Yritelmää monenlaista vyöryy...

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Yritelmää monenlaista vyöryy...

ViestiKirjoittaja Piru Naiseksi » 19.07.2011, 13:03:28

kirjoituskilpailuihin. Tämän voin päätellä runsaasta osanottajamäärästä ja siitä, että itse ylen innokkaasti lähettelen luomuksiani raatiriihien puitaviksi. Omat turinatarinani päätyvät lajinsa akanoiksi, mikä saa minut pohtimaan: mitä tapahtuu kilpailuissa sijoittumattomille novelleille, runoille tmv. tuotoksille? Joskus kaikki työt arkistoidaan, mikä usein mainitaan jo kilpailukutsussa. Tämä on oiva käytäntö esimerkiksi perinnekeruukilpailuissa. Täysin kuvitteellisia tarinoita, jotka raati arvioi julkaisukelvottomiksi ei sen sijaan liene mielekästä säilyttää vuosikymmeniä...
Kilpailuun lähetettyjä juttuja ei yleensä palauteta, joten joka kirjoittaja jättänee itselleen kopion kisatuotoksistaan. Oletan myös, että kirjoittaja voi lähettää saman työn useaan eriaikaiseen kilpailuun, jos arvelee kyseisen teoksen sopivan niiden kaikkien aihepiiriin.
Millainen toiminta kirjoituskisa-areenoilla on arveluttavaa tai suorastaan kiellettyä - plagioinnin lisäksi?
Piru Naiseksi

Re: Yritelmää monenlaista vyöryy...

ViestiKirjoittaja chocol@te » 19.07.2011, 20:38:58

Minusta tuolla kirjoituskilpailuketjussa tuli hyviä vastauksia siihen, mikä on sallittua. Ei siis kannata lähettää samanaikaisiin, mutta miksei uuteen kilpailuun, jos yhdessä ei onnistunut.

Itse olen yrittänyt kierrättää kilpailuissa menestymättä jääneitä tekstejä muokkaamalla niistä uusia tekstejä. Olen saattanut säilyttää/hyödyntää vain jotain pientä osaa ja tehdä muuten ihan kokonaan uuden tarinan. Tällä tavoin tuntuu, että teksti ei ole ollut "turha", kun siitä pystyy kuitenkin jotain käyttämään... (Joo, tiedän, mikään kirjoittaminen ei ole turhaa, koska se kehittää eteenpäin, mutta kuitenkin.) Olen myös tarjonnut kilpailuissa pärjäämätöntä tekstiä lehtiin, mutta huonolla menestyksellä. Jos teksti ei ole tarpeeksi hyvä niin ei se sitten ole. Mutta tietysti aina voi kokeilla, jos tärppäisi. Kerran olin todella iloinen, kun eräs teksti ei pärjännyt kilpailussa eikä päässyt lehteen. Otin siitä juttuja uuteen novelliin, josta tuli mielestäni tosi hyvä, ja oli todellakin parempi ettei sitä aiempaa tekelettä nähnyt juuri kukaan.

Arvostelupalveluiden käyttö on myös yksi mahdollisuus teksteille, joista ei tiedä mitä niillä tekisi. Esim. Nuoren voiman liittoon voi muistaakseni lähettää novelleja haluamansa määrän. Niin ja sitten on vielä mahdollisuus tuoda novelli julki täällä netissä jossain muodossa.

Mutta tosiaan - minne kilpailutyöt menevät kisan jälkeen? Arkistoon, paperinkeräykseen vai peräti silppuriin?
fly to a dream ~ far across the sea ~ all the burdens gone ~ open the chest once more...
chocol@te

ViestiKirjoittaja Piikki » 19.07.2011, 20:55:41

Minulla on arkistoituna joitakin vanhoja Novia (ihan alkuvuosilta) - en oikein tiedä mitä niillä voisin tehdä, koska lupaa tekstien käyttöön esim. tutkimustarkoitukseen ei ole kysytty kisaan osallistuneilta. Teksteissä ei ole henkilötietoja mukana, joten sinällään ne olisivat kyllä arvokasta kirjoittamishistoriaa esim. tutkijoille. Pitäisi oikeastaan kysyä SKS:ltä, mikä on heidän kantansa aineistoon: voiko sen arkistoida oikeasti, ja olisiko se julkistettava tietyksi ajaksi salaiseksi, vai mikä tällaisissa on ollut politiikkana. Novasta mulla ei ole koskana ollut nimimerkkikuoria.Mutta se alkupään aineisto on oikeasti mielenkiintoista.

