Vaihtoehtohistorian suosio

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Vaihtoehtohistorian suosio

ViestiKirjoittaja summa » 11.05.2009, 21:41:02

Suomessa vaihtoehtohistorian kirjoittamiseen suhtauduttaneen
edelleen sotafriikkien jossitteluna, jota 'oikean' (akateemisen)
historiankirjoituksen tulee etunenässä kammoksua.

Ehkä kirjoituskilpailun järjestäminen tästä arvokkaasta alalajista
täytyisikin markkinoida rahoittajille pelkkänä historia-aiheisena
kilpailuna, ja selittää vasta kilpailukutsussa että kyse on tällä
kertaa mielikuvituksen suosimisesta?

Tämä tuli mieleen, kun sff.netin otsikoista osui silmiin oma
palkintonsa ko. alagenrelle, ja aivan tuoreet ehdokkaat, joissa
tunnettuja nimiä:


The 2008 Sidewise Awards -nominees:

Short Form:
"A Brief Guide to Other Histories," by Paul J. McAuley (Postscripts #15)
"G-Men," by Kristine Kathryn Rusch (Sideways in Crime, edited by Lou
Anders, Solaris)
"Night Bird Soaring," by T.L. Morganfield (Greatest Uncommon
Denominator, Autumn/08)
"The People's Machine," by Tobias Buckell (Sideways in Crime, edited by
Lou Anders, Solaris)
"Poison Victory," by Albert E. Cowdrey (F&SF, 07/08)
"Sacrifice," by Mary Rosenblum (Sideways in Crime, edited by Lou Anders,
Solaris)

Long Form:
The Affinity Bridge, by George Mann (Snowbooks/Tor, 2009)
The Dragon's Nine Sons, by Chris Roberson (Solaris)
Half a Crown, by Jo Walton (Tor)
Nation, by Terry Pratchett (HarperCollins/Doubleday UK)
Swiftly, by Adam Roberts (Gollancz)

The 2008 Sidewise Awards will be presented at Anticipation, the 67th
Worldcon, to be held in Montreal, Canada from August 6-10, 2009. The
Sidewise Awards for Alternate History were established in 1995 to
recognize excellence in alternate history fiction. The winners are
selected from a panel of judges that currently includes Stephen Baxter,
Evelyn Leeper, Jim Rittenhouse, Stuart Shiffman, Kurt Sidaway, and
Steven H Silver.

For more information about the Sidewise Award, visit
http://www.uchronia.net/sidewise, or contact Steven H Silver, the Award
Administrator, at shsilver@sfsite.com.

http://webnews.sff.net/read?cmd=read&gr ... rtnum=3877

--
t. markku saaran tunnuksella haa haa
summa
 
Viestit: 213
Liittynyt: 08.11.2004, 16:20:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihtoehtohistorian suosio

ViestiKirjoittaja tero » 12.05.2009, 07:44:14

summa kirjoitti:Suomessa vaihtoehtohistorian kirjoittamiseen suhtauduttaneen
edelleen sotafriikkien jossitteluna, jota 'oikean' (akateemisen)
historiankirjoituksen tulee etunenässä kammoksua.

Onko näin? Eikö Suomessa ole viime vuosina julkaistu parikin esseekokoelmaa, jotka ovat silkkaa vaihtoehtohistoriaa, eli näitä "Millainen Suomi olisi, jos olisi tapahtunut sitäjasitä" -kirjoja? Muistaakseni niihin saatiin mukaan aika tunnettujakin kirjoittajia.

Vai olivatko nämä liian populaaria, ja viittasit akateemisempaan tutkimuskirjallisuuteen?
tero
 
Viestit: 122
Liittynyt: 02.11.2004, 10:58:09
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihtoehtohistorian suosio

ViestiKirjoittaja summa » 13.05.2009, 10:52:26

tero kirjoitti:
markku kirjoitti:Suomessa vaihtoehtohistorian kirjoittamiseen suhtauduttaneen
edelleen sotafriikkien jossitteluna, jota 'oikean' (akateemisen)
historiankirjoituksen tulee etunenässä kammoksua.

Onko näin? Eikö Suomessa ole viime vuosina julkaistu parikin esseekokoelmaa, jotka ovat silkkaa vaihtoehtohistoriaa, eli näitä "Millainen Suomi olisi, jos olisi tapahtunut sitäjasitä" -kirjoja? Muistaakseni niihin saatiin mukaan aika tunnettujakin kirjoittajia. Vai olivatko nämä liian populaaria, ja viittasit akateemisempaan tutkimuskirjallisuuteen?


