Suosikkikirjailijat

Vapaata keskustelua kirjoista ja kirjallisuudesta.

Valvoja: Moderaattorit

Suosikkikirjailijat

ViestiKirjoittaja kaarne » 08.11.2008, 18:46:38

Minun suosikkejani spefin alalla ovat China Mieville, Clark Ashton Smith ja Iain Banks.

Mielelläni luen myös Robin Hobbia, David Briniä ja Ursula Le Guinia.

Olisi kiva kuulla muidenkin suosikkeja, foorumi vaikuttaa aika hiljaiselta tällä hetkellä.
kaarne

ViestiKirjoittaja Hanska » 09.11.2008, 11:42:56

Oma kestosuosikkini spefin alueelta on Leena Krohn.

Mielelläni luen myös muita suomalaisia spefi-kirjoittajia, esimerkkeinä nyt vaikkapa Johanna Sinisalo, Anne Leinonen, Sari Peltoniemi, Carita Forsgren, Mari Saario, Jenny Kangasvuo... Ups, tässä näyttää nyt olevan vain naiskirjoittajia. :wink: No, olkoon. Luen sujuvasti kyllä myös miesten tekstejä, kuten Pasi Ilmari Jääskeläistä ja monia muita.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Lenko » 09.11.2008, 16:03:49

Minun on ihan mahdotonta vastata tähän. Olen iso lapsi. Innostun enimmäkseen juuri siitä, mitä satun lukemaan. Suosikki vaihtuu viikoittain, novelleja lukiessa päivittäin. Tällä hetkellä luen Usvan vanhoja numeroita ja olen täysin vakuuttunut, että käsissäni on jotain täysin uniikkia. Ennen sitä nautiskelin Johanna Sinisalon Kädettömät kuninkaat ja olin täysin varma, että kirjailija ansaitsisi vähintäänkin Finlandia-palkinnon, parhaista novelleistaan jopa kansainvälistä tunnustusta. Ei, mutta hetkinen...

Aiheina minuun osuvat parhaiten tähän päivään linkitetyt ja jollain tapaa yhteiskuntaa raikkaasti ruotivat tarinat. Kovin vertauskuvallisiksi äityvät filosofishenkiset jorinat saattavat pahimmillaan jäädä kesken. En vain jaksa miettiä kuuluuko ääni, jos ketään ei ole kuulemassa. Ihan tarpeeksi on murhetta siitä, tuleeko palkka, jos ketään ei ole maksamassa. Yksinkertaiselle lukijalle pitää kirjoittaa yksinkertaisia tarinoita.

Menipä pitkään, että sain jätettyä vastaamatta kysymykseen.
Viimeksi muokannut Lenko päivämäärä 10.11.2008, 07:45:31, muokattu yhteensä 1 kerran
Lenko

ViestiKirjoittaja kaarne » 09.11.2008, 17:38:32

Minulla on ollut hävettävän pitkä tauko kotimaisten sf/f-lehtien lukemisessa, melkein 10 vuotta. Usvaan törmäsin vasta hiljattain ja minulla on vielä uusin numero kesken, en pidä ruudulta lukemisesta.

Leena Krohnilta olen lukenut joskus aikoinaan Tainaronin ja pari vuotta sitten Daturan, muistaakseni pidin niistä. Pitäisi varmaan lampsia kirjastoon ja lukea muutakin Krohnin tuotantoa.
kaarne

ViestiKirjoittaja Hanska » 10.11.2008, 09:38:08

kaarne kirjoitti:Leena Krohnilta olen lukenut joskus aikoinaan Tainaronin ja pari vuotta sitten Daturan, muistaakseni pidin niistä.

Jos pidit Tainaronista, niin silloin saattaisit pitää myös Krohnin Umbra- ja Oofirin kultaa -opuksista. :)
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Hanska » 10.11.2008, 09:48:09

Lenko kirjoitti:Aiheina minuun osuvat parhaiten tähän päivään linkitetyt ja jollain tapaa yhteiskuntaa raikkaasti ruotivat tarinat. Kovin vertauskuvallisiksi äityvät filosofishenkiset jorinat saattavat pahimmillaan jäädä kesken. En vain jaksa miettiä kuuluuko ääni, jos ketään ei ole kuulemassa. Ihan tarpeeksi on murhetta siitä, tuleeko palkka, jos ketään ei ole maksamassa. Yksinkertaiselle lukijalle pitää kirjoittaa yksinkertaisia tarinoita.

