Napanöyhtämies: "Horisontti Ikuisuudessa"

Tänne voit linkittää keskustelijoiden arvosteltavaksi netissä olevat romaanimittaiset science fiction-, fantasia-, kauhu- tai spefitekstisi.

Valvoja: Moderaattorit

Napanöyhtämies: "Horisontti Ikuisuudessa"

ViestiKirjoittaja Napanöyhtämies » 30.03.2007, 14:15:58

Kannattaa huomata, että tuo on "Horisontti Ikuisuudessa" on ns. työnimi.
Mikäli joskus aion tarjota näitä tekstejäni kustantajille, yritän varmasti keksiä jonkin vähemmän abstraktin nimen... Mutta joka tapauksessa, olen päättänyt aloittaa julkaisemalla ainakin osan romaanistani Internetissä, jotta voisin saada siitä kommentteja, olivatpa ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Romaani on eräänlainen hybridi avaruusoopperan, poliittisen spekulaation ja "kovan" scifin väliltä.

Varsinainen romaanin pääsivu:
http://www.freewebs.com/horisontti-ikui ... uksia.html

...Sekä kaikki tämänhetkiset osat erikseen:
http://www.freewebs.com/horisontti-ikui ... juhla.html
http://www.freewebs.com/horisontti-ikui ... aloja.html
http://www.freewebs.com/horisontti-ikui ... melot.html

Nuo kyseiset sivut alkoittivat toimintansa, kun päätin luoda mahdollisimman monimutkaisen maailmankaikkeuden, historioineen ja poliittisine suuntautumuksineen, johon tämä romaanini sijoittuu. Minulla oli kauheasti ideoita, ja halusin niiden olevan yhdessä paikassa niin itseni kuin muidenkin tarkasteltavina... Alun perin en ajatellut julkaista itse romaania lainkaan Internetissä, mutta muutin myöhemmin mieleni.
Napanöyhtämies on puhunut!
Napanöyhtämies

ViestiKirjoittaja Abso » 31.03.2007, 14:53:20

Jeps. Kaiketi haluat palautetta:

Objektiivinen puoli

Tarkista: kielioppi, pilkkusäännöt, aikamuodossa pysyminen, jne.

Subjektiivnen puoli

Oli paljon nimiä, jotka hyppäsivät juoneen ykskaks yllättäen.

Sinänsä tuo avaruus ja laivasto symbolismi kuuluu tähän meidän tautimme kuvaan.

Juonen punonta on oma heikkouteni, kun olen paremminkin koomikko. Voi olla, että näen sen alan puutteita ilman perusteita muidenkin kirjoituksissa. Ehkä kuitenkin voisit miettiä monitasoisempaa juonta (yksi aikuisille, yksi lapsille ja kolmas aivottomille; kaikki yhteen punottuina).

Jos haluat miellyttää Teroa, laske myös vauhdin muutokset kineettistä energiaa unohtamatta.
Abso

Kiitos kaunis kommenteista

ViestiKirjoittaja Napanöyhtämies » 01.04.2007, 00:15:01

Kiitos kommenteista...

Niin, nuo kolme lukua, jotka tuossa olen tähän mennessä pistänyt kaikkien luettavaksi, kuuluvat kaikki ensimmäiseen osaan... Ajattelin kirjoittaa tämän romaanini eräänlaisessa pienempien osien muodossa (tuskin kauhean harvinnainen rakenne, itse olen ottanut mallia Isaac Asimovista...) Eli toisin sanoen, ensimmäisessä osassa pyrin kuvaamaan avaruustaistelua. (Ja huomaa, olen pyrkinyt ainakin jonkinasteiseen realistisuuteen: Ei kantomatkoja, ei maksiminopeutta vaan ainoastaan kiihdysys, jne.)

Seuraavissa osissa keskityn politiikkaan, ja tietenkin ensimmäisen osan tapahtumien jälkiseuraamuksiin. Tosin myönnän itsekin, että romaanin aluksi avaruustaistelu saattaa olla turhan kliseinen, ja saatan kirjoittaa vielä uuden ensimmäisen osan, jonka sitten sijoitan tämän nykyisen eteen...

Hmmm... oliko siinä sittenkin paljon kirjoitusvirheitä? Olen tarkistanut sen vain kerran, ja korjannut suurimmat kömmähdykset, mutta täytynee silmäillä tuo tekstini uudelleen läpi.

Mutta no, kiitän kommenteistasi, ja pyrin jatkossa olemaan entistä tarkempi.
Napanöyhtämies on puhunut!
Napanöyhtämies

ViestiKirjoittaja kallenuo » 17.04.2007, 18:52:18

No niin,

Tähän voisi sanoa, että kannattaa jatkaa kirjoittamista :D

Juonen punonta, kerronnan sujuvuus, henkilöhahmojen kehittäminen, kliseiden karsiminen ja luontevan, realistisen dialogin rakentelu voisivat olla hyviä kyntöuria seuraavalle kymmenelle vuodelle.

Minulle sanottiin joskus kymmenen vuotta sitten, että kerro, älä selitä. Sen voisi sanoa tässäkin yhteydessä. Sitten sanottiin vielä, että:scifiharrastajat ovat fiksuja (tuota ei kai vielä kukaan ole todistanut), kaikkea ei tarvitse kertoa.

Hyvä siitä vielä tulee. Ammattilaisilta ammattimaisempia analyysejä. Arvostelupalveluista voisi olla hyötyä.

-Kalle
kallenuo

Paluu Verkossa ilmestyneet romaanit