Työhuone

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Työhuone

ViestiKirjoittaja tniemi » 11.12.2011, 17:44:46

Tunnustan kohta itselleni, että minun on pakko hommata itselleni työtila, tai painuttava pihalle kirjoittamaan. Pää ei mene työmoodiin, jos ei mene töihin.

Onko kenelläkään tietoa, mistä esim. Tampereelta löytyisi n. 2 kuutiota paineistettua tilaa, jossa mielellään on sähköpistoke?

Olen nyt ravannut kirjasto/kahvila/kapakka-linjalla, ja tämä on aika kallista köyhälle taiteilijalle.

Tampereella on myös tällainen: http://hubtampere.wordpress.com/ ... mutta pikaisesti laskettuna kapakissa saa kaksi kaljaa ja kahvin sillä päivähinnalla jonka tuo maksaisi.

Täytynee kysellä työnantajalta sponsoroisiko...
tniemi

Re: Työhuone

ViestiKirjoittaja kallenuo » 01.01.2013, 22:00:30

Hei, en tiedä Tampereen tilanteesta, mutta monesti luovat ihmiset vuokraavat yhdessä työtilan kustannuksia karsiakseen.

Vierailin 90-luvun alussa Penttien Otsamo & Nuortimo työtilassa Kalliossa, ja siellä jo saattoi aistia ilmassa, ettö Puupäähattu oli tuloillaan.

Erilaiset kommuunit ovat muutenkin muodissa. Eli sekä taloudellisen, että luovan tuskan jakaminen voisi olla vaihtoehto :lol:

Mutta kyllä tuollainenkin jonkun saturaisen kuussa maksaa(-verovähennykset).

T.Kalle
kallenuo

Re: Työhuone

ViestiKirjoittaja tniemi » 07.08.2013, 14:43:05

Pikaisesti kommentoiden, koska on itseni aloittama lanka...

Olen nyt testannut kahta eri työhuonemallia. Tampereen Hubia, sekä Lappeenrannan kirjaston tutkijanhuonetta.

Hubi maksoi about 160 eur/kk (tämän hetken hinnat löytyvät ilmeisesti täältä), Lappeenrannan kirjasto oli 80 eur/kk. Tampereen Hub oli avokonttori, tutkijanhuone oli rauhallinen koppero.

Näistä kahdesta itselleni sopi Tampere paremmin. Minulla oli irtonäppis ja irtonäyttö (käännettävissä pystyyn), tulin paikalle aamulla (... joskus iltapäivän jälkeen...) ja pistin oman työasemani pystyyn. Sen jälkeen hakkasin konetta sinne iltakahdeksaan. Vaikka joka päivä ei paikalle tullut, niin lopputulosta tuli silti kolmattasataa liuskaa. Avokonttorissa ei kerta kaikkiaan kehtaa olla tekemättä mitään, koska ihmisiä on ympärillä -- ja kun alkuun pääsee, niin tekstiä syntyy. (Ympärillä olevat ihmiset lähtevät siinä neljän-viiden aikaan pois, mutta siinä vaiheessa asialla ei ole enää merkitystä.)

Yksityisessä kopperossa alkuun pääseminen vaati suuren ja tiedostetun mentaaliponnistuksen. (Varsinkin meikäläiselle, jolle kirjoittaminen on vähän monimutkaisempaa...) Kun vauhtiin pääsi, niin eroa avokonttoriin ei juuri ollut.

Jos näistä kahdesta kuitenkin pitäisi valita, niin valitsisin seuraavaksi työhuoneekseni jonkinlaisen kommuunin/avokonttorin. Lopputulosta tulee huomattavasti helpommin, tuska on pienempi. Vastalauseena voisi tosin sanoa, että omasta mielestäni sen pienen kopperon teksti ylittää laadultaan sen avokonttorissa kirjoitetun...

Lopputulos: työhuoneen kokeileminen kannattaa. Tällä hetkellä ei ole varaa, mutta kokeilen ehdottomasti uudelleen.

Yhä edelleen: Olen kiinnostunut Tampereen tai Lappeenrannan suunnalta työhuoneen kimppavuokraukseen.
tniemi

Paluu Kirjoittaminen