Uuskummaa?

Vapaata keskustelua kirjoista ja kirjallisuudesta.

Valvoja: Moderaattorit

Uuskummaa?

ViestiKirjoittaja Saru » 29.12.2006, 16:32:59

Uuskummaa? Modernin fantasian antologia. Kirja, jonka hieman kannatusmielessäkin ostin Finnconista. Vähäsen epäilin, että uuskummanäytteet tosiaan ovat ainakin jossain määrin lukukelvottoman absurdeja; siis juuri sitä tyylilajia, joka on periaatteessa kannatettavaa.

En nyt jaksa ruveta kirjoittamaan perinpohjaista esittelyä, mutta vakuutan sitäkin tarmokkaammin, että tämä kokoelma on ehdottomasti lukemisen arvoinen. Vain yksi novelleista oli sellainen, kuin etukäteen pelkäsin. Muut luin innosta vinkuen ja päätin, että rupean isona itsekin kirjoittamaan uuskummaa. Olen jopa saattanut jo kirjoittaakin, mutten vain ole hokannut leuhkia sillä.

Antologian novellit ovat keskenään hyvinkin erilaisia sekä tyylillisesti että aiheiltaan. Niitä yhdistää ihastuttavan reipas ja anteeksipyytelemätön selittelemättömyys, mikä ei tarkoita sitä, etteikö useimmissa olisi mukana myös ihan vanha kunnon tarina. Vähän tyhmempikin lukija pysyy kyllä hyvin kärryillä, kunhan on valmis hyväksymään fantasiallisuuden siinä missä realisminkin.

Koko paketti on tehty huolella. Novellivalinnat, käännökset, kirjan ulkoasu - kiitos ja onnittelut tekijöille. Jos se minusta on kiinni, niin tätä kokoelmaa ei unohdeta ihan heti.
Saru

ViestiKirjoittaja Hanska » 05.01.2007, 14:59:30

Sen verran hyvä mainospuhe, että tilasin (ja sainkin jo) Uuskummaa?-kirjan. En kyllä tiedä, koska ehdin lukemaan sitä (on toinen opus tällä hetkellä kesken), mutta hyllyssä Uuskumma nyt kummittelee. :D
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Saru » 06.01.2007, 20:23:34

Sillä lailla! Minä tykkäsin erityisesti Margo Langanin novellista Kun siskoni laulettiin pikeen ja Carol Emshwillerin novellista Mummi. Niissä joteskin kombinoitui hienosti monta asiaa: novellistisuus, koskettavuus, vinksahtaneisuus, vahva tunnelma, erikoislaatuiset henkilöt.
(Rupeankin tästä lähtien kirjoittamaan tällaisia tekstiviestin mittaisia kritiikkejä! :wink: )
Saru

ViestiKirjoittaja tero » 07.01.2007, 17:22:06

Saru kirjoitti:Sillä lailla! Minä tykkäsin erityisesti Margo Langanin novellista Kun siskoni laulettiin pikeen ja Carol Emshwillerin novellista Mummi.

Tuota Lanagan-suomennosta en ole lukenut, mutta Black Juice -kokoelma (jossa novelli on julkaistu) kuuluu ehdottomasti aivan viime vuonna lukemieni kirjojen kärkipäähän. Loistavaa tavaraa, ytimekkäitä tarinoita, joissa on ehdoton tunnelma. Suosittelen lämpimästi kaikille!
tero

ViestiKirjoittaja Piikki » 16.01.2007, 22:34:25

Tero jo aiemmin suositteli Black Juicea mulle ja tilasin sen nyt sitten viime viikolla play.com:ista. Odottelen saapuvaksi lähipäivinä. Jahka luen, niin kerron sitten mitä tykkäsin.
Piikki

ViestiKirjoittaja Hanska » 07.02.2007, 19:47:31

Saru kirjoitti:Minä tykkäsin erityisesti Margo Langanin novellista Kun siskoni laulettiin pikeen ja Carol Emshwillerin novellista Mummi. Niissä joteskin kombinoitui hienosti monta asiaa: novellistisuus, koskettavuus, vinksahtaneisuus, vahva tunnelma, erikoislaatuiset henkilöt.