Minä tykkään, kun kirjoittaja on ujuttanut selkeään ja mielenkiintoiseen tarinaan myös "filosofisia" ajatuksia. :lol: Nooh, oikeasti tykkään kyllä spefistä kahdesta (ainakin) syystä. Spefi vie tehokkaasti pois arkipäivästä, voi unohtaa arjen kurjuudet edes hetkeksi. Toisaalta spefi stimuloi mielikuvitusta; aivot alkavat kuin huomaamatta pohtia Entä jos? -kysymyksiä. Hyvän spefi-tekstin jälkeen pää täyttyy lukuisista kysymyksistä, joita on hauska märehtiä ja joskus kirjoittaakin niistä.

Jatkoa suomalaisiin spefi-kirjoittajiin: M. G. Soikkeli kirjoittaa - niin halutessaan - kielellisesti ja kuvallisesti kauneinta suomalaista spefiä.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja kaarne » 10.11.2008, 17:00:54

Kaikkein eniten minua spefissä ilahduttaa sense of wonder, pidän tarinoista, joissa on outo ja erikoinen maailma. Tietenkin hyvän kirjallisuuden perusvaatimusten täyttyminen on myös tärkeää, en jaksa lukea tarinoita, joissa henkilöt eivät toimi tai juoni takkuaa, mutta spefissä tärkeintä on päästä irti arjen harmaudesta. Jos päässä samalla käväisee ajatus tai pari, se on plussaa:)

Hanska, kiitos kirjavinkistä, tutustun niihin, kunhan ehdin.
kaarne

ViestiKirjoittaja Taustavoima » 10.11.2008, 21:07:54

Minua kiinnostavat spefissä samat piirteet kuin muussakin kirjallisuudessa: vetävä proosa, monisyiset henkilöt ja tiukka tematiikka. Ja puhuvat eläimet. Erityisen mielelläni olen viime aikoina lukenut novelleja. Suosikit vaihtelevat, mutta kotimaista maistuvat ainakin Petri Tamminen, Juha Seppälä ja Sari Peltoniemi, ulkomaisista Raymond Carver, Kjell Askildsen ja Ernest Hemingway. Nämä siis novellistien puolelta.

Minusta ihmiset, jotka lukevat vain spefiä, vaikuttavat jollain tavalla mieltymyksissään lapsekkailta. Eikö tärkeintä ole kuitenkin, että kirjallisuus on hyvin kirjoitettua, merkityksellistä ja koskettavaa, ja realistisuuden ja fantastisuuden aste on kokonaan toissijaista?

Mä en myöskään lue kirjallisuutta paetakseni yhtään mitään. Arjen kurjuuden unohtaminen kuulostaa kummalliselta syyltä lukea. Miksette muuta elämäänne mielekkääksi, te saamattomat lukumadot? Kirjallisuuden tehtävä ei ole saada ihmistä unohtamaan kahleitaan vaan näkemään ne.
Unohda maalliset murheesi lukemalla Kirjoittajatreffit-blogia.
Taustavoima

ViestiKirjoittaja kaarne » 11.11.2008, 18:43:58

Harjoitan eskapismia ja olen ylpeä siitä:P Mielestäni jokainen tarvitsee joskus irtiottoa arjesta, jotkut vetävät pään täyteen, jotkut lukevat fantasiaa. Ainakaan fantasiasta ei tule krapula!

Uskoisin, että useimmat täällä lukevat muutakin kuin spefiä, minulle ainakin kelpaa monenlainen kirjallisuus.

