Millaista spekkistä kirjoitat?

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Millaista spekkistä kirjoitat?

ViestiKirjoittaja Hanska » 08.06.2014, 09:25:39

Virittelisin keskustelua aiheesta, millaista spekulatiivista fiktiota mieluiten kirjoitatte. Onko se avaruusscifiä? Tulevaisuuden dystopiota? Kauhupainotteisia vampyyri- ja ihmissusitarinoita? Sadunomaista fantasiaa keijuineen ja yksisarvisineen? Viehättääkö vaihtoehtohistoria tai steampunk? Virtuaalitodellisuudet, kirjoittaako joku sellaisista? Entäpä muinaiskansallisiin taruihin ja uskomuksiin liittyviä tarinoita? Tolkien-tyyppisiä fantasiatarinoita? Arkipäivään nivoutuvia outouksia?

Mikä on tällä hetkellä in kirjoittajien keskuudessa?
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

Re: Millaista spekkistä kirjoitat?

ViestiKirjoittaja Hanska » 08.06.2014, 09:55:46

Itse lienen kirjoittanut eniten arkielämään liittyvistä outouksista, jotka voivat olla hyvin monenlaisia. Myös avaruuteen ja alieneihin liittyvät jutut kiinnostavat, samoin virtuaalitodellisuus.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja mixu » 08.06.2014, 10:46:05

Kirjoitan pääasiassa antologioihin, joten se vaihtelee suurestikin. Työn alla olevat liittyvät Suomen historiaan ja nykypäivään. Eniten olen viime aikoina kirjoittanut kontiaistarinoita. Niiden päähenkilö on sokea shamaani Kontiainen, joka ratkoo rikoksia - tai pulmia, kuten hän niitä kutsuu - muinaissuomessa. Lisäksi editoinnissa on romaani, joka on saanut innoituksensa Pratchettilta ja Adamsilta.
Mutta la-la-la-la-la-Laurelinella / on tuolla taivaalla muita hommia / ei se jouva luuhaan Haukiputtaalla / mun vissiin täytyy joku toinen katella.
mixu

ViestiKirjoittaja Tohtori » 08.06.2014, 21:46:48

Mä kirjoitan hömppää. :) Omissa pokkareissa, joita Kuoriaiskirjat-kustantamoni kautta julkaisen, on kaksi jatkuvaa sarjaa (kumpaakin on tosin toistaiseksi vain yksi osa), joista toinen on avaruusseikkailua ja toinen suomalaiskansallista fantasiaa toisaalta Kalevalan, toisaalta rillumarein hengessä. Semmoisia seikkailullisia tarinoita vähän pilke silmäkulmassa. Novellit ovat useammin olleet jonkun sortin kauhua, mutta niitä en ole nyt hetkeen ehtinyt kirjoitella.
-Tri
Tohtori

ViestiKirjoittaja Piikki » 09.06.2014, 08:02:07

Hyvin kaikenlaista, ja pitkän kirjoittamisuran aikana olen huomannut mielenkiinnon kohteiden muuttuvan. Novellia ja romaania, scifiä ja fantasiaa, uuskummaa, reaalifantastisesta näkökulmasta kirjoitettua eri genrejä yhdistelevää kamaa... Parasta on se, että suuntaa voi muuttaa.
Piikki

ViestiKirjoittaja Seppo » 10.06.2014, 08:29:05

Avaruusscifi viehättää, tällä hetkellä ehkä eniten "kevyt avaruusooppera". Kevyt, koska novelli ei kovin raskasta kanna.
Steampunk viehättää mutta varsinainen vaihtoehtohistoria ei. Olen tulkinnut steampunkin fantasian ja scifin risteytykseksi, jossa tiede ja logiikka ovat toisarvoisessa asemassa. (Ehkä tyylilajille olisi joku ihan oikea nimikin? En tiedä.)
Virtuaalitodellisuus kiinnostaa kyllä, mutta vain osana muuta tarinaa.
Minulle laji on sinänsä ihan sama, idea on tärkein. Sijoitan idean ympäristöön, johon se helpoiten istuu ja se istuu usein sinne, mitä on lukenut, mistä on eniten pitänyt tai mikä on parhaiten mielessä.
Seppo

ViestiKirjoittaja Liliana » 10.06.2014, 16:13:03

Viimeisen reilun kolmen vuoden ajan olen kirjoittanut pääasiassa romanttista ja hieman chick lit sävytteistäkin fantasiaa keijujen, ihmisten ja menninkäisten yhteiskunnasta. Alun perin yhtä novellia varten keksimästäni maailmasta on syntynyt neljä novellia, yksi valmis ja toinen keskeneräinen romaanikäsis. Eivätkä sen maailman tarinat tähän lopu. :D

Näiden lisäksi oon kirjoittanut reaalifantasiaa, arkipäivään nivoutuvia outouksia ja yliluonnollisuuksia.
Liliana

ViestiKirjoittaja Milu » 10.06.2014, 21:09:15

Kirjoitan vähän kaikenlaista, kunhan on spefiä. :) Viimeisimmät neljä novellia jotka sain valmiiksi ovat kaikki erilaisia. Siellä on, katsotaanpas, 1) fantasiaa (trad.), 2) scifiä (dystoopp.), 3) jotain surrealistista uuskummahkoa ja 4) kauhua (zomb.)

