Keskustelun ohjaaminen genrekirjoista yms

Vapaata keskustelua kirjoista ja kirjallisuudesta.

Valvoja: Moderaattorit

Keskustelun ohjaaminen genrekirjoista yms

ViestiKirjoittaja mg » 31.12.2008, 21:33:21

Vuosi loppuu ja keskustelupaikat hupenevat, Kiiltomato
on sulkenut (18.12.) kokonaan mahdollisuuden puhua kirjojen ja
kritiikkien ympärillä - ja ihan vastaavalla innolla esim. Hesari
supistaa mielipideosastonsa; olemme suistumassa laman
maailmaan jossa keskustelu on ensimmäinen uhri.

Toivoisinkin että spefistien blogeista ohjattaisiin genrekirjoista
pitäviä ihmisiä esim tänne netticolosseumiin keskustelemaan
klassikoiden, palkintojen, instituutioiden ja muiden kirjakulttuuria
konservoivien ilmiöiden suhteesta niihin teksteihin, jotka
todellinen lukijakunta kokee läheisiksi ja eläviksi.

--
mg
--
mg
mg

ViestiKirjoittaja tniemi » 04.01.2009, 22:45:31

Ensinnäkin, aivan blogittomana ihmisenä kannatan ajatusta.

Toiseksi, näistä muita genrefoorumeista melko ulkona olevana kysyisin mikä on risingshadowin tilanne? Se ainakin jossain vaiheessa oli erittäin aktiivinen.
tniemi

ViestiKirjoittaja Neanna » 05.01.2009, 18:47:58

On Rising vieläkin aktiivinen vaikka nähnyt myös vieläkin aktiivisempia päiviä. Katoamassa se ei ole sentään.

Ongelmana saattaa joidenkin käyttäjien kohdalla vain olla se, että aktiivisimmat käyttäjät ovat enemmäkseen noin 16-vuotiaita, joten kirjallisen keskustelun taso on hieman vaihtelevaa. Toisaalta myös hyvin fiksuja käyttäjiä on paljon.
Neanna

ViestiKirjoittaja tniemi » 05.01.2009, 22:28:57

Rihmasto on tietenkin toinen suomalaisten kirjoittajien käyttämä foorumi, mutta aika verkkainen tahti sielläkin on ollut. Se mikä Rihmastossa toimii on, että siellä on päätoimittaja. Käytännössä siis henkilö, joka ruokkii toimintaa.

Jos Netticolosseumiin haluttaisiin aktiivista keskustelua kirjallisuuden ja kritiikin ympärille, tulisi jonkun aktiivisesti tätä keskustelua hoivata ja ylläpitää. Syöttää sisältöä systeemiin, tehdä toimintarunko. Tämän ei tarvitsisi olla mitään monimutkaista, mutta -- jälleen kerran -- jonkun pitäisi tehdä jotain.

- - -

Sanotaan nyt vielä, että nykymuotoisessa Netticolosseumissa ei ole mitään vikaa. Olen ollut hyvin pitkään tällainen vaeltava foorumipostaaja, ja tullut lopputulokseen, että Suomessa on vain kahdenlaisia keskusteluryhmiä:
  • Vilkkaita ja yleisesti tunnettuja Suomi24-tyyppisiä, joiden sisällöstä 99 % on täyttä roskaa.
  • Netticolosseumin kaltaisia pieniä ja erikoistuneita, joissa keskustelu on hiljaista, mutta asiaa.
Veikkaan, että osasyyllinen on tämä suomenkielisen kansanyhteisön rajoittunut koko.
tniemi

ViestiKirjoittaja Taustavoima » 06.01.2009, 16:40:47

Kyllä niitä terveen kokoisia ja tasokkaitakin foorumeja on, mutta kirjoittajat eivät ole toistaiseksi muodostaneet ainuttakaan. Mikä vaikenemisaalto lieneekään käynnissä, kun keskustelun valitetaan foorumien lisäksi katoavan myös blogeista.