Hemingway on kieltämättä yksi 1900-luvun suurista, mutta hänkin kirjoitti vakavaa proosaa aiheista, jotka kävisivät seikkailukertomuksiin, ajatellaan nyt vaikka Espanjan sisällissotaa, härkätaisteluja ja safarimetsästystä. Monelle lukijalle ne epäilemättä ovat tarjonneet pakoa arjesta. Itse asiassa mikä tahansa kirja voidaan tulkita eskapismiksi, pääseehän lukija hetkeksi irti omasta arjestaan, vaikka kirja kertoisi muiden kurjuudesta.
kaarne

ViestiKirjoittaja Hanska » 14.11.2008, 19:59:26

Taustavoima kirjoitti:Minusta ihmiset, jotka lukevat vain spefiä, vaikuttavat jollain tavalla mieltymyksissään lapsekkailta. Eikö tärkeintä ole kuitenkin, että kirjallisuus on hyvin kirjoitettua, merkityksellistä ja koskettavaa, ja realistisuuden ja fantastisuuden aste on kokonaan toissijaista?

No, on! :) Itse en pitkään aikaan edes jaotellut kirjallisuutta kuin romaaneihin, novelleihin ja runoihin, ja näissäkin on toisinaan erittäin häilyvät rajat. Esim. Leena Krohnia olen vasta viime vuosina lukenut spekulatiivisena kirjailijana; sitä ennen luin häntä ihan vain hyvänä kirjailijana, jonka tekstit kosketti.

Minulla tuntuu olevan erilaisia kausia kirjojen/kirjailijoiden suhteen. Juu, Raymond Carver -kausi on myös ollut, samoin erittäin voimakas Virginia Woolf -periodi. Jne.

Tänään kävi postinkantajalle paha kämmi: kantoi nimittäin Portti-lehteni jollekin naapurille. :evil: Onneksi oli rehellinen naapuri ja kävi tiputtamassa Portin minulle. Kyllä olisi ollut HYVIN vihainen, jos en olisi saanut Porttiani. Ja nyt lukemaan sitä. :D
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja summa » 02.12.2008, 22:40:42

Onnellista, että Hanska sai Porttinsa :-) Siellä taisi olla myös uusi MG Soikkeli -novelli.

Minulla on tapana nostaa suosikkikirjailijani jalustalle ja lukea heiltä, jos ei koko tuotantoa, niin heidän tuotannostaan ainakin suurin osa, ja useampaan kertaan. Tässä suosikkini vuosien varrelta:

- Marguerite Duras
- Peter Hoeg
- Ursula leGuin (fantasiakirjat, ei niinkään scifi)
- Connie Willis (Tuomiopäivän kirja!)
- J.R.R.Tolkien (tarvitseeko tätä edes mainita?)

Kotimaisista

- Leena Krohn (etenkin Tainaron, mutta myös esseet)
- Anja Kauranen/Snellman
- Johanna Sinisalo

No olipas naisia täynnä tämä lista, mutta mainittakoon, että näistä omassa kirjoittamisessa kuitenkin Hoeg vahvin tyylillinen esikuva.
summa

Re:

ViestiKirjoittaja Halko » 30.10.2012, 11:49:31

Taustavoima kirjoitti:Minua kiinnostavat spefissä samat piirteet kuin muussakin kirjallisuudessa: vetävä proosa, monisyiset henkilöt ja tiukka tematiikka. Ja puhuvat eläimet. Erityisen mielelläni olen viime aikoina lukenut novelleja. Suosikit vaihtelevat, mutta kotimaista maistuvat ainakin Petri Tamminen, Juha Seppälä ja Sari Peltoniemi, ulkomaisista Raymond Carver, Kjell Askildsen ja Ernest Hemingway. Nämä siis novellistien puolelta.

Minusta ihmiset, jotka lukevat vain spefiä, vaikuttavat jollain tavalla mieltymyksissään lapsekkailta. Eikö tärkeintä ole kuitenkin, että kirjallisuus on hyvin kirjoitettua, merkityksellistä ja koskettavaa, ja realistisuuden ja fantastisuuden aste on kokonaan toissijaista?

