Viisi valhetta sähkökirjasta

Vapaata keskustelua kirjoista ja kirjallisuudesta.

Valvoja: Moderaattorit

Re: Viisi valhetta sähkökirjasta

ViestiKirjoittaja jPekka » 30.01.2013, 20:05:39

Kustannusyhdistyksen julkaiseman vuoden 2012 myydyimpien kirjojen listauksen mukaan sähkökirja näyttäisi käyvän kaupaksi paremmin kuin on annettu ymmärtää. Ainakin muutamat sähkökirjat.
Minne menetkin, siellähän olet.
jPekka

ViestiKirjoittaja Seppo » 01.02.2013, 14:13:48

Minulla on kotona lähinnä isäni perintöä kai aika iso kirjasto. Muutama tuhat kirjaa. Asun omakotitalossa ja kyllähän ne tänne mahtuu. Mutta entä siinä vaiheessa kun ikää tulee vielä lisää ja väsyn tähän asumismuotoon ja muutan pienempään asuntoon?

Tuskin jälkipolvi haluaa raahata kirjastoa mukanaan. Luultavasti se asuu missä milloinkin, kulkee työnsä perässä ja "koti" on aina siellä, siinä kaupungissa, siinä maassa, missä sattuu milloinkin viihtymään.

Olen lukenut kirjoja digimuodossa enkä näe siinä mitään vikaa. Fyysinen kirjakokoelma on rasite. Digikirjasto voi olla aina mukana. Sinne voi tehdä hakuja. Etsiä kirjaa, aihetta, lausetta, sanaa.

Uskon että tulevaisuudessa kirjakokoelma on osin pelkkä lukuoikeus, joka kohdistuu esim. kaupungin kirjastoon ja kaupallisiin kirjakokoelmiin. Kirjan saa sinne missä kulloinkin sattuu olemaan. Sitä voi lukea itse paneelilta tai kuunnella kun robotti lukee. Jos siitä haluaa oman digikopion, sekin käy, jos vilauttaa maksukorttia.

Olen samaa mieltä, että kirja on kokonaisuus. Taideteos, jonka osia ovat kannet, taitto, fontti, paperilaatu jne. Onhan se sääli kun se katoaa. Voi-voi. Taideteos oli aikoinaan tervattu venekin. Ehdoton kulkuneuvo kylälle mennessä. Mutta ajat muuttuvat. Nyt ajetaan uudella taideteoksella, autolla.

Keskustelu muistuttaa kovasti vinyyli/cd -keskustelulta. Kai te huomaatte, että kumpikin on kuolemassa? Tilalle on tulossa digitaalisesti jonnekin tallennettu ääni, johon ihmisillä on kuunteluoikeuksia. Nekin äänet voi tallentaa omalle "kovalevylleen" vilauttamalla seteliä, eikun maksukorttia. Niin setelitkin taitavat olla menossa museoon... Niin mukava kun niitä olisikin kahistella.
Seppo

ViestiKirjoittaja Hallanvaara » 02.02.2013, 20:20:54

Seppo kirjoitti:Keskustelu muistuttaa kovasti vinyyli/cd -keskustelulta. Kai te huomaatte, että kumpikin on kuolemassa?

Päinvastoin, vinyylien harrastaminen on oman kokemukseni mukaan nimenomaan in. (Yksi keräilijä löytyy lähipiiristä, ikää 25 v.) Yleisesti käytetyn musiikkiformaatin sijaan vinyylistä on tullut keräilijöiden ja fiilistelijöiden laji, samalla kun digitaalinen jakelu helpottaa arkikäyttöä. Uskon, että samoin tulee tapahtumaan fyysisille kirjoillekin.
"Myrsky on nousussa, kolme on kateissa
moottorit käyvät jo varavirtaa
rotkoon jätetty haavoittuneet
ja kaarti ei antaudu milloinkaan!"

