Mikä on vaikeinta kirjoittamisessa?

Kirjoittajien esittelyt ja keskustelua kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista, tv-sarjoista, elokuvista jne.

Valvoja: Moderaattorit

Mikä on vaikeinta kirjoittamisessa?

ViestiKirjoittaja Fangy-From-Shadow » 12.03.2013, 16:36:37

Tervehdys lukijatoverit,

Minä tässä tarinoinnin ohessa mietin että mitkähän ovat muiden kirjoittajien ongelmat kirjoittamisen parissa?

Jos esimerkkinä voin käyttää itseäni, niin itse koen useasti selvän juonen rajaamisen ettei tulisi liikaa sälää kirjoittamiseen, koska lukijan on taatusti vaikea lukea sekaavaa puuroa. Eli pitää rajoittaa mielikuvitusta.
Toinen jonka olen itse huomannut, on pienet virheet aikamuotojen kanssa. Eli lause saattaa alkaa imperfektissä mutta päättyy preesensiiin.

Millaisia murheita teillä muilla on kirjoittamisessa?
Fangy-From-Shadow

Re: Mikä on vaikeinta kirjoittamisessa?

ViestiKirjoittaja mixu » 12.03.2013, 18:41:17

Se, että en malta istua alas ja aloittaa tekstiä tai sen muokkaamista. Aina löytyy sijaistoiminto, kuten nyt.
Mutta la-la-la-la-la-Laurelinella / on tuolla taivaalla muita hommia / ei se jouva luuhaan Haukiputtaalla / mun vissiin täytyy joku toinen katella.
mixu

ViestiKirjoittaja Piru Naiseksi » 13.03.2013, 13:23:59

Kun innoittava aihe löytyy, niin tuntuu hetken siltä, että kaksi sormeani suorastaan lentää näppäimillä vuolaan anteliaina virtaavia ajatuksia seuraten ja suollos syntyy oitis. Vaan näinpä helppoa luominen ei ole. Täytyy istua lankakerien ja puikkojen luo luomaan silmukka eli moninainen määrä niitä ja samalla pohtia kirjoitela-aihion alkiota monin tavoin tarkastellen. Usein käy niin, että alun alkaen suorastaan pystyyn pompauttavan innoittava teema lysähtää kasaan kuin leivinjauheeton kakku uunissa. Tarkka mielen tutkiskelu selvittää innokkaalle kirjoittajalle, että aluksi mainiolta tuntuva aihe on joko kulahtanut, puhki kaluttu, teennäinen, hankala tai inhasekoitus näitä kaikkia. Omaperäiseltä kalskahtava idea ei usein kestä tutkivaa pohdintaa osoittautumatta plagiaatiksi. Hyi - minä en ole idearosvopäällikköjen kuningatar eikä varsinkaan heidän mitä nöyrin alamaisensa! Joudun siis hylkäämään monen monta novellialkiota.

Vaikka löytäisin innoittavat aiheen ja siihen mieleni sopukoista riittävästi materiaalia ja Internetin verkko-osasista tai perinteisistä tietoteoksista riittävästi faktaa jutun rungoksi, ei suoltelu aina suju. Taloudellisen tilanteeni takia joudun käyttämään kirjaston tietokoneita.Ne toki yleensä vapaina suorastaan odottavat minua äärelleen mm. moitiskelemaan moternia informatsiooni-teknoloogiaa. (Käytän siis Piihemmo-parkojen kirjasimia esittääkseni inhamielipiteitäni samaisten hemmojen kaikkivoipaisoikkkuilevuudesta!) Mutta kirjaston koneita voi sittenkin käyttää vain rajallisen ajan arkipäivisin. Siis kirjoitelmien luominen pitää ajoittaa tunteihin, jolloin mieleni ei ehkä ole mitä luovimmillaan.

Seli seli seli seli!

Kyllä se kirjoittamisen vaikeus on usein lähes yhtä kuin hankaluus tuottaa sujuvaa sisältöä raakamateriaalista, josta osan joutuu kaivelemaan eri lähteistä ja sovittelemaan jo mielessä itävään aihioon. Kuten näkyy, tapaan kirjoittaa pitkiä lauseita, eikä niiden pilkkominen luettaviksi saati selkokieliseksi tahdo sujua. Todella vaikeaa onkin jo kirjoitusprosessin alusta alkaen ottaa huomioon se, kenelle kirjoittaa. Ja tätä on nimenomaan oppaissa korostettu - muistaakseni... On helpohkoa aloittaa pitkä tarina moninaisin kuvauksin ja selityksin. Mutta jos jatkaa juttua samoin menetelmin, siitä sukeutuu niin pitkä, että ainakain kaikki novellikisan yms. raadit sylkäisevät sen oitis hylkyihin eikä juuri kukaan jaksa lukea tarinaa loppuun maailmanlaajuisen verkon sivuiltakaan. Itse kirjoitan pitkiä juttuja osina, monen päivän aikana. Tällöin luen aina alun ja muokkaan sitä. Kertomuksen alkupää tulee näin yleensä hyvin käsitellyksi mutta loppu saattaa jäädä sutaistuksi. Näin käy varsinkin, jos kyllästyn tekeleeseeni tai sen jättöaika lähenee.

Miten opin kirjoittamaan sujuvaa tekstiä, joka kuitenkin on suhteellisen kunnollista yleiskieltä? Miten opin muokkaamaan juttua niin, että puuha onnistuu järkevin ajoin? Miten opin huomaamaan tämän: Tarinasi on valmis.Näpit irti siitä! (Toki aina voin kirjoittaa uuden version tietystä aiheesta mutta tällöinhän en muokkaa vanhaa tarinaani vaan luon uutta.)
Piru Naiseksi

ViestiKirjoittaja Fangy-From-Shadow » 23.03.2013, 10:14:06

Kenties me kaikki tarvitsemme vain aikaa ja tulisen inspiraation niin silloin miltein kaikki kirjoittaminen luonnistuu. Aikahan taitaa olla useammalla meistä kortilla, kiitos töiden, harrastusten ja monien kiireiden.
Fangy-From-Shadow

Paluu Yleinen keskustelu