Kirjoittaja Piru Naiseksi » 29.06.2014, 09:52:38
Juuri tänään, tällä hetkellä kuten myös sangen usein muulloinkin toivon hallitsevani keinot kiertää niitä rajoitteita, joita käyttäen moterni informatsiooni-teknoloogia käyttäjiään kiristää.
Paljon on pulistu mm. Windows XP -systeemin äkkituettomuudesta... Konevanhuksessanihan on juuri tuo järjestelmä! Arvelen, ettei tähän, lähes kymmenvuotiaaseen muovirautaan kannata imeskellä maksutonta vaihtoehtoista käyttäjärjestelmää saati pulitella hunajataaloja rapakontakaismiljardöörin tilille.
Mutta eniten minua riepoo se, ettei sinänsä vielä välttäväkäyttöistä ikääntyvää tietokonetta voi kunnollisesti käyttää Internetissä, koska virtuaaliset työkaluäijät heiluvat ruudulla ällöpahoitteluineen juuri silloin, kun kolkutan mitä tärkeimmän postilaatikkoni ovelle. Toisinaan minun onnistuu kiertää rajoitteet, yleensä ei.
Harkitsen toki uuden koneen ostamista mutta ... miten voin edes välttävästi varmistua siitä, että ehoonkaan masiinaan valmiiksi asennettua järjestelmää tuetaan vielä viiden tai edes kahden vuoden kuluttua! Tottumaton kuluttaja on täysin kauppalopojen tai keskustelupalstojen besserwisserien armoilla kysellessään neuvoja. Kuluttajaviranomaiset taas antavat ylimalkaisehkoja neuvoja.
Ihmetteleekö siis enää ainutkaan lähimmäinen sitä, että mitä hanakimmin tahtoisin pystyä kiertämään noita etoinhailmoituksia, jotka irvivät: "Evästeet eivät ole käytössä selaimessasi", "Oops, tapahtui virhe"...
Sinun, Arvoisa Tätä Lukeva, ei pidä silti luuleman, etten olisi tekijänoikeuksien suojaamisen kannlla. Olen minä. Mutta mielestäni tällaisella menettelyllä ei ole mitään tekemistä tekijänoikeuksien kanssa vaan se on silkkaa ahneutta. Ja ahnasta menettelyä kuluttajalla on oikeus kiertää, jollei tätä kiertoa kielletä laein...?