Sitten joitakin Usvan kisaan lähetettyjä eriä olen jo tuhonnut. Samoin nimimerkkikuoret. Vain uusin Tähtivaeltaja on jäljellä, koska siihen tuli palautepyyntöjä, ja ne on ensin käytävä läpi.

Tämän vuoden Novasta voi muuten kysyä palautetta kisan sihteeriltä.

Kun teksti on palannut kirjoituskisasta, se vapautuu. Eli saman saa laittaa uuteen kisaan (ellei kisan säännöt sitä estä).
Piikki

ViestiKirjoittaja MaKo » 20.07.2011, 00:35:30

chocol@te kirjoitti:Ei siis kannata lähettää samanaikaisiin, mutta miksei uuteen kilpailuun, jos yhdessä ei onnistunut.

On aivan tunnettu tosiasia, että jos alkuvuoden teksti ei menesty Novassa, sitä korjataan ja lähetetään Porttiin. Samoin on aivan tunnettu tosiasia se, että jos loppuvuoden teksti ei menestynyt Portissa, sitä korjataan ja lähetetään se vuodenvaihteessa Novaan. Sitten, kun se on käynyt molemmat läpi, se puretaan osiin ja osat käytetään seuraavan tekstin tarpeisiin.

Mutta se, että tekstejä lähettää yhtä aikaa moneen kisaan, aiheuttaa ongelmia, josta tullaankin helposti takaisin kisojen tiedottamiseen - minusta on aivan turha pitää esimerkiksi Novaan(*) osallistunutta tekstiä tiedotuspimennossa heinäkuun puoleen väliin, kun esiraati voisi ilmoittaa jo paljon aiemmin, että esiraati on päätöksensä tehnyt ja edenneille on ilmoitettu (ja että tervetuloa keskustelemaan tekstistä esiraadin kanssa, kunhan ilmoitat sen mukaan 1.6 mennessä).

(*) Ja taas korostettakoon sitä tosiasiaa, että Novasta kyllä tiedotetaan, mutta joistain muista ei, josta syystä on turvallista käyttää tässä yhteydessä Novaa "esimerkkinä".

chocol@te kirjoitti:Itse olen yrittänyt kierrättää kilpailuissa menestymättä jääneitä tekstejä muokkaamalla niistä uusia tekstejä.

Samoin, monta kertaa.

chocol@te kirjoitti:Olen saattanut säilyttää/hyödyntää vain jotain pientä osaa ja tehdä muuten ihan kokonaan uuden tarinan.

Mulla on periaate, etten yritä tietoisesti plagioida kenenkään tekstiä, mutta kannibalisoin surutta omia vanhempia tekstejäni. Samoin käytän mielelläni hyväkseni pastisseja, joiden kuvittelen olevan alkuperäisen tekstin kirjoittajalle kunnianosoituksia. Terveisiä vaan Niemi&Salmiselle aivan ihanasta novellista "Matka Reformaan", joka oli yksi innoittaja Novassa pärjänneeseen tekstiin. EDIT: Voisin kyllä hehkuttaa koko Nimbus&tähdet -kirjaa aivan mahdottomasti, mutta se menisi ihqutuksen puolelle :)

chocol@te kirjoitti:Olen myös tarjonnut kilpailuissa pärjäämätöntä tekstiä lehtiin, mutta huonolla menestyksellä.

Kisassa pärjäämiseen ja pärjäämättömyyteen on usein ihan järjellä selitettävä syy, jonka sitten toisinaan lehden julkaisija (tai Novan tapauksessa kisan järjestäjä) kertoo. On erittäin harvinaista, että koettaisin tarjota editoimatonta kisoissa pärjäämätöntä tekstiä minnekään, sen sijaan haen palautetta ja muokkaan tekstiä uuteen uskoon - joka toisinaan menee väärään suuntaan ;)

chocol@te kirjoitti:Jos teksti ei ole tarpeeksi hyvä niin ei se sitten ole.

Ei suoranaisesti ole hyvää ja huonoa tekstiä, jos siis ei aivan onnettomimpia yrityksiä käsitellä. On ehkä enemmän kyse toteutuksesta. Jotenkin vapaasti lainatakseni sanottiin, että makkara on makkaraa, mutta mestarikokki tekee siitäkin maukkaan (muiden tekemänä se on makkaraa), ja toisaalta, että kaikkien kirjoittajien mausteet on rajallisia, ja joutuu etsimään niitä kammottavia hohtokaloja, joista maittavan aterian tekeminen näyttää kokista ensisilmäyksellä mahdottomalta.