Kieliryhmän koko on kyllä suunnaton haaste ja toiminnalle rajoja asettava tekijä, ei auta mikään.
Unohda maalliset murheesi lukemalla Kirjoittajatreffit-blogia.
Taustavoima

ViestiKirjoittaja tniemi » 06.01.2009, 19:46:30

Keskustelu taas karkaa, mutta antaa karata. :wink: Itse näen keskustelukommentoinnin vähenemiselle kaksi syytä.

Ensinnäkin foorumeita ja blogeja on joka päivä enemmän ja enemmän. Kuka tahansa voi perustaa foorumin tai blogin -- ja perustaakin. Potentiaaliset keskustelijat levittäytyvät yhä laajemmalle alalle, varsinkin ne joiden mielipiteitä joku jaksaa lukeakin.

Toinen, ja paljon mielenkiintoisempi on tämä ilmiö, jota kutsun nyt "kommentointiväsymykseksi". Kuulostaako tutulta: aloitat kommentin kirjoittamisen, ja sitten puolessavälin toteat, että mitä helvettiä minä olen oikein tekemässä. Kommentti jää lähettämättä.

Yhdessä nämä kaksi ilmiötä aiheuttavat sen, ettei omaa mielipidettään enää jaksa ilmaista kuin pienissä, rajatuissa, ja usein jo valmiiksi samanmielisissä piireissä.

Mikään tässä kehityskulussa ei tietenkään ole hirveän hyväksi itse keskustelulle.
tniemi

ViestiKirjoittaja Taustavoima » 07.01.2009, 09:16:32

Tunnistan kyllä kommenttiväsymyksen. Olen itse deletoinut lukuisia aloituksia, kun tuntuu äkkiä, ei sanottavaa olekaan. Itsestäni ainakin tuntuu, että joskus on ollut syytäkin. :) Kuuluuko hypoteesisi, että kommentoinnin vähenemistä selittää kommenttiväsymyksen yleistyminen? Minkä takia se on yleistynyt? Onko kommentoinnin rima korkeammalla kuin ennen?
Taustavoima

ViestiKirjoittaja tero » 07.01.2009, 09:56:50

Neanna kirjoitti:On Rising vieläkin aktiivinen vaikka nähnyt myös vieläkin aktiivisempia päiviä. Katoamassa se ei ole sentään.

Ongelmana saattaa joidenkin käyttäjien kohdalla vain olla se, että aktiivisimmat käyttäjät ovat enemmäkseen noin 16-vuotiaita, joten kirjallisen keskustelun taso on hieman vaihtelevaa. Toisaalta myös hyvin fiksuja käyttäjiä on paljon.

Ainakin minulle Risingin seuraamisen ongelma on kaksijakoinen. Toisaalta, vaikka aktiviteetti olisikin vähentynyt, on sitä edelleen melkoisesti. Ja suurin osa siitä on (omasta mielestäni) epäoleellista tauhkaa. Toisin sanoen kun sf-keskusteluja pitää poimia (vain vähän kärjistäen) unien selittelyjen, omien soittoharjoittelujen pohdiskelun, tietokoneongelmien, kissanpentujen ihastelun ja teiniseksikeskustelun joukosta (esimerkit poimittu äsken, kun kävin juuri vilkaisemassa, mitä viime käyntini jälkeen on ollut pinnalla), motivaatio vierailla sivustolla pienenee huomattavasti. Tosin täytyy varmaan varoiksi huomauttaa, että tämä ei tarkoita, että Risingshadow olisi mielestäni huono sivusto. Päin vastoin: tuo sivuston luonne "nuorten fantasiasta kiinnostuneiden ihmisten yleishengailufoorumina" (niin kuin itse sen miellän) on varmasti auttanut sivuston muodostumista siksi aktiiviseksi yhteisöksi, joka se on. Se vain ei ole se, mitä itse haen.

