Foorumit, blogit ja kertomus - Keskustelunavaus

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Foorumit, blogit ja kertomus - Keskustelunavaus

ViestiKirjoittaja Peloton » 24.08.2012, 11:31:53

Verkossa on käytännössä kolme järjestelmää, joilla kirjoittajat pystyvät jakamaan tekstejään ja ajatuksiaan. Vanhempi, niin sanottuun ilmoitustauluun (engl. bulletin board) perustuvaa järjestelmää käyttävät yleisesti keskustelufoorumit.

Blogeissa kirjoittajat luovat oman sivustonsa valmiiseen sivupohjaan ja yrittävät verkottua eri ohjelmatarjoajien (Google, Blogspot) tarjoamien työkalujen avulla. Julkaisujärjestelmä on itse asiassa monilla käyttäjästatuksilla laajennettu blogi. Esimerkiksi Wordpress on yleisessä käytöissä lehtitaloissa ja yrityksillä, eli se on niin sanotusti julkaisemisen ammattityökalu.

Keskustelufoorumit

Paperiarkki -forum
Rihmasto - forum
Netticolosseum

Yllä kenties tunnetuimmat suomalaiset kirjoittamisfoorumit. Keskustelin ja julkaisin itse aktiivisesti Rihmaston foorumiin 2009-2010, ja liityin juuri Paperiarkkiin.

Keskustelufoorumi on parhaimmillaan, kun sen viikottaiset postaukset ylittävät kriittisen pisteen. (Kirjoittajia on enemmän kuin kädessämme sormia, samoin postauksia). Hyvän foorumin edellytys on myös, että kirjoittajilla on ymmärrys ja konsensus, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, eli nettiketti on hallussa. Tämä voi onnistua jonkin aikaa jopa ilman valvontaa, mutta vasta aktiivinen moderointi takaa pitkän historian.

Hyvä keskustelufoorumi on loistava vertaistuki aloittelevalle tai harrastuksekseen kirjoittavalle, ja julkaisuun pyrkivällekin kirjoittajalle kaverit tarjoavat kannustusta. Foorumi voi auttaa jopa ammatillisesti. (Luin esimerkiksi illalla Paperiarkissa pitkän viestiketjun lauseenvastikkeista ja olin vaikuttunut kirjoittajien perehtyneisyydestä.)

Entäpäs itse villakoiran ydin: luova kirjoittaminen? Jokainen, joka on viettänyt yksin kotona tietokoneen kanssa kuukausia, kirjoittanut pöytälaatikkoon, lähestynyt kustantajia, ottanut vastaan "hylsyjä"... tietää, miten taival on pitkä ja kivinen.

Jokainen yllä mainituista foorumeista todistaa, että keskustelufoorumi ei ole paras paikka tekstien jakoon vertaispalautteen toivossa. Käykää katsomassa esimerkiksi Paperiarkin Tekstejä arvioitavaksi -sivu. Nettikolosseumissa vastaava palsta oli poistettu käytöstä hyödyttömänä ja Rihmastossa ei ole aikoihin ollut ketään.

Syitä palstojen toimimattomuuteen on monia, ja ensimmäinen on layout. PhpBB ja vastaavat pakottavat tekstit koko sivun leveälle palstalle ja tiheään riviväliin. Erityisesti pitkää proosaa on aivan hirvittävää lukea tällä ladonnalla.

Jos lukija on päässyt tekstin loppuun saakka, palautteen kirjavuus on toinen haaste. "Upea teksti" -tyyliset palautteet tuntuvat alussa mukavilta, mutta kirjoittaja alkaa kaivata muutakin. Tässä vaiheessa palautteen antajan työ muuttuukin viheliäiseksi - Jaksanko kirjoittaa pitkän ja oikealla tavalla kannustavan palautteen, kun en saa tästä mitään palkkaa.

Jos palaute onnistuu, varsinkin kirjoittaja saattaa leijua päiviä pilvissä. Jos taas sitä ei tule tai se on kirjoittajan mielestä asiatonta, molemmille jää paskan maku suuhun.

Netticolosseumin moderaattorit lienevätkin päätyneet samaan lopputulemaan. Suljetun arviointikategorian sijaan N tarjoaa kategoriaa, jossa kirjoittajat voivat puffata omia blogijulkaisujaan.

Blogit

(Netti on niin täynnä kirjoittajablogeja, että en yritäkään antaa esimerkkejä.)