Aika tasaisesti valmiiksisaamani novellit ovat jakautuneet kai muutenkin näihin osa-alueisiin...
Milu

ViestiKirjoittaja JallaJalla » 11.06.2014, 08:49:51

Mulla ei ole varsinaista lempigenreä. Eniten kiinnostaa kirjoittaa tarinoita, jollaisia muut eivät kirjoita. Sen vuoksi pinnalla olevat aiheet kuten ilmastonmuutos, dystopiat, steampunk yms. eivät kiinnosta juuri lainkaan.
Science! But what is science?
JallaJalla

ViestiKirjoittaja Carvtum » 21.10.2014, 18:50:20

Kirjoitan varovaisella fantasialla höystettyä varovaista scifiä, joka sijoittuu nykyaikaan tai lähelle sitä. Sisältö on siis sellaista, joka voisi melkein olla reaalimaailmasta tai ehkä osittain onkin. Esikoisromaanini, jonka oli alunperin tarkoitus jäädä ainoaksi ja viimeiseksi, pelkäksi kokeiluksi, kertoo Inkoon saariston metsätontuista sijoittuen nykyaikaan ja lähitulevaisuuteen. Fantasiaulottuvuus liittyy tonttujen paranormaaleihin, hyvin kohtuullisiin kykyihin. Scifi-ulottuvuus liittyy tonttujen spekulatiiviseen realistisuuteen, biologiaan, lähtitulevaisuuden lääketieteeseen ja teknologiaan.

Toinen, hiontavaiheessa oleva romaanini sijoittuu oman lapsuuteni aikaan, 1950 ja -60 luvuille. Se esittelee peikot, jotka ovat melko erilaisia kuin Johanna Sinisalon (inspiraationi alkulähde) peikot. Kertomus on Suomen metsiin sijoittuva "tarzan-tarina", kehityskertomus, päähenkilö tyttö. Olen päättänyt kirjoittaa useammista taruhahmoista samassa, melkein realistisessa hengessä. Aloitettuna ovat tarinat, joissa toinen esittelee keijut, toinen älykkään, tietoisen robotin. Muut tarinat sijoittuvat samaan todellisuuteen, jopa yhteisiä henkilöitä, mutta keijutarina on lähitulevaisuuteen ajoitettu dystopia (jota muut eivät ole). Lisäksi hahmottelen historiallista romaania 1500-luvulle, jossa yksi päähenkilö olisi Merlin-velhon tyyppinen, suomalainen naispuolinen noita. Tarina esittelisi vaihtoehtototeutuman historialle.

Olen hurahtanut...

Mutta minulla on valtavasti opittavaa tyylin ja kielellisen asun suhteen. Luen ja kirjoitan, jospa vielä tässä iässä kehittyisin.
Carvtum

ViestiKirjoittaja Liliana » 10.11.2014, 19:01:10

Carvtum kirjoitti:Olen päättänyt kirjoittaa useammista taruhahmoista samassa, melkein realistisessa hengessä. Aloitettuna ovat tarinat, joissa toinen esittelee keijut, toinen älykkään, tietoisen robotin. Muut tarinat sijoittuvat samaan todellisuuteen, jopa yhteisiä henkilöitä, mutta keijutarina on lähitulevaisuuteen ajoitettu dystopia (jota muut eivät ole).

Tämä herätti mielenkiintoni, sillä kirjoitan myös itse keijuista, ja sellaiset fiktiiviset teokset tuntuvat olevan tosi harvassa, joissa on keijuja ja jotka EIVÄT ole lastenkirjoja.

Millaisia sinun keijusi ovat?

Oman keijumaailmani tarinat ovat urbaania ja romanttista fantasiaa. Keijuni ovat siinä mielessä varsin ihmismäisiä, että he elävät samassa yhteiskunnassa ihmisten ja menninkäisten kanssa ja tekevät tavallisia asioita (käyvät töissä, juovat viinaa, painiskelevat monenlaisten suhdeongelmien kanssa ym.). Keijut eroavat joidenkin omanlaistensa tapojen lisäksi ihmisistä ja menninkäisistä erityisesti siinä, että heillä on siivet ja osaavat lentää. Lentäminen on myös sillä tavoin olennainen osa heitä, että he ahdistuvat, jos eivät pääse lentämään. Niin ja keijut voivat myös pariutua lisääntyä ihmisten ja menninkäisten kanssa (ja tästähän eivät kaikki tykkää...), joten maailmassa on myös puolikeijuja, 1/4 keijuja jne.
Liliana

