Tilannepäivitys

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

ViestiKirjoittaja Lenko » 24.08.2009, 21:20:51

Milloin Nimbus II: Se #@£#%!n projekti -kirjan on tarkoitus olla minun kirjahyllyssäni?

Tämä tarkoittaa myös sitä hetkeä, jolloin eräässä kirjoittajayhdistyksen lehdessä on kirjan esittely ja arvio, kirjoittajien oma kolumni parityöskentelystä (en puhu tässä nyt välttämättä juuri mainitusta hankalasta seksikohtauksesta) sekä mahdollinen tniemen lisäartikkeli tieteestä tieteiskirjallisuudessa tai jostain muusta vapaavalintaisesta aiheesta. Haastattelukin olisi kiva, vaikka teistä aika kattava juttu taisi ollakin Usvassa vähän aikaa sitten.

*

Koska tämä on tilannepäivitys, sanottakoon, että sain aikaiseksi Portti-novellin, jolla pärjään kisassa yhtä hyvin kuin suomalaiset Sumo-painijat maailmalla.
Lenko

ViestiKirjoittaja Hanska » 27.08.2009, 06:44:10

Lenko kirjoitti:Koska tämä on tilannepäivitys, sanottakoon, että sain aikaiseksi Portti-novellin, jolla pärjään kisassa yhtä hyvin kuin suomalaiset Sumo-painijat maailmalla.

Tuo on sitten 100 % paremmin kuin mulla. Myös tänä vuonna Portti-kilpailu(kin) jää väliin. Ideoita on pyörinyt päässä ja joitakin olen kehitellyt ja kirjoittanut aika pitkällekin, mutta... olen jäänyt bu-listalle niin monena vuonna eikä mulla ole aavistustakaan, mitä pitäisi omassa tekstissä/tyylissä muuttaa, että pääsisi taas kunniamaininnoille... niin että passaan taas. Ehkä mun pitäisi ruveta kirjoittamaan noita suomalaiskansallis-mytologispainotteisia novelleja... AAARGGHH, ei ne ole mun juttu ei. Enivei, kirjoittajalle on aika kuluttavaa, kun kovo täyttyy teksteistä, jotka eivät ikinä yllä julkaisukynnyksen yli. (Ehkä pitäisi yrittää päästä Kirsti Ellilän vetämään, syksyllä alkavaan Tarinahautomoon, jossa työstetään tekstejä, vai joko se ilmoittautuminen oli ja meni?)

Joten tilannepäivitykseni on: nada.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Lenko » 27.08.2009, 07:36:01

Hanska kirjoitti:...olen jäänyt bu-listalle niin monena vuonna eikä mulla ole aavistustakaan, mitä pitäisi omassa tekstissä/tyylissä muuttaa, että pääsisi taas kunniamaininnoille...

En tiedä huomasitko itse, mutta minusta näytti, että ilmoittauduit juuri kirjoittajarinkiin...

Hanska kirjoitti:Ehkä mun pitäisi ruveta kirjoittamaan noita suomalaiskansallis-mytologispainotteisia novelleja...

Viime vuoden kärkikastissa oli tosiaan monta luontomytologista juttua. Monta oli tosin muunlaisiakin. Minä en jaksa uskoa, että tietty tyylilaji olisi kovasti etulyöntiasemassa toisiin nähden. Paitsi että, näin vuoden 2009 tulokset etukäteen ja voittaja oli puhdasverinen scifi-tarina. :wink:
Lenko

ViestiKirjoittaja Hanska » 27.08.2009, 12:17:08

Lenko kirjoitti:En tiedä huomasitko itse, mutta minusta näytti, että ilmoittauduit juuri kirjoittajarinkiin...

Heh, kirjoittajarinkisysteemi on ihan hyvä, mutta kun ei ole aikaa paneutua toisten teksteihin, niin kuin haluaisi, niin ei sitä kehtaa tulla rinkiin vain hengailemaan tai jorisemaan juostenkustuja "höpinöitä". Opettajavetoisissa ryhmissä on se hyvä puoli, että painavimman palautteen antaminen lankeaa opettajalle; itse ei tarvitse olla iskussa joka kerta. :wink:

Lenko kirjoitti:Viime vuoden kärkikastissa oli tosiaan monta luontomytologista juttua. Monta oli tosin muunlaisiakin. Minä en jaksa uskoa, että tietty tyylilaji olisi kovasti etulyöntiasemassa toisiin nähden.

No, kärjistelin tuossa ed. viestissäni sumeilematta. :wink: Mutta kyllä näitä suomalaisesta esihistoriasta ja luontomytologiasta ammentavia tekstejä tuppaa aika paljon esiin tulemaan. Monia lukiessa tuntuu, että "ihan kivasti kirjoitettu, mutta enkö ole tämän jo lukenut" eli kauheasti ei tule uutta, joka kiehtoisi mielikuvitusta ja jäisi kutkuttamaan, niin kuin minusta spekkiksen pitäisi tehdä. Huonompikin scifi usein kiehtoo enemmän kuin nämä luonnossa möyrimiset (sanoo ihminen, jolle tulee Suomen Luonto -lehti :oops: ).