- Index Prohibitorum Disciplinae Augustae
Hallanvaara

ViestiKirjoittaja Seppo » 03.02.2013, 11:00:11

Hallanvaara kirjoitti:Päinvastoin, vinyylien harrastaminen on oman kokemukseni mukaan nimenomaan in.
Niin ja C-kasettikin on kuulema nousussa.
Vanhoja autoja, vanhoja huonekaluja, vanhoja rahoja, kännyjä, postimerkkejä,... kaikkien harrastajia tietysti löytyy. Eli mikään ei kokonaan kuole, ainoastaan enemmistö esim. musiikin kuuntelijoista on siirtynyt pois vinyyleistä. Väittäisin että ihmisille, joita todella kiinnostaa musiikki, äänen tallennusvälineet ovat toissijainen asia. Tärkeämmäksi tulee helppokäyttöisyys, saatavuus, arkistoinnin helppous jne.

Samalla tavalla enemmistö kirjojen lukijoista siirtyy pois paperikirjasta seuraavan 10 vuoden kuluessa. Ei se tarkoita, että kirja kuolee kokonaan. 20 vuoden kuluttua löytyy ihmisiä, joiden kohdalla "paperikirjojen harrastaminen on oman kokemukseni mukaan nimenomaan in." Sähköisen kirjan leviämisessä avainasemassa ovat kustantajat. Suosio riippuu esim. kirjojen hinnasta, käyttöehdoista, saatavuudesta. Tärkeä osa on myös kirjastojen toiminta. Jos sähköisiä kirjoja tulee hyvin kirjastojen kautta saataville, se osaltaan ohjaa ihmisiä söhköisen kirjan suuntaan. Koulut? Lapset? Tiedän että monissa oppilaitoksissa luennot yms. on saatavissa sähköisessä muodossa. Tenteissäkin siirrytään sähköiseen suuntaan. Kokouksissa pyritäään paperittomaan aikakauteen.
Seppo

ViestiKirjoittaja jlehtinen » 03.02.2013, 16:33:18

Seppo kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:Päinvastoin, vinyylien harrastaminen on oman kokemukseni mukaan nimenomaan in.

Samalla tavalla enemmistö kirjojen lukijoista siirtyy pois paperikirjasta seuraavan 10 vuoden kuluessa. Ei se tarkoita, että kirja kuolee kokonaan. 20 vuoden kuluttua löytyy ihmisiä, joiden kohdalla "paperikirjojen harrastaminen on oman kokemukseni mukaan nimenomaan in." Sähköisen kirjan leviämisessä avainasemassa ovat kustantajat. Suosio riippuu esim. kirjojen hinnasta, käyttöehdoista, saatavuudesta. Tärkeä osa on myös kirjastojen toiminta. Jos sähköisiä kirjoja tulee hyvin kirjastojen kautta saataville, se osaltaan ohjaa ihmisiä söhköisen kirjan suuntaan. Koulut? Lapset? Tiedän että monissa oppilaitoksissa luennot yms. on saatavissa sähköisessä muodossa. Tenteissäkin siirrytään sähköiseen suuntaan. Kokouksissa pyritäään paperittomaan aikakauteen.

Yksi kehityssuunta voisi tosiaan olla, että uusia painoksia ei oteta enää niin helposti ja rajalliset painosmäärät nostavat paperikirjojen myynti- ja jälleenmyyntihintaa sekä keräilyarvoa. E-kirja korvaisi tällöin ehkäpä pokkarin, mutta ei kovakantista?
Luulisi, että siirtyminen aineellisesta kuluttamisesta aineettomaan kuluttamiseen tässä on edessä seuraavilla sukupolvilla joka tapauksessa.