Ulkoasu on ensimmäinen asia. Joku jonkun kisan esiraadin jäsen sanoi mulle, että hän hylkää tekstin saman tien, jos kaksi ensimmäistä sivua vilisee kirjoitusvirheitä - olipa idea miten mahtava tahansa, voittajaksi sellaisesta tekstistä ei ole. Seuraava asia on huolellinen totetus - on tarinan kaari, on kosketuspintaa. Loppu menee sitten alitajunnan puolelle, jotkut tekstit vain vetoavat joihinkin ihmisiin enemmän kuin toiset, ja sekä esiraati että tuomaristo ovat ihmisiä.

chocol@te kirjoitti:Mutta tietysti aina voi kokeilla, jos tärppäisi. Kerran olin todella iloinen, kun eräs teksti ei pärjännyt kilpailussa eikä päässyt lehteen. Otin siitä juttuja uuteen novelliin, josta tuli mielestäni tosi hyvä, ja oli todellakin parempi ettei sitä aiempaa tekelettä nähnyt juuri kukaan.

En tiedä sun taustaa, mutta tulet mukaan tähän hyvin moninaiseen kirjoittajayhteisöön ja sun ei sen jälkeen tarvitse odottaa kisojen tuomaristojen tai lehtien toimittajien mielipiteitä, vaan tiedät hyvissä ajoin, että "nyt tää lähtee pelaamaan / ai, tästä se nyt ahdistaa". Tarkoitan vaikkapa STK:n kirjoitusrinkejä tai vaikkapa monia monituisia projekteja, joita tehdään mm. paperiarkissa ja URS:n nimissä (http://paperiarkki.net ja http://urs.fi). Kaikki kolme kanavaa vaativat kirjoittajalta myös paljon kiinnostusta muiden teksteihin (s.o. annat 10x enemmän palautetta kuin saat), mutta samalla se antaa tärkeitä deadlinejä, se opettaa lukemaan omaa tekstiä ulkopuolisena ja monta, monta muuta asiaa.

En ymmärrä, miten kukaan on voinut kirjoittaa hyviä tekstejä enne Internettiä. Niiden on täytynyt olla ihan oikeasti neroja! :o

chocol@te kirjoitti:Arvostelupalveluiden käyttö on myös yksi mahdollisuus teksteille, joista ei tiedä mitä niillä tekisi. Esim. Nuoren voiman liittoon voi muistaakseni lähettää novelleja haluamansa määrän. Niin ja sitten on vielä mahdollisuus tuoda novelli julki täällä netissä jossain muodossa.

On kaksi mahdollisuutta saada teksteihin palautetta - maksamalla rahaa tai vastavuoroisuusperiaatteella muilta kirjoittajilta. Arvostelupalveluista on varmasti hyötyä, mutta korostan silti verkostoitumisen tärkeyttä. Vastavuoroisuus on enemmän kuin vain palautteen saaminen, koska se sekä opettaa lukemaan omia tekstejä ulkopuolisena että myös pakottaa tekemään jotain (on vaikeaa olla "vastavuoroinen", jos ei koskaan saa aikaiseksi mitään muilla luetutettavaa).

chocol@te kirjoitti:Mutta tosiaan - minne kilpailutyöt menevät kisan jälkeen? Arkistoon, paperinkeräykseen vai peräti silppuriin?

Erittäin hyvä kysymys! :D Mutta koska kisojen säännöissä lukee "kilpailutöitä ei palauteta", niin en ole koskaan jaksanut miettiä asiaa pidemmälle, vaan lähettänyt tulostettuja versioita ja pitänyt originaalit omalla kovalevyllä :)
MaKo

ViestiKirjoittaja Pippuri » 20.07.2011, 08:41:31

Täytyypä antaa tässä välissä tunnustus chirelille, jolta sain postitse viimevuotisen,sijoittumattoman Nova-novellini, jonka olin menettänyt tietokoneen tilttauksessa. Kiitos!

Voisiko esimerkiksi Novassa arkistoida kaikki kunkin vuoden osallistujanovellit, tai edes esiraadin läpäisseet, samaan paikkaan? Tilaahan se tietysti vaatii. Mutta ei sekään reilua ole, että esiraatilaiset ja tuomarit joutuisivat säilyttämään vuosikausia muiden ihmisten kilpailunovelleja.

