Novellin profiili

Kirjoittajien esittelyt ja keskustelua kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista, tv-sarjoista, elokuvista jne.

Valvoja: Moderaattorit

Novellin profiili

ViestiKirjoittaja melira » 28.02.2012, 11:32:57

Lehdet uutisoi tänään Kulttuurirahaston apurahojen jaosta. Tämä iso potti herätti huomioni:

"Nuoren Voiman Liitto (140.000 euron apuraha) aikoo hankkeellaan "Novelli palaa!" kohottaa novellin profiilia nostamalla novellin keskustelun kohteeksi ja antamalla sille näkyvyyttä. Tämä toteutetaan mm. maakunnallisilla novellitapahtumilla, valtakunnallisella novellikilpailulla sekä yhteistyöllä pääkaupunkiseudun koulujen kanssa."

Hyvä juttu ja ärsyttävä juttu yhtä aikaa. Ärsytys on tietysti tämä: onko novelli muka ollut jossakin ojan pohjalla näkymättömissä? Vai onko etsijöillä silmälaput? Mutta hyvä juttu, STk:n profiilia tässä ainakin on tilaisuus nostaa!
melira

Re: Novellin profiili

ViestiKirjoittaja Piru Naiseksi » 29.02.2012, 11:56:32

Muttakos ettäkös eikös tässäkös olekos meikäakallekos tilaisuukos taaskos suolloksiaankos toimittaakos uudenkos kisankos järjestäjällekös?! :D Hienoa, kirjoitan minä. Mitähän tuumii tuotostani tutkiva tuomari? :roll:
Piru Naiseksi

ViestiKirjoittaja Piikki » 09.03.2012, 10:25:36

Mun on pitänyt vastata tähän jo aiemmin, mutta jäin miettimään novellin arvostusta enemmänkin - kirjoitan siitä varmana blogiin. Olen lueknut nyt alkuvuodesta paljon novelleja, niin lehtien kuin kisojenkin merkeissä. Spefikentällä novellit voivat mielestäni hyvin, meillä on paljon julkaisukanavia, on vertastukea, kirjoittajat kehittyvät huimaa vauhtia ja sen näkee siinä, miten fandomin kisoissa ja lehdissä esiintyneet kirjoittajat saavat esikoiskirjojaan julki. Menestys on toki aina kirjoittajien itsensä aikaansaamaa, mutta spefifandom on hedelmällinen maaperä, jossa voi kokeilla ja saada myös onnistumisen tunteita, palautetta, ymmärrystä. Mainstream-puolella ei vastaavaa ole, ja siksi sieltä käsin katsottuna novelli voi olla ahdingossa.

Spefikirjoittajien pitää ehdottomasti moiseen kisaan osallistua täydellä volyymillä. Meidän kirjoittajien taso on nimittäin aika kova, kun vertaa mainstreamin kirjoittajien massaan.
Piikki

ViestiKirjoittaja tniemi » 09.03.2012, 17:00:13

Olen yhä vahvemmin sitä mieltä, että novelli on sci-fin elementti. Hyvä novelli on kuin gargleblaster, jossa sitruunansiivu kääritään kultaharkkoon ja huitaistaan yhden kerran kupoliin niin että tuntuu. Kaikki sitä pidempi enemmän tai vähemmän vesittyy ja pöhöttyy. Menee pian "eeppiseksi", eikä mikään ole vesittyneempää ja pöhöttyneempää kuin "eeppinen" sci-fi, IMHO.

Josta asiaan: Kuinkahan mainstreamiksi latistettuna tuollaisessa kisassa pitäisi olla, vai saako olla ihan omana rujona itsenään?
tniemi

Paluu Yleinen keskustelu