Mitä tulee kouluihin ja lapsiin, niin itse opettajana haaveilen koulun kirjaston asteittaisesta muuttamisesta sähköiseen muotoon. Vie aika paljon tilaa varastoida 25 kpl Seitsemää veljestä, 25 kpl Mio poikani Mioa jne. jne. Jos haluaa lukea porukalla, on pakko lukea sitä samoja vanhoja kirjasarjoja, joista nykynuoret eivät juuri innostu. Uusiin kirjahankintoihin ei noissa mittakaavoissa enää ole varaa eikä mielestäni myöskään järkeä. Monista luokista löytyy nykyään tykit/älytaulut, joten kohtuullisen hintaisilla ja helppokäyttöisillä koululisensseillä alkaisin koota omaa e-kirjastoa heti ja älytaulun avulla saisin kirjoista paljon entistä enemmän irti. Tätä saadaan vielä odottaa vähän aikaa, mikä on mielestäni valitettavaa, sekä opettajana että puolueellisena digibisneksen sisäpiiriläisenä... :)
jlehtinen

ViestiKirjoittaja Calendula » 06.02.2013, 11:22:07

Esimerkiksi: kun suomalaiset ovat ostaneet vastikään satoja tuhansia taulukoneita,
niin millaisesta muuttuneesta mediatarpeesta se kertoo? Ehkä tarpeesta katsoa enemmän
elokuvia, kuunnella enemmän musiikkia, lukea enemmän lehtiä?

Eipä suinkaan. Vaan mahdollisuudesta erottautua tabletilla tavallisesta kännykkärahvaasta.

Minä en ymmärtänyt haluavani erota tavallisesta rahvaasta pyytäessäni e-kirjanlukijan lahjaksi. Halusin nimenomaan lukea. Lukea suomenkielistä kirjallisuutta, joka sähköisessä muodossa on vihdoinkin edes aavistuksen verran helpommin ulkosuomalaisen ulottuvilla. Kyllä, taustalla oli tarve ja ihan itsekäs halu. Voi tietysti olla, että tapan e-kirjankulutuksellani nälkään jonkun suomalaisen kirjailijan... eiku. Olen sittenkin käyttänyt suomalaiseen kirjallisuuteen tammikuun aikana enemmän rahaa (ja aikaa) kuin todennäköisesti vuonna 2012 kokonaisuudessaan. Millä tapaa väärin on, että luen sen näytöltä, enkä suinkaan paperilta? E-kirjojen hinta on tietysti pikkuisen hidastava asia, mutta ainoastaan hidastava. Koska minulla ei ole pääsyä kirjastoihin, vaihtoehtona on useimmiten ollut en-lue-sitten-ollenkaan.

Olen vilpittömän ihastunut laitteeseen. Tai kuten toisaalla totesin: "Lapsi karkkikaupassa. En tiennyt että maailmassa on näin paljon kirjallisuutta."

Lukutilanteiden sirpaloituminen on aivan totta, ainakin omalla kohdallani. Luen junassa, ruokatunnilla, ohimennen. Siitäkään tosin ei voi syyttää e-lukijaa. Sama tilanne on painettujen kirjojenkin kanssa. Jos jotakin pitää syyttää, niin yleisesti ylimääräisten virikkeiden moninaisuutta.

Edelleen: kuinka paljon on paljon, kun puhutaan esikoiskirjailijoiden mahdollisuuksista
saada esikoiselleen huomio sähkökirjana?

Pieni. Ylipäätään mahdollisuus saada esikoiselleen huomiota on pieni. Suomessa vielä pienempi. Kummasti vain aina välillä tulee näitä ihmeellisiä tapauksia, joissa alunperin ilmaiseksi jaossa ollut sähköinen tekele päätyy kansiin ja bestselleriksi. Todennäköisyys on olematon... mutta niin on bestsellerin kirjoittamisen todennäköisyys muutenkin.

Miksi riskeeraisin ja ostaisin tai edes lataisin jonkun täysin tuntemattoman kirjoittajan teoksen, kun saatavana on ainakin englanniksi osapuilleen koko kirjallisuus, vähän vanhemmat klassikot jopa ilmaiseksi?

Ainahan tuntematon kirjailija on tuntematon ennen kuin häneen tutustuu. En näe eroa siihen, että ostaa tuntemattoman kirjailijan kovakantisen, tai että lainaa sen kirjastosta. Jos novelliantologiat jätetään pois laskuista, tähän mennessä sähköisesti lukemistani ainoastaan yksi kirjailija oli minulle ennalta tuttu. (Myös suomeksi "vähän vanhemmat klassikot" ovat saatavilla ilmaiseksi.)
Calendula

ViestiKirjoittaja Lnstj » 02.11.2015, 11:04:18

Olen melko varma siitä, että kivitaulun talttaamisesta siirtyminen papyruskääröön aiheutti samanlaisen keskustelun kuin nämä sähkökirjan ilmaantuminen markkinoille.