Mä en myöskään lue kirjallisuutta paetakseni yhtään mitään. Arjen kurjuuden unohtaminen kuulostaa kummalliselta syyltä lukea. Miksette muuta elämäänne mielekkääksi, te saamattomat lukumadot? Kirjallisuuden tehtävä ei ole saada ihmistä unohtamaan kahleitaan vaan näkemään ne.

Perhanan hyvin sanottu, toveri. Tämä kuvaa aika hyvin myös omaa suhtautumistani kirjallisuuteen.

Minulle genret ja tyylilajit ovat lähinnä informaation kulun kannalta tärkeitä kategorioita, joilla ei varsinaisesti ole oleellista yhteyttä kirjan laatuun.

Vaikka spefi onkin genrenä lähellä sydäntäni, on pakko myöntää, että ne varsinaiset idolini ja vaikuttajani löytyvät aivan jostain muualta.
Franz Kafka, Dostojevsky, Hermann Hesse, James Joyce, Dante, Mika Waltari ja T.S. Eliot ovat paukkuneet aika lujilla pisteillä omalla lukulistallani. Spefin puolelta vannon tunnetusti H.P. Lovecraft ja Robert Howardinin nimeen, ja myös George Orwellin kaltaiset vanhan liiton dystopia-kirjoittajat kiehtovat. Ja jotten näyttäisi kollegoideni silmissä aivan kurttuotsaiselta synkiöltä, mainittakoot, että myös Tove Jansson kuuluu yksiin lempikirjailijoistani.

Omaakin lukemistani voisi tietyssä määrin kausittaa, ja tällä hetkellä elän jonkinmoista klassikko-kautta. Aikaisemmin luin tosi paljon kauhukirjallisuutta ja sitä ennen high fantasiaa Tolkienin, Lewisin, Salvatoren ja muiden kumppanien hengessä. Nykyään eivät ainakaan nuo Weisin ja Hickmanin saatikka Salvatoren työt enää niin paljon kiehdo kuin silloin, mutta joku kaunis päivä olen ajatellut, että palaisin Tolkienin ja muiden wanhojen fantasiapatujen ääreen.

Häpeäkseni joudun myös myöntämään, että en minä oikeasti mikään tieteiskirjallisuuden tuntija ole. Hyperion on ehkä ainoa varsinaiseksi scifiksi luokiteltava kirja, jonka voin sanoa lukeneeni, jos jätetään Orwell omaan lahkoonsa. Olen ajatellut, että heti kunhan tämä klassikkojaksoni hiukan laantuu niin pidän oikean scifin ahmimisjakson. Erityisesti Philip K. Dickin kirjat vaikuttavat kiinnostavilta, muutamia herran kirjoihin perustuvia elokuvia nähneenä.
Halko

Re: Suosikkikirjailijat

ViestiKirjoittaja mixu » 30.10.2012, 17:45:49

Minun suosikkini tulevat tuolta vanhemman fantasian puolelta, eli Lordi Dunsany, Fritz Leiber ja Mervyn Peake. Elossa olevista kirjailijoista suosikkejani ovat hämäävän yksinkertaisesti kirjoittavat Ursula K Le Guin ja Leena Krohn. Lisäksi olen sitä mieltä, että kaikkien novelleja kirjoittavien pitää lukea Anton Tsehovia.
Mutta la-la-la-la-la-Laurelinella / on tuolla taivaalla muita hommia / ei se jouva luuhaan Haukiputtaalla / mun vissiin täytyy joku toinen katella.
mixu

Re: Suosikkikirjailijat

ViestiKirjoittaja Fangy-From-Shadow » 06.01.2013, 10:29:30

No huhhuh, keitähän minä heittelisin omista suosikeista.
Varmaan R.A. Salvator, Margaret Weis, Jules Verne, Jack London ja J.K Rowling. Eli vielä tässä vaiheessa on näitä massasuosittuja kirjailjoita. H.P. Lovecraftin tuotantoon en ole vielä perehtynyt mutta tarkoitus olisi vielä joskus vilkaista.
Fangy-From-Shadow

Paluu Kirjat ja kirjallisuus