Molemmat novellit ovat tosiaan vahvoja ja koskettavia. Ja psykologisesti taitavia, varsinkin Lanaganin novelli, joka taiteilee ikään kuin kahden näkökulman välillä. Myös rannalla olevat rangaistusta seuraavat on kuvattu ihmisinä eikä pahiksina, ja silti jännite ei leviä käsiin, vaan tarinan järkyttävyys säilyy (eikä järkyttävyydellä kuitenkaan mässäillä). Todella hieno novelli.

Mutta pidän myös Jeff VanderMeerin ja Kelly Linkin novelleista. Linkin ihmisistä löytyy nautittavasti omituisia niin kuin se Jeremyn isä, ihastuttavan ristiriitainen ja hellyttävä tapaus. ;-) Ja se Kirjasto-niminen TV-sarja, siinä riittäisi miettimistä. :lol:
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

Re: Uuskummaa?

ViestiKirjoittaja Hanska » 11.02.2007, 11:40:17

Saru kirjoitti:Vähäsen epäilin, että uuskummanäytteet tosiaan ovat ainakin jossain määrin lukukelvottoman absurdeja; siis juuri sitä tyylilajia, joka on periaatteessa kannatettavaa.
[snip]
Vain yksi novelleista oli sellainen, kuin etukäteen pelkäsin.

Oliko tuo novelli Stefan Chapmanin Afasian valtiosalaisuudet? :wink: Sitä olen nyt yritellyt aloittaa kaksi kertaa, mutta se on ehkä liian kummallinen minulle. Täytyy varmaan odotella jotain oikein absurdia mielentilaa, jotta tuo novelli taittuisi.

Sen sijaan kaikki muut novellit olivat enemmän kuin hyviä. Suosikikseni nousi lopulta synestesiasta, musiikista ja vähän muustakin :wink: kertova Jeffrey Fordin Jäätelön valtakunta. Se oli fantastisen upea.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Saru » 12.02.2007, 10:37:06

Joo, se oli juuri tuo Chapmanin novelli. Tiedän, että tuollakin tyylilajilla on omat innokkaat ystävänsä, mutta minen jaksa. Tällainen asenne voi tietysti vain osoittaa lukijan konservatiivisuutta ja laiskuutta.

Oli miten oli, niin muista novelleista minäkin tykkäsin. VanderMeerin novellia vähän epäilin vielä alkusivuilla, mutta sehän oli ihastuttava. Sen outoudessa oli riittävästi tuttuuspisteitä joukossa.
Saru

ViestiKirjoittaja Hanska » 12.02.2007, 20:15:17

Saru kirjoitti:Joo, se oli juuri tuo Chapmanin novelli. Tiedän, että tuollakin tyylilajilla on omat innokkaat ystävänsä, mutta minen jaksa. Tällainen asenne voi tietysti vain osoittaa lukijan konservatiivisuutta ja laiskuutta.

Mun on vaikea visualisoida Chapmanin novellin kaltaisia tekstejä. Se tekee tekstin seuraamisen äärimmäisen hankalaksi. Tipahdan kärryiltä oitis eivätkä tapahtumat jää mieleen loogisena jatkumona... tai oikeastaan minään. Sen verran olen ymmärtävinäni, että teksti on täynnä absurdia huumoria, mutta siihen hauskanpitoon ei minua ole näköjään kutsuttu. :?
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Hanska » 12.02.2007, 20:22:16

Saru kirjoitti:VanderMeerin novellia vähän epäilin vielä alkusivuilla, mutta sehän oli ihastuttava. Sen outoudessa oli riittävästi tuttuuspisteitä joukossa.

Taisi olla kirjan toiseksi oudoin teksti, mutta tätä oli helppo visualisoida ja kärryillä saattoi pysyä, kun keskittyi hiukan tavallista enemmän. Tuttuuspisteitä oli tosiaan riittävästi, ja paikka paikoin VanderMeer fraseerasi samaan tapaan kuin itselläni yhteen aikaan tapana. Se tuntui kuin olisi tullut kotiin. :D
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

Paluu Kirjat ja kirjallisuus