Toinen ongelma on sitten se sf-keskustelujen luonne, tai ehkä pikemmin sen painotukset. Koen, että sivustolla, jonka käyttäjien mielestä esimerkiksi Stephenie Meyer tai J.D. Robb ovat parempia kirjailijoita kuin vaikkapa M. John Harrison tai Jeff VanderMeer, ei ole minulle hirveästi annettavaa. Edelleen ei objektiivisena kritiikkinä vaan selityksenä, miksi itse ainakin etsin mielenkiintoisia sf-keskusteluja muualta.

(Ja tniemen mainitseman kommenttiväsymyksen tunnistan hyvin -- tämä on ensimmäinen loppuun asti saamani kommentti aikoihin, aloitettuja on ollut huomattavasti useampia.)
tero

Blogiähkyä ja kommentointiväsymystä!

ViestiKirjoittaja Lenko » 07.01.2009, 11:21:45

Blogiähkyä ja kommentointiväsymystä! Ei se isoisä routaista peltoa kyntäessään osannut kuvitella kuinka stressaavaa ja raskasta elämä voi vuonna 2009 olla.

Minä enimmäkseen pidän Risingista ja siellä pörräävistä ihmisistä, olivat he sitten teinejä, nuoria aikuisia tai ammattilaisia. Kommenointi pysyy yleensä kohteliaana ja mielipiteet vaivaudutaan perustelemaan. Se, että mielipiteet ovat välillä yksisilmäisiä, ei johdu kirjoittajien iästä vaan siitä, että jokaiseen suvaitsevaiseen yhteisöön sopii yksisilmäisiä kommentoijia, syntymävuodesta riippumatta.

Blogien ja foorumeiden runsaudesta ja tarpeellisuudesta olen kovasti samaa mieltä edeltävien puheenvuorojen kanssa. Samaan sarjaan voidaan laittaa facebookit kaltaisineen, joihin yhteydenpito on osaltaan siirtynyt. Keskustelu on hajaantunut sinne tänne eikä kovin montaa sivustoa kukaan jaksa oikeasti seurata. Minulla lukumäärä vaihtelee 5-10 välillä.

Netticolosseum, tai mikä tahansa muu foorumi, kaipaisi aktiivisia kiinnostavia ihmisiä, jotka luovat keskustelulle pohjan. Genren sisällä näitä ihmisiä on, mutta he ovat irtautuneet eri tahoille ja kipuilevat itsekseen suuren työtaakan kanssa. Hajaannus ei ole ainoastaan genren ongelma vaan havaittavissa jopa yhdistyksen oman toiminnan sisällä. Tähän asiaan koetin sohaista huopatossutehdas-keskustelussa tällä samaisella foorumilla.

STk on lähtökohtaisesti juuri se yhdistys, jonka tulisi valtakunnallisena toimijana vetää lankoja yhteen ja pyrkiä kohdistamaan pienten organisaatioiden ja yksittäisten puurtajien ponnistuksia niin että tulos on enemmän kuin osatekijöidensä summa. Olen jo lyhyen jäsenyyteni aikana nähnyt, että yhdistyksessä ja sen ulkopuolella on voimavaroja ja potentiaalia, jotka eivät kaipaa muuta kuin energian kanavointia ja organisointia.

Mutta nyt aihe karkaa alkuperäisestä genrekirjallisuusaiheesta. Jatkan kommentointia huopatossutehdas-keskustelussa, jossa pohditaan yhdistyksen toimintaa laajemminkin.
Lenko

ViestiKirjoittaja Taustavoima » 07.01.2009, 14:32:12

Lenko kirjoitti:Se, että mielipiteet ovat välillä yksisilmäisiä, ei johdu kirjoittajien iästä vaan siitä, että jokaiseen suvaitsevaiseen yhteisöön sopii yksisilmäisiä kommentoijia, syntymävuodesta riippumatta.
Ihan aiheellisesti puolustat nuoria keskustelijoita. Ei iän perusteella pitäisi ketään syrjiä ja väheksyä. Lienee kuitenkin totta, että keski-iältään aikuisella foorumilla syntyy todennäköisemmin enemmän aikuisia kiinnostavaa keskustelua kuin viisitoistavuotiaiden kansoittamalla foorumissa, jos muut tekijät pysyvät samoina. Teini-ikäisen ajattelu, kirjallinen ilmaisu ja sosiaaliset taidot eivät kuitenkaan keskimäärin ole samalla tavalla kehittyneitä ja harjaantuneita (urautuneita?) kuin aikuisen. Tämän voi kuka tahansa peruskoulussa opettava vahvistaa.