Kirjoittajablogi antaa tekijälleen parhaassa tapauksessa rauhan toteuttaa omaa kirjailijuuttaan, ja monelle ammattikirjailijalle se on työkalu, jota hän käyttää esimerkiksi tarjotessaan tai työstäessään tekstejään kustantajan kanssa.

Harrastajien ja BoD -kirjailijoiden blogiuniversumi on kuitenkin levällään kuin Jokisen eväät. Blogien löydettävyys on sitä sun tätä, ja ne blogit, jotka hakurobotti sattuu löytämään ovat ulkonäöltään ja käytettävyydeltään useimmiten kelvottomia.

Esimerkiksi Blogspot -pohjaisissa blogeissa minua häiritsee myös sama asia kuin Facebookissa tai Google+ -palveluissa: Tämä mun kaverit on erit kun sun kaverit -filosofia. Kaikki on niin salaista, koskaan ei varmuudella voi tietää, kuka milloin missäkin tutkii postauksiani ja kenen kanssa.

Jos meillä kaikilla olisi vain varaa ostaa mainostoimistolta Wordpress -sivut omalle tuotannolle, asiathan olisivat hyvin. Jos vielä ostamme ammattikoodarilta ison webbikarusellin, jolla kaikkien meidän julkaisut löytyvät yhtä helposti ja kivasti kuin kirjastosta, niin asiat olisivat loistavasti.

Mutta kun meillä ei ole rahaa. Miksi meillä pitäisi olla?

Kertomus

Kolmas otsikko ei ole Julkaisujärjestelmät vaan se on raflaavasti Kertomus.

Yritän tällä Wordpressilla ja Mingle Forum -pohjalla tekemälläni sivustolla niputtaa sen, miten minusta luova kirjoittaja voisi löytää verkosta a) rauhan kehittyä kertojana askel askeleelta kohti itse asettamaansa päämäärää b) niin että hän voi julkaista tuotoksensa toisten luettavaksi ja asialliseen arviointiin.

Tästä päivästä lähtien asetan siis Kertomuksen samalla tavalla teidän kirjoittajien arvioitavaksi. Pidän kommentoinnin itse http://www.kertomus.fi -sivuilla suljettuna, mutta Paperiarkissa ja Rihmastossa (pääsivut) Kertomusta saa kommentoida vapaasti. (Kertomuksen omaan foorumiin "Idättämö" ei voi osallistua kuin kirjautuneet)

Toivon tietenkin, että tutustutte järjestelmään rauhassa ja punnitsette sen swotteja (strengths - weakness - options - threads) ennen kommenttejanne, niin saamme hyvän keskustelun.

Jokainen, siis Jokainen teistä on myös lämpimästi tervetullut kirjoittajaksi sivustolle. Jos pyydätte minulta kirjoittajatunnuksia, toivon malttia ja kärsivällisyyttä. Vastaan hitaasti , koska olen vielä järjsetelmän ainoa moderaattori. ( Niin, tietenkin, vapaaehtoiset ja kokeneet moderaattorit, laita hakemus, niin pääset töihin!)

PS. Kertomuksen foorumin voi jatkossa mielestäni sulkea, ja ohjata kaikki sitä kaipaavat Nettikolosseumille tai Paperiarkkiin. PhpBB -päivitys on täällä kohdillaan, ja moderointi muutenkin ajan tasalla.

Kiitän kiinnostuksestanne!

Pasi Luhtaniemi alias peloton.

[ Avoimen lähdekoodin käytännön mukaan: Lahjoitukset kertomus.fi -järjestelmästä voi laittaa suoraan tilille 529016-232850. ;) - Pennitön taiteilija kiittää! ]
Peloton

Re: Foorumit, blogit ja kertomus - Keskustelunavaus

ViestiKirjoittaja Piikki » 26.08.2012, 20:19:52

Tervetuloa uudelle sivustolle, toivottavasti palvelu löytää käyttäjiä. Viime aikoina on täälläkin ollut hiljaista, moni aktiivi vaikuttaa Paperiarkissa ja eritoten sen chatissa. Kirjalliset keskustelut ovat valuneet blogeista ja foorumeista fb:n puolelle - toisaalta ns. vanha nettisukupolvi lienee jo löytänyt verkostonsa ja viestii suoraan ateljeekriitikoilleen, tai tapaa livenä erilaisissa ryhmissä. Niin ainakin minulle on käynyt - siis keskustelut nykyään tapahtuvat verkon sijaan kasvotusten.
Piikki

Paluu Kirjoittaminen