Kerralla paljon vai vähän joka välissä?

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Kerralla paljon vai vähän joka välissä?

ViestiKirjoittaja Hanska » 23.07.2013, 11:07:57

Tästä on varmaan täällä ennenkin keskusteltu, mutta koskapa foorumi on niin hiljainen, niin haitanneeko tuo, jos aloittaa uuden säikeen...

Toivoisin, että voisin kirjoittaa tekstiä "vähän joka välissä", koska silloin tekstiä syntyisi varmemmin ja tasaisemmin, kirjoittamisen rutiini säilyisi ja tarina pysyisi lämpimänä koko ajan. Tämä on kuitenkin hirmuisen vaikeaa, koska pienessä ajassa minun on tosi vaikea päästä sisään tarinan tunnelmaan ja päähenkilön psyykeen, ja siitä pienestä ajasta menee sitten suuri osa siihen, että yrittää vain päästä sisälle.

Näyttää siltä, että tarvitsen ainakin muutaman tunnin, että pääsen ensinnäkin tekstin sisään ja että saan kirjoitettua jonkun kohtauksen lisää tekstiin. Loma-aikana (no, yrittäjällä harvoin sellaista on) kun voi kirjoittaa ja elää parikin päivää suht rauhassa, sitä humpsahtaa tarinan sisään niin täysin, että kun tulee todellisuuteen takaisin, tuntuu kuin tulisi pitkältä matkalta (aivot nollattu) ja olo on "mitä kaikkea tärkeää on unohtanut tehdä?" Joutuu ikään kuin miettimään todellisuuden uudelleen todeksi ja huomaamaan, että edelleen on sunnuntai.

Mutta olisi siis mukavaa, jos löytyisi sellainen sopiva välimaasto, jossa olisi tekstissä ja tarinassa sisällä suht nopeasti, jotta pääsisi suoltamaan tekstiä, mutta ettei tipahtaisi liian syvälle, jotta voisi kirjoitella silloinkin kun aikaa on vähän, kun yleensä sitä on vähän ja todellisuudessa on oikeasti paljon tärkeitä asioita hoidettavana ja huolehdittavana joka päivä.

Onko kellään mitään tekniikoita sellaiseen "vähän joka välissä" -kirjoittamiseen? Miten päästä sen verran tekstin sisään, että kirjoittaminen tuntuu todelta eikä vain kirjoittamiselta. Artikkeleja pystyn kirjoittamaan vaikka virkkeen kerrallaan, koska ne on vain asiaa, mutta fiktiota kirjoittaessa minun täytyy olla henkilön nahkoissa, jotta kirjoittaminen tuntuisi siltä, että sitä kannattaa tehdä, että luo jotain uutta polkua, jota kulkiessa myös itse muuttuu, apdeittautuu.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

Re: Kerralla paljon vai vähän joka välissä?

ViestiKirjoittaja Piru Naiseksi » 24.07.2013, 11:08:23

Itse rakentelen kyhäelmieni runkoa lippuslappusille, joita säilytän kalenterini välissä. (Ehkä kenties lähes riittävän usein jäljennän aihioni myös sähköiseen muotoon ja säilyttelen ulkoistettuja utopian itujani USB-muistissa, varmassa tallessa siis :lol: .) Kun jutun juuri on muutamin avainsanoin tai virkkein tallennettu virtuaaliseksi rungoksi, niin sitä pitkin on vaivatonhkoa kavuta tekemään itse tarinaa.
Näitä kehitelmiä voi keksaisita ja tallennella missä vain ja milloin vain. Joskus olen havahtunut jopa puoliunesta merkitsemään muistiin superidean, joka aamulla joko hälvenee tai kehittyy.
Piru Naiseksi

ViestiKirjoittaja Hanska » 27.07.2013, 08:40:27

Joo, muistiinpanojen ja runkojen tekeminen on kirjoittamisessa oiva apu, ja välttämätön varsinkin jos kirjoittaa pitempiä tarinoita. Ne eivät kuitenkaan minulla auta siihen, että pääsisin tekstin tunnelmaan ja päähenkilön pään sisälle nopeasti.

Kokeilen tällä hetkellä sellaisen tarinan kirjoittamista, josta en tiedä kauhean pikkutarkasti eteenpäin. Eräänlaisena kirjoitusharjoituksena siis. Yritän kirjoittaa joka päivä, vaikka vähänkin. No, eilen en ehtinyt, kun tuli yövieraita, mutta ehkäpä tänään taas. Yritän vain päästä päähenkilön pään sisälle ja kuvata maailmaa ja tapahtumia hänen silmin, välittämättä tekstin tasosta ja lukematta kirjoittamaani tekstiä, paitsi juuri sen verran, että näe mihin jäin. Samalla tutkin sitä, miten onnistun pääsemään tekstiin kiinni ja miten nopeasti. Toistaiseksi olen onnistunut suht hyvin, koska työssä ei ole paineita ja on ollut enemmän aikaa, mutta kun kiireet alkavat, niin saas nähdä...

Tekstin taso - tai lähinnä sen puuttuminen - kyllä vaivaa, mutta toistaiseksi olen onnistunut estämään itseäni lukemasta, jotten jämähdä viilailuun. :wink:
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Piru Naiseksi » 29.07.2013, 11:41:58

Tarinan sisältöä kannattanee tuottaa juuri silloin, kun homma tuntuu sujuvan eli kirjoittaja esimerkiksi huomaa päässeensä tarinansa päähenkilön pään sisään. Tässä vaiheessa ei ole väliä muotoseikoista; tyyliä voi hioa ja kielioppia tutkailla sitten, kun itse tarina on koossa.
Mikä estäsi tekemästä useita raakaversioita samasta aiheesta?
Tällaista raakaversiota voi kirjoittaa hyvinkin vikkelästi, ainakin melkein ajatusten tahtiin. Pienikin työskentelysessio voi sukeutua tuottoisaksi.
Piru Naiseksi

Paluu Kirjoittaminen