Toinen vaihtoehto on, että kaikkien novellien jokainen kappale tuhotaan kisan ratkettua. Mutta yhdenvertainen ja selkeä menettely olisi tarpeen.
Pippuri

ViestiKirjoittaja Sarin » 20.07.2011, 11:06:26

Voisiko esimerkiksi Novassa arkistoida kaikki kunkin vuoden osallistujanovellit, tai edes esiraadin läpäisseet, samaan paikkaan? Tilaahan se tietysti vaatii. Mutta ei sekään reilua ole, että esiraatilaiset ja tuomarit joutuisivat säilyttämään vuosikausia muiden ihmisten kilpailunovelleja.

Novan alkuvuosien novelleja on Piikillä tallessa kuten hän sanoikin. Mutta on tosi harmi ettei novellien säilytyspolitiikkaa ole koskaan saatu järjestettyä. Se on perustunut ja perustuu edelleen sihteerin ja esiraatilaisten vapaaehtoisuuteen ja esim. mulla tuli jonain vuonna raja vastaan ja jouduin tuhoamaan noin kolmen vuoden novellit kun ei perkele kerta kaikkiaan kämppään enää mahtunut lasten saamisen jälkeen sellaisia metrisiä irtopaperikasoja. Kysyin kyllä ensin järjestäviltä seuroilta että löytyisikö varastotilaa,mutta sitä ei vain ollut. Eikä ole varaa vuokrata varastoa vain tätä varten. Tuntui kyllä kurjalta tuhota paperit, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ollut.

Tämän vuoden novelleja säilytän luonnollisesti ainakin niin kauan kuin palauteprosessi kestää. Sitten kysyn taas seurojen kantaa ja ellei sitä kautta järjesty mitään, säilytän niitä varmaan kunnes tulee seuraava suursiivous...

Jotenkin kyllä oletan aina että osallistujille jää itselleen oma kappale. En ainakaan itse voisi kuvitella laittavani novellin ainoaa versiota mihinkään. Konekirjoitusaikoina ehkä vielä, mutta ei enää.
Sarin

ViestiKirjoittaja Piikki » 20.07.2011, 11:25:52

Luulenpa, että tämä tiedotusasia otetaan ensi vuonna paremmin haltuun :)
Ainakin järjestäjät nyt tietävät, että sijoittumattomille yleinen ilmoittaminen on haluttu asia.

Tieteis- ja fantasiakirjoittajilla on ilmainen arvostelupalvelu, jonne voi laittaa tekstejään luettavaksi. Siellä käsitellään myös ennalta sovittaessa romaanikäsikirjoituksia (vaikkakin resurssien vuoksi on keskitytty novelleihin). Myös tuota mahdollisuutta ateljeekritiikkiin toisilta kirjoittajilta kannattaa hyödyntää: Finnconissa keräsimme "deitti-ilmoituksia" ja laitan saman viestin tänään myös tänne. Eli ideana etsiä palautteenantajia vuorovaikutusperiaatteella.

Kisassa menestymättömiä novelleja kannattaa tarjota lehtiin. Esim. Usvassa on julkaistu aika paljon eri kisojen bu-novelleja ja semmoisia tekstejä, jotka ovat olleet kisojen ulkopuolelta. Annan myös palautetta, jos tekstiä ei syystä tai toisesta julkaista. Joskus syynä voi olla esim. teemaan sopimattomuus. Usva on taas ensi vuonna aktiivinen (lehdellä on jopa taittaja).
Piikki

ViestiKirjoittaja Sarin » 20.07.2011, 11:42:22

Mihin noita deitti-ilmoituksia voi jälkikäteen laittaa? Suoraa sähköpostia hallitukselle vai kenelle?

Itse kirjoitan nykyään hävettävän vähän ja mulla on jo 2-3 omaa ateljeekriitikkoa (yksi heistä sijoittui tänä vuonna Atoroxissa, haa!) mutta mä itse olisin halukas antamaan palautetta jollekulle muulle. Täällä siis yksi vapaaehtoinen ilmoittautuu ateljeekriitikoksi tai vaikka vain satunnaisen palautteen antajaksi.