ViestiKirjoittaja Carvtum » 13.11.2014, 16:10:35

Minun tonttuni ovat metsätonttuja, pienikokoinen, toinen ihmislaji. Peikot ovat "neljäs simpanssi" tonttujakin pienempiä, pystyssä kävelevän apinan kaltaisia, karvaisia olentoja. Hieman kuin Johanna Sinisalolla, mutta paljon pienempiä ja eivät kissaeläimiä. Keijut ovat erikoisia, erilaisia. He ovat extraterrastionaalisen leikittelyn, geenimanipulaation luomus, eivät sukua erityisesti millekään lajille, mutta useille. Lepakkomainen perusolemus, kahdeksan rajaa kuin hämähäkillä: apinamaiset ylimmät kädet, oravamaiset kädet, lepakkosiivet, oravan jalat. Aivojen neuraaliarkkitehtuuri on apinoilta, kieli on pentatoninen vihellyskieli. Olen ohjelmoinut yksinkertaisen simulaattorin testatakseni ideaa. Keijut nukkuvat koteloituneena syvähorroksessa vanhan, suuren puun naamioituneessa manuaalisesti luodussa kotelossa. Keijut ovat lepakkojen tapaan nisäkkäitä. Erään puun kaatuminen myrskyssä saattoi keijun (alkutarinan) päähenkilön käsiin. Seurauksena oli ystävyys. Päähenkilö on alteregoni, eläkkeelle jäänyt insinööri, joka myös toteutti em ohjelman kommunikointitarpeeseen.

Ai niin. Tontut voivat rajoitetusti lisääntyä ihmisten kanssa. Tämä rajoittuneisuus on merkittävä osa ensimmäisen romaanin juonta. Naispäähenkilö on hybridi. Luonnollisesti seurauksena on romanssi.

Minunkaan kirjani eivät ole lastenkirjoja, vaikka olen koelukenut toisen kirjani, peikkotarinan alkupuolta 8-vuotiaalle lapsenlapselleni, ja saanut täyden hyväksynnän, toisin kuin vaimoltani ("ei pikku tyttö ajattele noin"). Päähenkilö on alussa 6-vuotias ja tarina on kehityskertomus. Loppu ei sovi kaikilta osin lapsille. Laajalti projisoin todellisen Saran persoonaa fiktiiviseen Satuun. Ehkä tyttö itsekin kokee sen...
Carvtum

ViestiKirjoittaja Carvtum » 14.11.2014, 09:30:38

Liliana kirjoitti: Keijuni ovat siinä mielessä varsin ihmismäisiä, että he elävät samassa yhteiskunnassa ihmisten ja menninkäisten kanssa ja tekevät tavallisia asioita (käyvät töissä, juovat viinaa, painiskelevat monenlaisten suhdeongelmien kanssa ym.)..

Ok. Siis muistuttavat suosikki TV-sarjani Grimmin weseneitä. Kiva!
Carvtum

ViestiKirjoittaja winkula » 22.11.2014, 12:29:05

Itse viehätyn eniten ns. matalasta fantasiasta, jossa kaikenlainen yliluonnollisuus on minimissä (mutta olemassa). Kirjoitan myös paljon uuskummaa, jossa kiehtoo tietynlainen vapaus ja genrerajojen vapaa rikkominen.
Kynäilijä.
winkula

ViestiKirjoittaja Ambergris » 26.11.2014, 21:06:00

Kirjoitan kaikenlaista avaruusseikkailuista fantasiaan, englanniksi ja suomeksi. Nyt kesken olevassa tarinassa pelaan antiikin mytolologian hahmoilla, sitä ennen oli uuskummaa lohikäärmeillä Edinburghissa ja sitä edeltävä teksti oli dark fairytale -tyyppinen juttu. Sitten joukkoon lipsahti yksi novelli, joka ei ollut spefiä ollenkaan. (Jos muumio ei halua herätä henkiin, ei sitä näköjään voi pakottaa...) Kirjoitan tällä hetkellä pelkkiä novelleja, tarkoitus on saada jossain välissä pidempikin teksti aikaiseksi.

Kirjoittaako joku muu englanniksi? Oletteko osallistuneet Writers of the Future - kilpailuun tai saaneet tekstejä myytyä lehtiin? Onko joku muu Critters nettikirjoituspiirissä?

Kehaisen muuten tuota seuran omaa kirjoitusrinkitoimintaa, liityin syksyllä ja olen ollut tosi tyytyväinen. Kannattaa lähteä rohkeasti mukaan, jos kiinnostaa!
The difference between the right word and the nearly right word is the same as that between lightning and the lightning bug -Mark Twain
Ambergris

Seuraava

Paluu Kirjoittaminen