Lenko kirjoitti:Paitsi että, näin vuoden 2009 tulokset etukäteen ja voittaja oli puhdasverinen scifi-tarina. :wink:

JEE, on sitten jotain, mitä odottaa lukijana. :lol: Sitä odotellessa täytyy sitten vaan tallennella Tähtiportin ikivanhoja jaksoja ja katsella niitä iltasatuina sadanteen kertaan.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Lenko » 27.08.2009, 12:38:12

Taitava opettaja on toki monella tapaa parempi kuin ryhmä silmät kiinni kritiikkejä roiskivia harrastelijoita. Toisaalta, kun tarpeeksi roiskii, kyllä aina jotain osuu, joskus useampikin samaan kohtaan, eivätkä opettaja ja vertaisryhmä sulje toisiaan pois.

Minusta kirjoittajarinki olisi sinulle täsmälääke, joka auttaa juuri niihin kahteen vaivaan, jotka mainitsit. Novellit tulee tehtyä loppuun, kun omalla vuorolla pitää lähettää toisille luettavaa. Umpikujaan ei joudu, kun kritiikistä - ainakin minun kokemukseni mukaan - saa melko selkeän vastauksen siitä, mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi toisten tekstien lukeminen ja kommentointi pakottaa jatkuvasti miettimään ja analysoimaan asioita, joita kirjoittaessa tarvitsee.

Itse tietenkin päätät, mutta pidä vaihtoehto mielessä.

*

Scifiä tämän vuoden voittaja on siksi, että genren sisällä on useampaankin otteeseen kaipailtu lisää puhtaita scifi-tarinoita ja vähemmän uuskummaa. Lisäksi tuomaristo potee edellisvuodelta luontomytologiaähkyä. Sen seurauksena arvaan, että suuret, kauniit ja aikaansa seuraavat kirjoittavat tänä vuonna scifiä. Näistä yleisistä virtauksista johtuen on voittaja tänä vuonna scifiä.
Lenko

ViestiKirjoittaja Piikki » 27.08.2009, 15:55:36

Lenko kirjoitti:Scifiä tämän vuoden voittaja on siksi, että genren sisällä on useampaankin otteeseen kaipailtu lisää puhtaita scifi-tarinoita ja vähemmän uuskummaa. Lisäksi tuomaristo potee edellisvuodelta luontomytologiaähkyä. Sen seurauksena arvaan, että suuret, kauniit ja aikaansa seuraavat kirjoittavat tänä vuonna scifiä. Näistä yleisistä virtauksista johtuen on voittaja tänä vuonna scifiä.

Hyvä ennustus, mutta vara on parempi: siksi satsauksessani on sekä scifiä että fantasiaa tyrkyllä. Ja deadline tuli tänäkin vuonna aivan liian nopeasti vastaan. Kesän kirjoituslomassa oli se hyvä puoli, että pystyin keskittymään teksteihin edes jonkin aikaa.
Piikki

ViestiKirjoittaja tniemi » 28.08.2009, 09:26:34

Lenko kirjoitti:Milloin Nimbus II: Se #@£#%!n projekti -kirjan on tarkoitus olla minun kirjahyllyssäni?

Vastaan tähän hyvin pikaisesti, koska jälleen on jumalaton kiire...

"Nimbus II: Avaruusenkelin kosto" (työnimi) on tarkoitus julkaista kuukausi ennen Rautataivas-elokuvan ensi-iltaa. Tämä aikataulu ei kuitenkaan ole sitova.

Vakavammin ottaen, koko hommassa on nyt kyse siitä kuinka moneen suuntaan yksi mies repeää. Kirjoittaminen vaatii aikaa ja keskittymistä, ja kirjoitan täysin harrastepohjalta. En rahasta, enkä hirveästi edes kunniasta. Asian hyvä puoli on se, että saa tehdä mitä haluaa (tiimin asettamien lempeiden rajoitusten ja ohjauksen sisällä).

Huono puoli on se, että kun elämässä on kiire, harrastukset joustavat.

Kenelle kuuluu taiteentekijän aika? Onko se edes hänen itsensä päätettävissä? Raymond Chandler ei kirjoittanut yhtään kirjaa sinä aikana, kun hän hoiti kuolevaa Cissy-vaimoaan. Vuosi vaimonsa kuoleman jälkeen hän yritti itsemurhaa, eli olisiko hän edes kyennyt kirjoittamaan? Mikä oikeus minulla on pohtia tällaisia kysymyksiä?

Tiedän vain, että Philip Marlowe -dekkareita on liian vähän.

