Kosmoskynä3-4/10 -palaute

Ideointia, uutisia ja palautetta Kosmoskynä-lehdestä.

Valvoja: Moderaattorit

Kosmoskynä3-4/10 -palaute

ViestiKirjoittaja chirel » 05.01.2011, 09:30:43

Nyt kun lehti on toivottavasti kaikille tupsahtanut postiluukusta, niin avaan tänne palautekeskustelun.

Mikä lehdessä on hyvää? Mikä huonoa? Mikä on paras juttu? Mitä et jaksanut lukea? Millaisia juttuja toivot lisää? Tai mitä ajatuksia lehteä lukiessa mieleen nyt tuleekin.

Uutena päätoimittajana minulla on tietysti visio siitä, mihin suuntaan haluan lehteä viedä, mutta kuulen mielelläni myös lukijoiden toiveita ja ajatuksia. Millainen Kosmoskynän tulisi siis mielestäsi olla ja vastaako tämä uusin numero mielikuvaasi?

Christine
chirel

ViestiKirjoittaja Timo M » 05.01.2011, 11:02:59

Ainakin tämä pienempi koko (joka oli myös numerossa 2/2010) on hyvä. Onhan iso lehti toki jotenkin näyttävämpi... Mutta snadimpaa on kätevämpi lukea sängyssä, ja sille on helpompi löytää arkistointitilaa.
Timo M

ViestiKirjoittaja Hanska » 06.01.2011, 13:46:04

Juu, arkistointisysteemiä täytyy muuttaa. Hiukan pelottaa tämä pienempi koko sen tähden, että just tämän kokoiset julkaisut tuppaavat solahtamaan mulla paperinkeräyspinoon niin etten huomaakaan. Mittailin jo Portti-pinoa, ja siihen uusi koko sopii kyllä kuin nakutettu.

Hajahuomioita ulkonäöstä...
Tämä uusi on ehkäpä arkisemman näköinen kuin entiset. Se muistuttaa enemmän muita kirjallisuus/kulttuurilehtiä. Vaikka itseäni miellyttävät enemmän jylhät ja scifi-aiheiset kannet (mitä jylhempi, sen parempi!), niin mietin, että ehkäpä tämä uudentyyppinen madaltaa ostokynnystä sellaisillekin, joita avaruusscifi pelottaa. Kunpa vain tämä pikkuinen ei esim. Turun Akateemisen tosi ahtaalla hyllyllä jää Portin, Tähtivaeltajan ja Spinin jalkoihin. (Kai Kosmareita näkee vielä Akateemisessa?)
Pieni toive: artikkelien kirjoittajien nimet soisin löytyvän samasta paikasta kuin otsikkokin, eli tekstin alusta, ei lopusta (poikkeuksena tietenkin Kosminen colosseum). Tämä voi olla väärin jonkin säännön mukaan - mene tiedä - mutta Kosmari on kirjoittajien lehti, kirjoittaja on tärkeä ja kirjoittajan nimen tulee olla kunnolla näkyvillä. Itse en näe mitään eroa siinä, onko teksti novelli vai asia-artikkeli.

En ole ehtinyt lukea lehteä kannesta kanteen. Yhteishaastattelu oli kiva, ja mietinkin, voisiko sitä keskustelua laajentaa tänne Netticolosseumiin. Esim. miten työ vaikuttaa kirjoittamiseen, onko kiire aina huono asia jne. Tästä aiheesta varmaan jokaisella on mielipiteitä, ja on hauska verrata, miten eri tavoin ihmiset ratkovat arkielämän ja kirjoittamisen yhdistämiseen liittyviä ongelmia. Ja saada ehkä vinkkejä ja ideoita.

Viimeiseksi pikkutoive: Eeva Pohjosen Punakynä-kolumnin toivoisin löytäväni jokaisesta tulevasta Kosmarista. Se oli ihana ja ah niin tarpeellinen. Täytyy ruveta kiinnittämään huomiota omaan vallattomaan välimerkkien käyttöön. :D
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja chirel » 06.01.2011, 19:24:42

Kiitos palautteesta :) Hyviä kommentteja teillä.

Välitän taittajalle viestiä tuosta nimiasiasta, ja Punakynän on tarkoitus olla säännöllinen palsta. En tiedä, onko Eeva foorumilla, mutta jos ei ole, niin välitän kehut eteenpäin.
chirel

ViestiKirjoittaja Piikki » 06.01.2011, 21:39:45

Minua ilahduttavat pienet jutut: ehkä sellaisten kirjoittamiseen on kipukynnys matalampi itse kullakin. Minulta ainakin syntyy herkemmi liuskan parin juttu kun isompi artikkelikokonaisuus.

Kirjoitamiseen liittyviä keskusteluja/haastatteluja saisi olla enemmänkin!

Pidän myös sitä fiiliksestä, että lehti on selkeästi kirjoittajalle mieleinen. Luulisi sen löytävän lukijoita myös muista kirjoittajayhdistyksistä.
Piikki

ViestiKirjoittaja Pippuri » 11.03.2011, 14:29:42

Minua myös kiinnostaisi lukea enemmän keskusteluja tai haastatteluja, niin harrastelijoilta kuin julkaisseilta kirjailijoilta. :)

Joskus aikanaan oli juttu siitä, kuinka Pasi Jääskeläinen työsti ideasta novellin. Tällaisia voisi olla enemmänkin, ei nyt joka numerossa mutta vaikka kerran vuodessa.

Ja kai me nähdään jossain tulevassa numerossa Saara H:n haastattelu? :D
Pippuri

Paluu Kosmoskynä