Oma mukavuusalue ja sen ylitys

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Oma mukavuusalue ja sen ylitys

ViestiKirjoittaja Pippuri » 15.03.2011, 18:28:24

Kirjoitan yleensä ja mieluiten fantasiaa, joka voi olla mitä tahansa korkeafantasiasta vain hieman vinksahtaneeseen arkimaailmaan. Nyt olen kuitenkin kirjoittamassa scifinovellia. En ole oikeastaan vuosiin lukenut scifiä, joten välillä tunnen olevani hukassa kuin vyötiäinen supermarketissa. Toisaalta olen kuin oman kirjoittajuuteni Neil Armstrong, hylännyt tutun maaperän ja astunut toiselle taivaankappaleelle. Melkein. Ei tuo novellintekele sentään hardcore-avaruusoopperasta mene.

Miten käy? Jäänkö asumaan rajavyöhykkeelle, josta voin vierailla niin fantasia- kuin scifimaailmassa miten haluan? Vai osoittautuuko Kuun kamara minulle niin autioksi ja karuksi, että projektin ainoa anti on "paska reissu mutta tulipa tehtyä"?

Mikä on teidän mukavuusalueenne, ja oletteko koskaan ylittäneet sitä? Vai oletteko kotonanne koko kirjallisuuden kirjossa?
Pippuri

ViestiKirjoittaja Piikki » 16.03.2011, 08:47:16

Omaa mukavuusaluetta kannattaa aina pyrkiä ylittämään, jos suinkin mahdollista. Se kehittää kirjoittajana. Mutta ei kannata suin päin syöksyä ihan vieraille vesille, vaan kokeilla vaikka pienimuotoisesti, novellilla, tekstinpätkällä, ja sitten suurempia haasteita kun taidot antavat myöten.

Pitää uskaltaa epäonnistua. Se on minusta tärkeintä. Jokaisen tekstin ei tarvitse olla nappisuoritus.

Aiemmin oman mukavuusalueeni ulkopuolella oli romanttinen jännitys, nyt olen sitä kokeillut.
Piikki

ViestiKirjoittaja Hanska » 19.03.2011, 16:05:34

Komppaan Piikkiä. Oman mukavuusalueen rajoja kannattaa koetella ja rikkoa. Vasta sitä kautta oppii, mikä se omin alue loppujen lopuksi on. Ajan ja kokeilujen myötä oma mukavuusalue saattaa muuttua... ja yleensä muuttuukin.

Kirjoittajan (tai taiteentekijän) ei pitäisi luoda itselleen liian tiukkoja rajoja, vaan olla utelias ja kokeilunhaluinen. :)

Mä en ole kirjoittanut (muistaakseni) koskaan aiheista haltiat & tontut ja miekka & magia enkä vampyyreistä. Mutta äkkiseltään ajateltuna kaikkea muuta. Haluaisin joskus kyllä kirjoittaa esim. lohikäärmeistä, koska ne on niin söpöjä. :wink: Ja haltioista. Ja jotain Narnian tapaista. Olisi ihanaa osata kirjoittaa jokin niin viisas olento kuin Aslan.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

Paluu Kirjoittaminen