Joka kerta erilainen novelli

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Joka kerta erilainen novelli

ViestiKirjoittaja tniemi » 09.10.2011, 10:27:43

Tämä on taas näitä unessa saatuja ideoita...

Kuvitelkaapa vakiomuotoinen sci-fi-kauhutarina:

Ryhmä aseistautuneita ja teknologisesti hyvin varustautuneita varkaita käy vierailulla military-industrial-complexin hylätyissä maanalaisissa varastotiloissa. Kyseiset varastotilat ovat epäonnistuneiden projektien kaatopaikka, joten totta kai siellä on örrimörkkejä odottamassa!

Kuka kuolee ensimmäisenä?

Lukija ei voi tietää. Eikä kirjoittajakaan. Jokaisella lukukerralla teksti on erilainen:
Koodi: Valitse kaikki
                 ┌─░░░░───┐             ┌─░─── Loppu
                 │        │ ┌─░░░░░░──┐ │
                 ├─░░░░░░─┼─┤         ├─┼─░░── Loppu
                 │        │ └─░░░░░░░─┘ │
                 ├─░░░────┘             └─░░░─ Loppu
  Alku ─░░░░░░░░─┤
                 ├─░░░░░░░░────┐ ┌─░░───────── Loppu
                 │             │ │
                 ├─░░░───┐     ├─┼─░░░──────── Loppu
                 │       ├─░░░─┘ │
                 └─░░░░░─┘       └─░░───────── Loppu                ░ = Tekstiä


Yhtenäisen alun jälkeen jokin kuudesta hahmosta kuolee, josta sitten seuraa erilaisia loppuratkaisuta.

Pohdin tässä puolivakavissani mitä tämä vaatisi käytännössä. Sekä LaTeX että PostScript ovat valmiiksi täysiverisiä ohjelmointikieliä, joten pitäisi olla suhteellisen triviaalia vääntää kasaan esim. PostScript-dokumentti, joka on erilainen jokaisella katselukerralla.

Juonellisesti tällainen harjoitus olisi mielenkiintoinen. Lisäksi tekstilohkojenkaan ei tarvitsisi olla yhtenäisiä, vaan ne voisi pippuroida IF-THEN-ELSE -lauseilla.

Työmäärä olisi varmaankin käsittämätön -- ja oikolukeminen vähintäänkin mielenkiintoista.

(Muuten, unessani kyseessä oli blueray-leffa, joka suoritti Javaa. Katsoja ei siis todellakaan tiennyt kuka milloinkin kuolisi. Totesin muistaakseni jotain sen suuntaista, että idea oli hyvä, mutta sisältö sitä samaa höttöä mitä aina ennenkin...)
tniemi
 
Viestit: 764
Liittynyt: 30.04.2005, 19:44:42
Paikkakunta: Terra, Sol

Re: Joka kerta erilainen novelli

ViestiKirjoittaja JallaJalla » 09.10.2011, 12:58:53

Siis jonkinlainen sähköinen versio Valitse oma seikkailusi -kirjoista?
Science! But what is science?
JallaJalla
 
Viestit: 175
Liittynyt: 31.08.2006, 10:38:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Joka kerta erilainen novelli

ViestiKirjoittaja tniemi » 09.10.2011, 15:20:17

JallaJalla kirjoitti:Siis jonkinlainen sähköinen versio Valitse oma seikkailusi -kirjoista?

Sama tuli itsellenikin mieleen. Tämä olisi tosin staattinen malli. Pelaajapäätöksiä ei tarvitsisi tehdä.

Toinen yhtymäkohta todellisuuteen on sellaisen tietokonepelin käsikirjoitus, jossa pelaajan toimet vaikuttavat aidosti lopputulokseen -- raiteita on siis enemmän kuin se yksi. Sellaisia ei enää paljon tehdä. Blade Runner -peli on malliesimerkki, mutta uudempiakin varmasti löytyy.

Peliympäristössä (jollainen tuo valitse oma seikkailusikin tavallaan on) voisi tehdä mielenkiintoisempia asioita, kuten esim. eturistiriitoja, sun muita tilanteita, joihin ei ole yhtä oikeaa ratkaisua.

(Juuri huomasin, että Alter Ego -peli on ilmestynyt verkkoon. Minä muistan sen c64:n ajalta.)
tniemi
 
Viestit: 764
Liittynyt: 30.04.2005, 19:44:42
Paikkakunta: Terra, Sol

Re: Joka kerta erilainen novelli

ViestiKirjoittaja Rasimus » 09.10.2011, 19:35:22

tniemi kirjoitti:
JallaJalla kirjoitti:Siis jonkinlainen sähköinen versio Valitse oma seikkailusi -kirjoista?

