneitä, vihreät jalohkoja, mutta väkivaltaisia barbaareja, mustat älykkäitä mutta kavalia jnpp. Kaikki nämä määreet pätivät jotakuinkin jokaiseen kyseisen rodun yksilöön. (Paitsi koska punaiset olivat muita sivistyneempiä, heillä oli myös persoonallisia eroja) . Koska jaot ja määreet ovat kuitenkin toisenlaisia kuin täällä, Mars-kirjat ovat nykyään miellyttävämpää luettavaa kuin Tarzanit, joissa kolonialistinen idiotismi kukkii koko räikeässä loistossaan.

Olen kuitenkin iloinen siitä että niitä julkaistaan, enkä vain siksi että Mars-kirjat olivat minullekin nuorena todella iso juttu. Juuri tuo nykyään niin räikeältä tuntuva rasismi on hyvin, hyvin opettavaista.
Minne menetkin, siellähän olet.
jPekka

ViestiKirjoittaja JallaJalla » 24.02.2012, 15:31:20

Meillä on ilmeisesti erilainen käsitys siitä, mikä on rasismia. Minusta rasismia on se, että ihonvärillä tai rotujen oletetulla erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua tai syrjintää. Vaikka marsilaiset rodut (vihreiden kohdalla voidaan varmaan puhua kokonaan eri lajista?) on esitetty stereotyyppisen yksipuolisesti, missään kirjassa näillä eroilla ei pyritä perustelemaan tai oikeuttamaan eriarvoista kohtelua. Sen sijaan eri rodut ryhtyvät toimimaan yhdessä näistä näennäisistä eroista huolimatta ja kukistavat diktaattorit, jotka kohtelevat muita rotuja syrjivästi. Senkään jälkeen muita rotuja ei alisteta vaan heille annetaan mahdollisuus hallita itse itseään. Minun mielestäni Mars-kirjat (ainakin kolme ensimmäistä) puolustavat nimenomaan yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa rodusta riippumatta. Mielenkiintoista, miten saman kirjan sanoman voi tulkita täysin eri tavoin. :D
Science! But what is science?
JallaJalla

ViestiKirjoittaja Seppo » 16.03.2012, 08:55:02

Se miksi näitä kirjoja julkaistaan juuri nyt taitaa olla tässä:

http://www.imdb.com/title/tt0401729/
Seppo

Paluu Yleinen keskustelu