Stanley Kubrickin suurin murhe oli kuulema se, ettei hän saanut aikaiseksi enempää elokuvia.
Tiedän tunteen, nimim. nyt koira vaatii ulkoiluttamaan.
tniemi

ViestiKirjoittaja Lenko » 28.08.2009, 09:33:37

Ok, tämä selvensikin asian. Kirja on valmis sitten kun. :D
Lenko

ViestiKirjoittaja chirel » 28.08.2009, 14:13:44

Novelli postissa matkalla kilpailuun. Nyt varmaankin kuunnelman kimppuun.
chirel

Re: Tilannepäivitys

ViestiKirjoittaja Milu » 04.10.2009, 19:04:17

summa kirjoitti:Perustan tänne vähän samanlaisen status-ketjun kuin facebookissa. Eli kirjaa tänne, kun parhaillaan käynnissä olevassa kirjoitusprosessissa tapahtuu jotain. Tai vaikka ei tapahtuisikaan. [...]

Olen kirjoitellut melkoisen isoa romaanikäsikirjoitusta viime nanowrimosta asti, ja juututtuani muokkailemaan sitä olen nyt myös päättänyt ruveta kirjoittamaan lisää tarinaa.

Tarina on ns. perusfantasiaa. Ennustaja matkustaa ympäri maailmaa, pakoilee asioita, yrittää tulkita uniaan ja olla tulkitsematta niitä, päätyy estämään katastrofia jne.

Tällä hetkellä suunnitelmia on kymmeniä ellei satoja sivuja ja itse tekstiä n. 40 sivua, ja tarina on melko alussa. Tarkoituksena on kirjoittaa nanowrimossa tekstiä eteenpäin, mutta sitä ennenkin. Valmistumiseen pitäisi kaikesta päätellen asettaa takaraja, mutta muu elämä on jotenkin tiellä. (Gradun takaraja taitaa olla tärkeämpi tällä hetkellä.)
Milu

ViestiKirjoittaja Hanska » 11.10.2009, 08:43:13

Työn alla blogiartikkeli synestesiasta. Piti saada joltiseenkin kuntoon jo tänään, mutta täytyykin lähteä tästä koht'sillään ex-naapurin uutta tietsikkaa asentamaan, joten ehkä sitten ensi viikonloppuna...

Ai, ettei minun pitänyt ikuna aloittaa blogaamista? No, ei pitänytkään, mutta pikkuhiljaa olen lämmennyt ajatukselle, että blogi olisi suht helppo alusta kirjoittaa/julkaista artikkeleja kiinnostavista asioista.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja chirel » 11.10.2009, 10:56:41

NaNoWriMotettavan romaanin suunnitelmat alkavat olla kunnossa. Olen lumihiutalemenetelmällä tehnyt luonnosta ja vaihe kahdeksan on valmiina. Olen tässä pähkäillyt, olisiko vaihe yhdeksän jo oikeastaan kirjoittamista, vai meneekö vielä suunnitelman puolelle. Aikaa on kivasti tehdä tai olla tekemättä ennen marraskuuta. Into olisi kova aloittaa kirjoittaminen jo nyt.
chirel

ViestiKirjoittaja Hanska » 17.10.2009, 10:03:45

Ah, sain koottua kasaan ja julkaistua artikkelin Synestesia - aistien moniajo. Osa tekstistä ja kaikki taustatyö onkin tullut tehtyä jo aiemmin, joten eihän tämä loppukirjoittaminen ja kasaaminen sitten ollut kuin runsaan tunnin hommeli. Viikolla luin uudestaan Jeffrey Fordin aiheeseen liittyvän novellin Jäätelön valtakunta. On se vaan loistava novelli - WAU.

Aika pitkä tuosta blogiartikkelistani tuli (liian pitkä blogiin?), mutta vaikea oli jättää mitään poiskaan... Tuiki tuttu dilemma, niinpä.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

NaNoWriMo odottaa

ViestiKirjoittaja mixu » 20.10.2009, 20:30:21

Joo, elämäni toista kertaa nyt valmistaudun NaNoWriMoon. Eka kesti viikon. Tarkoituksena olisi tykittää fantasiahuumoria, joskin en ole varma saanko jutusta 50 000 sanaa pitkän. Sen näkee sitten.
Mutta la-la-la-la-la-Laurelinella / on tuolla taivaalla muita hommia / ei se jouva luuhaan Haukiputtaalla / mun vissiin täytyy joku toinen katella.
mixu

ViestiKirjoittaja Hanska » 31.10.2009, 13:11:02

Aina tuntuu hyvältä, kun saa kirjoitettua ulos systeemistään pienenkin jutun, varsinkin jos se on pyörinyt mielessä pitkään.

Vihdoinkin sain sähköiselle paperille (blogiin) ajatuksiani Federico García Lorcan runosta Canción de jinete (Ratsastajan laulu).

Nyt voi lähteä hyvillä mielin ulos ja metsään nauttimaan syksyisestä luonnosta. :-)
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

EdellinenSeuraava

Paluu Kirjoittaminen