Sama tuli itsellenikin mieleen. Tämä olisi tosin staattinen malli. Pelaajapäätöksiä ei tarvitsisi tehdä.


Pelimoottoreitakin noille muuten löytyy. Japanilaiset kun ovat erityisen ihastuneet ns. visual novelleihin. Ei varmaan olisi kova homma tehdä ihan random-generaattorin varassa ilman pelaajainputtia etenevää tarinaa noilla moottoreilla.

En uskoisi moottoreidenkaan olevan erityisen isoja koodimäärältään, joten esim. sähkökirjoihin saisi joka lukukerralla muotoaan muuttavan tarinan pienellä vaivalla. (Yhtään tuntematta sähkökirjojen tekniikkaa... Mutta olen melko varma, että niihin pystyy hakkeroimaan omat softat mitättömällä vaivalla jos ei sähkökirjojen valmiit softat taivu tehtävään).

Mutta mä en haluaisi välttämättä lukea haarautuvajuonista tarinaa randomina, jos tietäisin että siihen on kirjoitettu lukuisia eri polkuja. Haluaisin käydä kaikki polut läpi ilman n kpl yrityksiä saadakseni aina esiin haluamani random-polun. Kokonaan eri juttu tietenkin jos juoni todella muodostuu satunnaislukugeneraattorin tekemänä, jolloin tietää ettei paljon menetä vaikka kaikkia vaihtoehtoja ei kävisikään läpi. Tulee mieleen joskus 90-luvulla tehty Agatha Christie -henkinen murhamysteeripeli, joka väsäsi yllättävän järkevästi tapahtumaketjun satunnaisotannalla.

Mutta haarautuvajuoniseen systeemiin varmasti tekee monta kertaa mieli turvautua. Mulla ainakin on usein parikin yhtä hyvää vaihtoehtoa mielessä, miten homman pitäisi edetä, mutta niistä voi valita perinteisessä kirjoittamisessa vain toisen. Olen jo ajatellut sähkökirjoista, että vihdoinkin olisi mahdollista tehdä tarina, joka oikeasti voi edetä useammalla eri tavalla ilman kömpelöitä "jos haluat onnellisen lopun, hyppää sivulle 666" -ratkaisuja...

tniemi kirjoitti:Blade Runner -peli on malliesimerkki, mutta uudempiakin varmasti löytyy.


The Witcher-pelit tulee ekana mieleen. Niissä hyvin varhaisessa vaiheessa tehdyistä päätöksistä juonenkuljetus lähtee todellakin omille teilleen eikä vain vähän muuta keskusteluita hahmojen kanssa. (Muistaakseni... Ekasta Witcheristä on jo aikaa ja toka on vasta alussa.)

Täytyy kyllä huomauttaa, että vaikka täysin erilaisen pelikokemuksen saaminen eri valintoja tekemällä on hieno ominaisuus, on ärsyttävin piirre noissa peleissä kuitenkin se, että peli pitää pelata pariinkin otteeseen alusta alkaen uudestaan jotta kaiken saisi irti. Ei sellaiseen oikeasti jaksaisi tai ehtisi ryhtyä, kun osa pelistä olisi kuitenkin sitä tuttua kauraa...

Hitto, mä just tajusin, että en koskaan sitten kunnolla pelannut Blade Runneria. Pitää varmaan kaivaa naftaliinistä...

tniemi kirjoitti:(Juuri huomasin, että Alter Ego -peli on ilmestynyt verkkoon. Minä muistan sen c64:n ajalta.)


Voi... Se on ollut siellä monena eri inkarnaationa jo pitkään. Yksi mun suosikki siteistä on tosin jo kaatunut, mutta kiva että annoit linkin tuohon :D
Rasimus
 
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2004, 08:48:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joka kerta erilainen novelli

ViestiKirjoittaja Seppo » 31.10.2011, 14:04:33

tniemi kirjoitti:Tämä on taas näitä unessa saatuja ideoita...
Ei nyt scifiä mutta samantapainen idea:
http://users.jyu.fi/~kallio/cgi-bin/puhe.cgi
Seppo
 
Viestit: 362
Liittynyt: 20.04.2008, 22:18:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Joka kerta erilainen novelli

ViestiKirjoittaja Seppo » 31.10.2011, 14:14:01

Seppo kirjoitti: Ei nyt scifiä mutta samantapainen idea
Kieli on perl, pituus noin 130 riviä. Sisältää itse tekstinkin. Koodattu 2004. Esikuvana oli joku toinen ihan muun kielinen koodi jossain.
Seppo
 
Viestit: 362
Liittynyt: 20.04.2008, 22:18:07
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Kirjoittaminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron