Uudet keskusteluosiot

Keskustelua tästä palstasta, toimintatavoista ja sisällöstä.

Valvoja: Moderaattorit

Uudet keskusteluosiot

ViestiKirjoittaja yllapito » 24.10.2006, 19:19:22

Olen luonut kaksi osiota, Kirjat ja kirjallisuus sekä Kuukauden novelli. Ovatko nimet sopivat ja paikat oikeat? Kuvaukset täytyy vielä tehdä, mutta ne aikanaan.

Vinksautin myös keskustelukategorian ensimmäiseksi, tästä painotuksen muutoksesta olikin puhetta.

Tänne on myös tarkoitus aukaista oma osio käännetyille spefi-novelleille, siis paikka, johon voi ilmoittaa kotimaisia, jollekin muulle kielelle käännettyjä novelleja, sekä vaihtaa kokemuksia ulkomaalaisista julkaisukanavista.

-- Piikki
yllapito
Site Admin

Re: Uudet keskusteluosiot

ViestiKirjoittaja Hanska » 26.10.2006, 16:56:13

yllapito kirjoitti:Olen luonut kaksi osiota, Kirjat ja kirjallisuus sekä Kuukauden novelli. Ovatko nimet sopivat ja paikat oikeat?

Voisiko Kuukauden novelli olla ylimpänä Arviointiareenalla (siis Novellit-palstan yläpuolella)? Nyt se jää jotenkin piiloon.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Piikki » 27.10.2006, 09:15:12

Jep, järjestystä muutettu.
Piikki

ViestiKirjoittaja Piikki » 27.10.2006, 09:55:38

Mites tuon kuukauden novellin seuraava viestinviejä? Siis henkilö, joka valitsee joulukuun novellin? Missä vaiheessa viesti laitetaan eteenpäin, olisiko sen paikka aina silloin kun edellinen novelli julistetaan? Haastetulle jää kuukausi aikaa etsiä seuraava novelli.

Ja siis nyt olisi Hanskan paikka haastaa. Foorumin ihmisiä, mutta mikään ei estä haastamasta jotakuta ulkopuolista (jos hän haluaa tulla foorumille mukaan).

Toimisiko näin, vai haluaisitteko jotakin muuta systeemiä?
Piikki

ViestiKirjoittaja tero » 27.10.2006, 10:32:42

Piikki kirjoitti:Ja siis nyt olisi Hanskan paikka haastaa. Foorumin ihmisiä, mutta mikään ei estä haastamasta jotakuta ulkopuolista (jos hän haluaa tulla foorumille mukaan).

Toimisiko näin, vai haluaisitteko jotakin muuta systeemiä?

Ehdotan, että haasteen sijasta annettaisiin aina jonkin verran aikaa (esim. viikko) jolloin kuka tahansa saa ehdottaa uutta novellia. Vaikka nopein ehtii -menetelmällä.

Ihmiset tuppaavat kuitenkin yleensä haastamaan tuttujaan, ja kun tämäkin ketju lähti ainakin osittain siitä, että foorumi koetaan jo nyt ainakin osittain sisäpiiritouhuksi, ei se minusta palvele piirin laajentumista, jos uudet tai hiljaisemmat jäsenet joutuvat katselemaan vierestä kun "vanhat parrat" haastelevat toisiaan.

Jos ehdotuksia ei tule sovitussa ajassa, tämän jälkeen voisi ehkä yrittää jonkun (tai minusta vaikka useammankin ihmisen kerralla) haastamista.
tero

ViestiKirjoittaja Piikki » 27.10.2006, 11:01:36

tero kirjoitti:Ehdotan, että haasteen sijasta annettaisiin aina jonkin verran aikaa (esim. viikko) jolloin kuka tahansa saa ehdottaa uutta novellia. Vaikka nopein ehtii -menetelmällä.

Olisiko tuo aika sitten esim. edeltävän kuun puolessa välistä alkaen, vai viimeisellä viikolla ennen kuun vaihtumista? Onko tähän nakitettava vastuuhenkilö, vai huolehtiiko esittelijä sitten novellin mahdollisesta hankkimisesta nettiin?

Voidaan kokeilla minun puolestani tätä Teron ehdotusta, mutta jos homma ei toimi (=ehdotuksia ei tule tai samat ihmiset päättävät novelleista) niin sitten viesti kyllä olisi paikallaan...