Toisaalta nuorilla on usein aikaa ja energiaa panostaa keskusteluihin ja yleiseen yhteisöllisyyteen enemmän kuin työsäkäyvällä aikuisella. Joillakin foorumeilla olen pyörinyt jo useita vuosia, ja viestihistoriaa selatessani voin vain ihmetellä, miten perinpohjainen, kärsivällinen ja tuottelias keskustelija olen joskus ollut. Sillä, ettei ota kaikkea nettikirjoittelua niin kovin vakavissaan, on ilmeisiä hyviä puolia... mutta jotain olen etääntyessäni myös menettänyt.

Mutta koska täällä on viimeksi keskusteltu kunnolla spefin kirjoittamisesta tai lukemisesta? Millaisia isäntiä me voimme olla ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita mg:n aloitusviestissä mainitsemista asioista?
Taustavoima

Jepjep

ViestiKirjoittaja Lenko » 07.01.2009, 15:19:02

Joo, ei ole piiloteltava seikka, että arvostan nuoriakin ihmisiä keskustelijoina. Moni keskustelu puutuisi nopeasti ilman heidän raikkauttaan. En puhu välttämättä teini-ikäisistä, vaikkei heitäkään voi vähätellä, vaan nuorista aikuisista, joita Risingin joukkokin suurelta osalta on. Pursuileva elämänusko, ahkeruus, ennakkoluulottomuus, ilo ja mielikuvitus tuovat keskusteluihin vähintään saman verran kuin vanhempien keskustelijoiden ammattitaito, sosiaalinen ymmärrys ja elämänkokemus. Kurt Lindström sen tajusi jo vuonna 1995, vaikka ei varsinainen foorumikeskustelija ollutkaan. Paras keitos tulee, kun hallitusti sekoittaa kokemusta ja nuoruutta. Toinen ilman toista on puolikas.

Toki keskustelu Risingissa harhailee paljonkin asioihin, jotka ovat kiinnostavuudessaan samaa tasoa napanöyhdän kanssa. Ymmärrän hyvin kaipuun rajatumpaan aihevalikoimaan. Välillä myös turhauttaa. Suivaannuin jokin aika sitten keskustelussa, koska yleinen mielipiteenvaihto kääntyi henkilökohtaiseksi teini-ikäisen tekemäksi psykoanalyysiksi ja kolmevuotiaan tasoiseksi perustelemattomaksi inttämiseksi. Toimin, kuten kuka tahansa aikuinen olisi tehnyt, poistin sivuilta kaikki viestini ja mökötin kaksi viikkoa. Se niistä täysikasvuisen sosiaalisista taidoista.

Taustavoiman viimeinen kysymys on aiheellinen. Risingin sivuilla on jonkin verran arvosteluja ja keskustelua kirjojen ympärillä. Erityisenä ansiona noille sivuille pidän hienoa kirjatietokantaa, josta julkaisuille löytyy esittely ja mahdollisuus kertoa oma mielipiteensä.

STk voisi olla paikka, jossa keskiössä on kotimainen spefi kaikkine lonkeroineen. Erityisesti rakkautta kaipaavat novellit, koska ne jäävät usein romaaneja vähemmälle huomiolle ja suomalainen spefinovellistiikka on vähäisestä huomiosta huolimatta korkeatasoista. Lisäksi suurin osa harrastajakunnasta aloittaa fiktion kirjoittamisen juuri novelleista, jolloin jäsenistö saattaisi kokea olevansa omalla palstallaan ajamassa omaa asiaansa.
Lenko

ViestiKirjoittaja tniemi » 08.01.2009, 01:13:27

Kerran kuvittelin keskustelevani verkossa runoudesta 14-vuotiaan ihqdaa-teinix-tytön kanssa. Myöhemmin tuli ilmi, että kyseessä oli tietokonekursseja käynyt kahden lapsenlapsen isoäiti.