Nuo Gummeruksen "Entäs jos" -artikkelikokoelmathan koostuvat ihan
laadukkaista historiaesseistä, joka sekin on ihmeellisen vähän harrastettu
lajityyppi näin historiasta intoilevassa maassa. Mutta syy varsinaisten vaihtoehtohistorioiden karsastamiseen - että niitä ei juuri kirjoiteta eikä
käännetä - lienee kansallisen historiakirjoituksen yksituumaisuudessa, että
historialla ei sovi leikkiä, muutoin kuin sotaleikkien skenaarioina montako
vihollista enemmän olisi saatu hengiltä missäkin puolustustaistelussa.

Toki historiantutkijoiden piirissä on tapahtunut sukupolven vaihdosta
siinä määrin, että lähelle fiktiota tulevia historiaesseitä voi kommentoida
julkisesti akateeminen arvohenkilö. Suomalainen vastentahtoisuus historian
vaihtoehdoilla spekuloimiseen vaan tuli mieleen kun perheessä puhuttiin
P&B:n hyvästä kirjoituskilpasuunnitelmasta, ko. alalajista, ja siitä miten
tai miksi se ei saanut rahoitusta.

t. markku saaran tunnuksella haa haa
summa
 
Viestit: 213
Liittynyt: 08.11.2004, 16:20:00
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja korpinaava » 19.05.2009, 09:23:09

Suomi oli pitkään Neuvostoliiton sateliittivaltio, Kekkosslovakia. Suhtautumisemme maamme historiaan on melkein yhtä arka ja kompleksikas asia kuin nyky-Venäjän suhtautuminen omaan historiaansa.

Traumoja aiheuttanut sisällissota on myös jättänyt jälkensä suomalaisten asenteeseen historian kopeloimiseen. Syntyi konsensus-Suomi, jossa on kansalaisia muokattu samaan pikkuporvarilliseen pullamössömuottiin. Eihän sellaiseen sielunmaisemaan sovi hurjilla vaihtoehdoilla leikittely.

Spekuloitavia asioita löytyy ihan oikeastakin historiastamme. Metsäsaamelaiset asuttivat aikoinaan lähes koko Suomen nykyisen alueen, mutta mitä heille tapahtui? Kyllähän tästä aiheesta jotain tiedetäänkin, mutta julkinen keskustelu aiheesta ei ole miellyttävää. Kauhistelkaamme mieluummin intiaanien ym. muiden vähemmistökansojen kohtaloita.
korpinaava
 
Viestit: 89
Liittynyt: 08.05.2006, 12:26:00
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja hannuk » 19.05.2009, 09:54:30

korpinaava kirjoitti:Spekuloitavia asioita löytyy ihan oikeastakin historiastamme. Metsäsaamelaiset asuttivat aikoinaan lähes koko Suomen nykyisen alueen, mutta mitä heille tapahtui? Kyllähän tästä aiheesta jotain tiedetäänkin, mutta julkinen keskustelu aiheesta ei ole miellyttävää. Kauhistelkaamme mieluummin intiaanien ym. muiden vähemmistökansojen kohtaloita.


Itse Suomen varhaishistoriaan perustuvan fantasian kirjoittajana olen minäkin huomannut miten joskus juttuihini suhtaudutaan. Etenkin ns. asiantuntijoilla on aika kireä tapa suhtautua Suomen oman historian leikittelyyn. Kirjoitan muun muassa noista mainitsemistasi lappalaisista ja se on heti vain huu-haita että heitä koskaan on ollutkaan. Siitäkin huolimatta, että Etelä-Suomi vilisee paikannimiä kuin "Lappeenranta", Lappalanjärvi" jne.

Miksi fantasia kirjoittajan pitää lähteä hakemaan inspiraatiota kaukaisista maista ja kulttuureista kun oma kalevalainen perintömme on niin rikas ja siitä on niin vähän kirjoitettu ? :shock:
Hannu K.
hannuk
 
Viestit: 87
Liittynyt: 21.01.2009, 10:02:08
Paikkakunta: Stubbekøbing,Tanska

ViestiKirjoittaja tniemi » 19.05.2009, 14:21:46

hannuk kirjoitti:Miksi fantasia kirjoittajan pitää lähteä hakemaan inspiraatiota kaukaisista maista ja kulttuureista kun oma kalevalainen perintömme on niin rikas ja siitä on niin vähän kirjoitettu ? :shock:

Ehdottomasti kotihistoriaa ja -mytologiaa saa (ja pitää!) hyödyntää. En tiedä mikä nykymeininki on, mutta esimerkiksi meille Suomen varhaisuskonnoista ei opetettu peruskoulussa mitään! Piispa Henrikistä tietenkin kerrottiin.