Tekstin lukeminen on kaikkein mukavinta paperilta hyvässä valossa. Sitä en kiellä. E-lukulaite on kuitenkin varsinkin vieraskielistä tekstiä lukiessa verraton laite. Kännykän, tietokoneen tai pädin näytöltä lukeminen on hirveää paskaa.
Lnstj

ViestiKirjoittaja Seppo » 02.11.2015, 11:23:25

Mikä ero on e-lukulaitteella ja pädillä?
Seppo

ViestiKirjoittaja Lnstj » 02.11.2015, 18:43:16

E-lukulaitteella tarkoitan sellaista kapinetta, jonka näyttö on esimerkiksi e-ink näyttö. Näissä on niin matala virkistystaajuus, että liikkuvaa kuvaa niillä ei voi katsoa. Kuva ei taida itseasiassa piirtyä monissa näistä lainkaan uudelleen, ennen kuin sivua vaihdetaan itse. Silmät ei väsy lukiessa, mutta sanan voi valita ja saada suoraan tietosanakirjasta sen merkityksen. Lukulaitteen akku kestää parista viikosta kuukauteen.

Kiitos Seppo. Nyt en tunne lymyileväni pimeässä tyhjässä tehdashallissa kaiukujen perään huudellen.
Lnstj

ViestiKirjoittaja Seppo » 02.11.2015, 21:19:21

LCD-TV kaikkein pahiten taitaa välkkyä. Oletko kokeillut pädillä mustaa taustaa ja valkeita kirjaimia?

Nämä on aika yksiöllisiä juttuja. Joka tapauksessa suuri osa ihmisistä tekee nykyään töitä 8 tuntia päivässä lcd-näyttöä tuijottaen. Ja jatkaa kotona TV:tä, kännyä, pädiä ja mikron ruutua tuijottamalla. En tiedä kuinka monella on ongelmia silmiensä kanssa, minulla ei ole ollut vaikka olen tuijotellut erilaisia näyttöjä kymmeniä vuosia.

Paperikirjoja en kuitenkaan enää osta. Ei ole tilaa.
Seppo

ViestiKirjoittaja Lnstj » 03.11.2015, 08:39:55

Täytyypä kokeilla tuota valkeaa mustalla.

Minulla näyttöjen ärsytys on rajoittunut tekstien lukemiseen. Alkaa sirrittään silmissä. Vaikuttaakohan silmälasit, eli henk.koht. ominaisuudet sitten näin...

Varmaankin.
Lnstj

ViestiKirjoittaja Seppo » 03.11.2015, 09:36:19

Minä suurennan fontin niin isoksi, että sivulle mahtuu noin 20 riviä, joskus vähemmänkin. Fontin vaihtoakin voi kokeilla. Lyhyempiä rivejä on myös helpompi lukea. Samaa temppua käytän mikrollakin, sekä tekstiä lukiessa että kirjoittaessa.

Suurella fontilla silmän ei tarvitse koko ajan yrittää löytää sitä parasta tarkkuutta, kun kirjaimet erottuu "sumuisempinakin".

Yleensähän silmäongelmien syyksi luetellaan näytön liian suuri kirkkaus, liian voimakas tai vähäinen kontrasti, pimeässä lukeminen (=ilman taustavaloa) tai huonot silmälasit.

Minä kyllä luen pimeässäkin, mutta en pysty lukemaan valkoisella taustalla olevaa tekstiä, ainostaan mustalla taustalla valkoisia kirjaimia. Musta tausta ei häiritse kumppaniakaan sängyssä lukiessa.

Ja pädillä ei yöllä lukiessa kuulu sivunvaihdon ääniä. :wink:
Seppo

Edellinen

Paluu Kirjat ja kirjallisuus