Varsinkin erikoistuneiden piirien (esim. musiikki ja grafiikka) verkkokeskusteluissa on parasta se, etteivät mitkään ylimääräset meriitit merkise mitään. Ole vaikka kuinka taiteen lisensiaatti, mutta jos et osaa tehdä mitään, niin et ole mitään.

Mikä tuohon kommentointiväsymykseen tulee -- sen taustoista minulla ei ole ehjää teoriaa. Tunnetila on lähinnä mallia "ei maksa vaivaa." Oman kommentin lisääminen ei muuta kenenkään mielipidettä, eikä kommentoija saa siitä mitään hyötyä. Pahimmassa tapauksessa joutuu vielä puolustamaan sanojaan sitä verkon Trolli-LOL-XD-Eikun-kansaa vastaan, joiden kanssa keskustelu on kuin hakkaisi rautanauloja päähänsä.

Itse haen verkkokeskusteluista sellaista informaatiota ja sellaisia ideoita, joita en itse ole vielä keksinyt. Näkemys avartuu, tiedon määrä kasvaa.

Tästä syystä suosin nykyisin pieniä, erikoistuneita, ja usein myös hiljaisia keskustelufoorumeita.
tniemi

Asiasta muualla

ViestiKirjoittaja Lenko » 10.01.2009, 14:31:23

Lenko

Uutiskirjeblogi Re: Asiasta muualla

ViestiKirjoittaja mg » 10.01.2009, 23:48:15

Lenko kirjoitti:Asiasta muualla:
http://eatingmuffins.typepad.com/eating ... stani.html
Erityisesti ensimmäisen linkin takaa löytyy teräviä huomioita.

Siellä tosiaankin Sari Polvinen ehdottaa, että spefiväki voisi kokeilla uutiskirjettä, jossa toimittajavuoro vaihtuisi. Tämähän on samanlainen hyvä ehdotus kuin toisaalla esitetty idea STk:n kuukausittaisesta blogista, johon myös kerättäisiin uusimmat uutiset ja netin tuoreehkot keskustelunaiheet.

Yksittäisten ihmisten blogeja en itse jaksa lukea, mutta moista uutiskirjeblogia lukisin mieluusti. Risingissa taas en tule käyneeksi, koska en löydä siellä koskaan samaan paikkaan kahdesti.

Mutta nyt kun tämäkin aihe on saatu sujuvasti hajautettua foorumin ja blogien välille niin se voidaan varmaan jo unohtaa.
--
mg
mg

Re: Uutiskirjeblogi Re: Asiasta muualla

ViestiKirjoittaja tniemi » 11.01.2009, 06:07:49

mg kirjoitti:Mutta nyt kun tämäkin aihe on saatu sujuvasti hajautettua foorumin ja blogien välille niin se voidaan varmaan jo unohtaa.

Tässä on mielestäni kiteytettynä koko ongelman ydin.

Ongelma ei kuitenkaan ole sci/spe-fi-alan yksityisomaisuutta. Tästä syystä nämä kaikki Digg:it, Reddit:it ja Stumble Upon:it kukoistavat. Jokainen niistä toimii aavistuksen eri tavalla, ja on ratkaisu hieman eri vaivaan. Standardeja ei ole. Tim Berners-Lee on meuhkannut semanttista webbiä kohta kymmenisen vuotta, mutta koko idea alkaa vaikuttaa Xanadun kaltaiselta projektilta, joka ei koskaan valmistu.

Teknologia on kuin tulivoima. Jos se ei toimi, niin et vielä käytä sitä tarpeeksi. :wink:
tniemi

Seuraava

Paluu Kirjat ja kirjallisuus