Yhä edelleen tämä sama mentaliteetti heijastuu mielestäni siinä, että englanninkielisen Wikipedian sivut Suomen varhaisuskonnoista ovat huomattavasti kattavammat kuin suomenkielisen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Neopaganism
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenusko

No, onhan meillä Kalevala... Senhän kaikki tuntevat?

Kalevalan opettelu oli meillä tungettu jonnekin yläasteen alkuun, jolloin hormonien armoilla olevaa nuorta miehenalkua "ei vittu enää kiinnosta mikään, vittu!" Onneksi lintsasin kyseiset tunnit niin totaalisesti, ettei Kalevala-vaurio ehtinyt jäädä pysyväksi...

Populaarikulttuuri olisi pehmeä tapa oppia meidän omaa varhaishistoriaamme. Eikä tekstin kerta kaikkiaan tarvitse olla tieteellisesti 1:1 pieteetillä "totta", vaan Amazoness!-tyyppinen brittiläis-harrastelja-manga-hömppä -taso riittää aivan hyvin. Useammin kuin kerran olen joutunut menemään Wikipediaan lukemaan aiheesta lisää. (Lesbos-saari on tunnettu kivettyneistä metsistään!)
tniemi
 
Viestit: 764
Liittynyt: 30.04.2005, 19:44:42
Paikkakunta: Terra, Sol

Kalevala kangistaa, lähihistoria älyttää

ViestiKirjoittaja mg » 22.05.2009, 09:57:59

hannuk kirjoitti:Miksi fantasia kirjoittajan pitää lähteä hakemaan inspiraatiota kaukaisista maista ja kulttuureista kun oma kalevalainen perintömme on niin rikas ja siitä on niin vähän kirjoitettu ? :shock:


Vähän?? Kalevalahan on jo niin triljoonasti kierrätetty suomifantsussa,
että parempi kuin kirja ja kansanrunot haudattaisiin turvesuohon.
Esimerkiksi Helena Wariksen uutta fantsukirjaa lukiessa tulee
lähinnä vihaiseksi että kirja on kuin kansanperinteen museokierros,
haamuoppaana Ursula Pohjolan-Pirhonen.

Sen sijaan nykypäivää lähelle tuleva historiankirjoitus antaisi
herkullisinta materiaalia vaihtoehtohistoriaan, koska 1950-1990-luvut
eivät ole vielä muuttunut osaksi historian Suurta Kertomusta,
etenkään sotahistoriaa (miltei sama asia Suomessa(kin)).

Esim. noissa Gummeruksen "Entäs jos" -kirjoissa oli
artikkelimuotoinen kuvitelma jossa Katri Helena voittikin 1965
euroviisut - ja miten se olisi muuttanut suomalaista itsetuntoa.
Sellaista spefiä me tarvitsisimme enemmän.

tniemi kirjoitti:(Lesbos-saari on tunnettu kivettyneistä metsistään!)

Ei vaan saari on tunnettu metsittyneistä kiveksistään.

--
t. markku omalla tunnuksellaan blaa blaa
--
mg
mg
 
Viestit: 69
Liittynyt: 12.10.2004, 15:15:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalevala kangistaa, lähihistoria älyttää

ViestiKirjoittaja hannuk » 23.05.2009, 16:58:10

mg kirjoitti:Vähän?? Kalevalahan on jo niin triljoonasti kierrätetty suomifantsussa,
että parempi kuin kirja ja kansanrunot haudattaisiin turvesuohon.
Esimerkiksi Helena Wariksen uutta fantsukirjaa lukiessa tulee
lähinnä vihaiseksi että kirja on kuin kansanperinteen museokierros,
haamuoppaana Ursula Pohjolan-Pirhonen.