Muiden mielipiteitä?
Piikki

ViestiKirjoittaja Hanska » 27.10.2006, 13:00:11

No, minulle oikeastaan on ihan sama. Mikä vaan olisi jouhevaa. Itse asiassa olin ajatellut (jos olisin ehdottajana) Teroa :wink: vaikkei varsinaisesti tuttuja ollakaan (mutta samasta kaupungista kuitenkin!).

Olisiko hyvä, jos novellin valitsisi vuoronperään mies (tai miehet) ja nainen (tai naiset), sillä käsittääkseni miehillä ja naisilla on hiukan erilainen maku myös spefi-novellien suhteen?
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja tero » 27.10.2006, 14:58:02

Hanska kirjoitti:Olisiko hyvä, jos novellin valitsisi vuoronperään mies (tai miehet) ja nainen (tai naiset), sillä käsittääkseni miehillä ja naisilla on hiukan erilainen maku myös spefi-novellien suhteen?

Eri yksilöiden novellimaku vaihtelee toki hyvinkin rajusti, mutta minun on kyllä tavattoman vaikea uskoa, että sukupuolirajan mukaan löytyisi mitään yhtenäistä jaottelua novellimaun suhteen.

(Toki on tavattoman kiinnostavaa, jos joku osoittaa mielipiteeni vääräksi.)
tero

ViestiKirjoittaja Hanska » 27.10.2006, 17:26:26

tero kirjoitti:Eri yksilöiden novellimaku vaihtelee toki hyvinkin rajusti, mutta minun on kyllä tavattoman vaikea uskoa, että sukupuolirajan mukaan löytyisi mitään yhtenäistä jaottelua novellimaun suhteen.

(Toki on tavattoman kiinnostavaa, jos joku osoittaa mielipiteeni vääräksi.)

En voi todistaa :wink:, mutta kyllä varmaan noin yleisesti ottaen naisten ja miesten kirja- ja tekstimaulla on eroja. Tosin luulen, että spekulatiivisen fiktion lukijoissa nämä erot ovat vähäisempiä kuin valtavirran. Voi olla myös, että erot valtavirrankin puolella ovat suuremmat vanhemmissa ikäluokissa kuin nuorissa.

Valtavirran puolella käsittääkseni jotain tutkimuksia on tehtykin. Muistelen joidenkin vuosien takaa mm. sellaista tulosta, että miehet eivät juurikaan lue naiskirjallisuutta ja jopa vieroksuvat naiskirjoittajien tekstejä, mutta naiset lukevat naisten ohella myös miesten kirjoittamia kirjoja. Suomi-spefin puolella tämä ei taida pitää paikkaansa, mutta valtavirran puolella näyttäisi olevan viitteitä tähän, kun olen seurannut vuosien varrella miesten ja naisten lukumakuja.

Esimerkki ääripäästä: vaikka tunnenkin yhden miehen, joka lukee (tai on joskus lukenut) Laila Hietaniemen (nykyään joku Hirvi...) kirjoja, niin luulen kuitenkin, että suurin osa Lailan lukijoista on naisia. Ja ne miehet, jotka lukevat häntä, ovat karjalaisia ja lukevat tämän takia :lol: Sama juttu ehkäpä Kaari Utrion suhteen, ja miehet, jotka lukevat häntä, lukevat historian takia. Ja sitten toisesta ääripäästä: vaikka tunnenkin yhden mummelin, joka vetää sotakirjoja kuin sieni vettä, niin veikkaan, että suurin osa Pentti H. Tikkasen faneista on sittenkin miehiä.

Luulen, että jotain eroja löytyy naisten ja miesten mielenkiinnonkohteista, ja nämä erot vaikuttavat myös novellimakuihin. Ehkä naiset ovat noin yleisesti ottaen hieman kiinnostuneempia ihmissuhteista, sosiaalisista kuvioista ja psykologiasta kuin miehet. Ja miehet taas... no niin no.. kertokoot miehet itse :wink:

Spefissä makueroja saattaisi löytyä scifin piiristä. Olisikin mielenkiintoista tutkia, millaisia eroja naisten ja miesten teksteillä on: kummat kirjoittavat enemmän kovaa scifiä, pehmoscifiä, tolkien-fantasiaa, reaalifantasiaa, kauhuromantiikkaa jne. Löytyisikö eroja, mitä luulette?

Ja kyllä joo, yksilöerot ovat usein suuremmat kuin sukupuolierot.

(Nyt täällä Turussa on semmoinen myrsky, että kivitalokin ruskaa ja ikkunat rytisee. Täytyy varmaan hakea fikkari valmiiksi, jos äkkiä meneekin sähköt.)
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

Paluu Netticolosseum