Niin, pitäisi nyt hoidella nämä Novan palautteet ajoissa. :) Mutta odotan vielä vähän viestejä toisilta esiraatilaisilta. Siksi viivytys.
Sarin

ViestiKirjoittaja Piikki » 20.07.2011, 12:48:14

[quote="Sarin"]Mihin noita deitti-ilmoituksia voi jälkikäteen laittaa? Suoraa sähköpostia hallitukselle vai kenelle? [/quote]

Uusi keskustelualue aukaistu, ja laitoin jo MaKolle ja Sarinille sinne oikeudet. Seuraavana ohjelmassa Finnconissa deitti-ilmoittautuneiden tietojen siirto (luvan kanssa) palveluun.
Piikki

ViestiKirjoittaja chocol@te » 20.07.2011, 18:05:10

Mako, hyviä huomioita ja ehdotuksia verkostoitumisesta! Varmasti hyvä tilanne olisi, jos onnistuisi hyödyntämään erilaisia palautekanavia aina tarpeen mukaan. Itse olen saanut noista maksullisista palveluista tosi tarkkaa ja eteenpäin vievää palautetta, sen verran "rahan arvoista", että siksi tuotakin suosittelen. Mutta varmaan tulee joku raja vastaan, paljonko tuollaista palautetapaa haluaa käyttää... Niin, ja hyvää palautetta (myös vertaispalautetta) olen onnistunut saamaan myös kirjoittamisen opintojen (avoin yo) kautta. Siinäkin yksi mahdollisuus, mutta toki akateemisissa opinnoissa on paljon sellaista, mikä ei ehkä kiinnosta, jos haluaa keskittyä juuri tietynlaisten tekstien kirjoittamiseen + niistä palautteen saamiseen.
fly to a dream ~ far across the sea ~ all the burdens gone ~ open the chest once more...
chocol@te

ViestiKirjoittaja Tohtori » 22.07.2011, 19:27:07

Kilpailuista rannalle jäänyttä materiaalia kannattaa lähettää URS-lehteen (ts. mulle). Toki osa palkinnotta jääneistä teksteistä saattaa oikeasti olla käyttökelvottomia, mutta monesti kysymys on myös siitä, että kilpailutuomaristot arvostavat hieman erilaisia asioita - palkintonovelleissa pitää olla jotain uutta ja erikoista, jänniä tyylillisiä ratkaisuja sun muuta, kun taas sinänsä toimivat konstailemattoman tarinavetoiset jutut eivät ole oikein huudossa. URS-lehdessä sellaiset taas ovat hyvinkin toivottuja, siinä missä liian kokeelliset tai muuten uuskummat stoorit saavat hylkytuomion (näitä olen kehottanut lähettämään kilpailuihin tai Usvaan ;)). Eli kokeilla kannattaa aina, yhteystiedot löytyvät osoitteesta urs.fi.
-Tri
Tohtori

ViestiKirjoittaja Pippuri » 23.07.2011, 21:04:42

Tarjoanpa heti yhtä novellia! Siis heti, kun saan sen naputeltua uudestaan paperilta sähköiseen muotoon...
Pippuri

ViestiKirjoittaja Piikki » 24.07.2011, 09:17:13

Usvalle voi ryhtyä tarjoamaan tekstejä elokuun alusta lähtien. Tässä alkaa olla aika ryhtyä kasaamaan ensi vuoden novelleja. Ja osoitehan on usvazine@gmail.com

Skaala on laaja, lehtien teemoja ei ole vielä päätetty. Laatu on se joka kiinnostaa, ja tarvittaessa tekstejä myös työstetään valmiiksi.
Piikki

ViestiKirjoittaja Piru Naiseksi » 25.07.2011, 12:17:09

Täältäpäinkin saattaa ruveta vyörymään suolloksia, mikäli mielikuvitukseni suo ja (tietokone)aikani antaa myöden.
PS. Tulostimeen kannattaa hommata pehmopaperia sen varalta, että tekel...teokseni päätyy muuhunkin kuin henkevään tarpeeseen...
Piru Naiseksi

ViestiKirjoittaja Piikki » 25.07.2011, 13:49:23

Muutamia kysymyksiä on tullut Usvan pituusrajoista. Semmoisia ei oikeastaan ole, muistaakseni pisin julkaistu novelli oli jotakin 30-liuskainen (rivivälillä 1,5 kirjoitettua normitekstiä). Ehkä noin vakiona novellit ovat olleet 10-20 liuskaisia, toki lyhyeämmätkin kelpaavat. Tarina määrää sen, mikä on tekstille hyväksi.

Teemoja ei tosiaan ole vielä päätetty, mutta arvelen että se alkaa hahmottua vähitellen syksyn aikana, kun tarjokkaita alkaa ilmaantua.
Piikki

Paluu Kirjoittaminen