Kyseistä kirjaa en ole lukenut, joten sitä tässä on paha mennä arvostelemaan, mutta jos otan lähtökohdaksi, että et pidä Kalevalan ja kansanrunojen kertaamista vaihtoehtohistoriana, niin en pidä minäkään.
Ei enää, mutta silloin kun Elias julkaisi Kalevalan, se oli.
Se oli aivan toinen kertomus Suomen varhaishistoriasta kuin se, mitä siihen asti pidetty virallisena. Käsitys siitä, ettei Suomessa ollut mitään kulttuuria ennen kuin ruotsaliset ja ristiretket toivat sen tullessaan, sai toisen vaihtoehdon.
Nykyisin enää niin ajatella ja Kalevala itse on hyväksytty eikä enää vaihtoehtohistoriaa.
Saa siitä minun puolestani fantasiaa kirjoittaa, mutta näiden kahden mainitsemani vaihtoehon väliin jää jotain, mistä en minä ainakan ole paljon nähnyt kirjoitetun.
Ajattelen tässä, että Elias keräsi tarunsa 1800-luvulla. Kalevala usein sijoitetaan rauta-aikaan (sepät ja aseet), mutta olivatko tarut todella niin vanhoja. Viimeisimmät niistä saattoivat hyvinkin olla niin nuoria kuin esim. 1500-1600 luvulta. Mitä jos Väinämöinen ja kumppanit olisivatkin seikkailleet vielä uuden ajan alussa, se olisi vaihtoehtohistoriaa tai vaikka vielä näinäkin päivinä. :D
Fantasiassa mikään ei ole mahdotonta.

Kun en ole kaikkea mahdollista lukenut, niin voihan se olla, että siitäkin on kirjoitettu. Vain tietääkö kukaan?
Hannu K.
hannuk
 
Viestit: 87
Liittynyt: 21.01.2009, 10:02:08
Paikkakunta: Stubbekøbing,Tanska

Re: Kalevala kangistaa, lähihistoria älyttää

ViestiKirjoittaja mg » 25.05.2009, 00:36:14

hannuk kirjoitti:Se oli aivan toinen kertomus Suomen varhaishistoriasta kuin se, mitä siihen asti pidetty virallisena. Käsitys siitä, ettei Suomessa ollut mitään kulttuuria ennen kuin ruotsaliset ja ristiretket toivat sen tullessaan, sai toisen vaihtoehdon.


Ei, Lönnrot ei antanut historiaa vaan kansallisen mytologian. Runebergin
runot ja Topeliuksen opit loivat mielikuvan omasta historiastamme.

Kalevalan ainekset on kyllä selvitetty, vaikka ainesten "ikä" on
monitulkintaista. Historian tai muinaishistorian kanssa niillä
ei ole mitään tekemistä sikäli kuin historia tarkoittaa dokumentoitavissa
olevia tapahtumia. Muinaista metsästäjäyhteisöä voi kuvitella
taustaksi, samoin vielä viikinkiajan sankaritekoja sekoittuneena,
mutta "suomalaisten" ainesten etsiminen olisi hullua. Sama pätee
jos tavoitteena vaihtoehtohistoria Kalevalan pohjalta.

Jotain wagneriaanisia aineksia jos kaipaa fantsuun niin kenties parempi
olisi siinäkin tapauksessa aloittaa historiankirjoista kuin mytologiasta...
--
mg
mg
 
Viestit: 69
Liittynyt: 12.10.2004, 15:15:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalevala kangistaa, lähihistoria älyttää

ViestiKirjoittaja tniemi » 05.06.2009, 18:13:39

mg kirjoitti:
tniemi kirjoitti:(Lesbos-saari on tunnettu kivettyneistä metsistään!)

Ei vaan saari on tunnettu metsittyneistä kiveksistään.

Har! Yritin oikeasti keksiä huonompaa sanaleikkiä, mutta en kyennyt. :lol:

Mutta se, mitä minä yritin joskus kuukausi sitten sanoa, että nuo Suomen muinaisjumaluudet ovat etäisiä. Muinaisen kreikan jumalat tunnetaan, kaikki tietävät minkälainen hahmo on Odin. Loki on aivan loistava hahmo, puhumattakaan Kojootista. Näitä hahmoja on kierrätetty populaarikulttuurissa jo loputtomiin, mutta nämä muinaissuomijumalat ovat jääneet käyttämättömiksi, tuntemattomiksi, ja sen myötä persoonattomiksi.

Tässä olisi oikeasti jollekin paikka ottaa ja luoda jotain uutta.

Toinen verkkosarjakuvaesimerkki, Kojootti on hahmo erinomaisessa Gunnerkrigg Courtissa.
tniemi
 
Viestit: 764
Liittynyt: 30.04.2005, 19:44:42
Paikkakunta: Terra, Sol

Re: Kalevala kangistaa, lähihistoria älyttää

ViestiKirjoittaja Hallanvaara » 06.06.2009, 10:16:30

tniemi kirjoitti:
Mutta se, mitä minä yritin joskus kuukausi sitten sanoa, että nuo Suomen muinaisjumaluudet ovat etäisiä. Muinaisen kreikan jumalat tunnetaan, kaikki tietävät minkälainen hahmo on Odin. Loki on aivan loistava hahmo, puhumattakaan Kojootista. Näitä hahmoja on kierrätetty populaarikulttuurissa jo loputtomiin, mutta nämä muinaissuomijumalat ovat jääneet käyttämättömiksi, tuntemattomiksi, ja sen myötä persoonattomiksi.


Tuon valossa on aika kuvaavaa, että esim. roolipelimaailma Roudan maassa Väinämöinen on lähtenyt ja vienyt kalevalaiset jumalat mukanaan.

Kalevalasta tunnetaan kyllä Väiskin ja Louhen kaltaiset persoonallisuudet, mutta ne varsinaiset jumaluudet taitavat tosiaan jäädä vain nimiksi.
"Myrsky on nousussa, kolme on kateissa
moottorit käyvät jo varavirtaa
rotkoon jätetty haavoittuneet
ja kaarti ei antaudu milloinkaan!"

- Index Prohibitorum Disciplinae Augustae
Hallanvaara
 
Viestit: 18
Liittynyt: 18.12.2007, 18:46:38
Paikkakunta: Kyrönkärjenniemi

Re: Kalevala kangistaa, lähihistoria älyttää

ViestiKirjoittaja jPekka » 06.06.2009, 12:18:22

Hallanvaara kirjoitti:Kalevalasta tunnetaan kyllä Väiskin ja Louhen kaltaiset persoonallisuudet, mutta ne varsinaiset jumaluudet taitavat tosiaan jäädä vain nimiksi.


Johtunee siitä, että Kalevala on kirjoitettu 1800-luvun alkupuolella kristillisen kirkon hallitsemassa maassa - jossa vääräuskoisen kirjallisuuden julkaiseminen olisi ollut jokseenkin mahdotonta - ja kirjailijan lähdemateriaalina käyttämät kansantarinatkin ovat filtteröityneet vuosisataisen kristillisen perinteen läpi.
Minne menetkin, siellähän olet.
jPekka
 
Viestit: 117
Liittynyt: 04.10.2004, 19:13:11
Paikkakunta: Töyrynummi

Re: Kalevala kangistaa, lähihistoria älyttää

ViestiKirjoittaja Hallanvaara » 10.07.2011, 18:05:49

jPekka kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:Kalevalasta tunnetaan kyllä Väiskin ja Louhen kaltaiset persoonallisuudet, mutta ne varsinaiset jumaluudet taitavat tosiaan jäädä vain nimiksi.


Johtunee siitä, että Kalevala on kirjoitettu 1800-luvun alkupuolella kristillisen kirkon hallitsemassa maassa - jossa vääräuskoisen kirjallisuuden julkaiseminen olisi ollut jokseenkin mahdotonta - ja kirjailijan lähdemateriaalina käyttämät kansantarinatkin ovat filtteröityneet vuosisataisen kristillisen perinteen läpi.


Tutkijat näyttäisivät itse asiassa olevan sitä mieltä, että suomalaisessa uskonnossa ei jumalia ollutkaan, ehkä Ukkoa lukuunottamatta. Oli vain haltijoita (Tapio, Ahti yms.), joilla ei epämääräisyytensä takia ole kummoista persoonallisuutta. Ukonkin ylijumaluus alkoi kehittyä vasta kristillisellä kaudella. (Lönnrot halusi korostaa kyseistä piirrettä, koska yksijumalaisuutta pidettiin "hyvänä pakanuutena".) Suomalainen mytologia taipuu siis luonnostaan aika helpolla kertomaan pelkästään sankareista, paremmin kuin vaikkapa Ilias ja Odysseia.

(Selailin vanhoja viestejäni ja kun olin toukokuisella kurssilla saanut vastauksen tähänkin kysymykseen, niin pitihän sitä kommentoida. Siitä siis ketju-nekromantia.)
"Myrsky on nousussa, kolme on kateissa
moottorit käyvät jo varavirtaa
rotkoon jätetty haavoittuneet
ja kaarti ei antaudu milloinkaan!"

- Index Prohibitorum Disciplinae Augustae
Hallanvaara
 
Viestit: 18
Liittynyt: 18.12.2007, 18:46:38
Paikkakunta: Kyrönkärjenniemi


Paluu Kirjoittaminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa