Nostetaanpa vanha aihe ajankohtaiseksi.
Ringit, miten sellaisen saa toimimaan?Olen itse pyörittänyt kirjoittajafoorumeita vuodesta 2002 alkaen. Ensimmäinen paikka keräsi kiitettävän kävijäjoukon, vaikka foorumia ei varsinaisesti mainostettu missään. Sama pätee nykyiseen paikkaan, eli DW-sivustoon.
Ensimmäinen paikka pistettiin nurin, koska porukka oli jakautunut tuhannen ja yhden eri genren piiriin, jolloin palaute oli mitä sattuu. Onneksi samanhenkiset ihmiset löysivät toisensa, eikä vanha foorumi jättänyt ketään tyhjän päälle. Vain nimi, url ja omistaja vaihtui.
DW:llä puolestaan on paljon sellaisia jäseniä, jotka eivät ole varsinaisesti kiinnostuneita kauhusta - tai eivät ainakaan kirjoita kauhua. Monelle koko kauhugenre tuntuu olevan uusi tuttavuus. Mutta he ovat mukana koko sydämellään ja palautetta sataa hyvin kriitisen suodattimen läpi. Eli edes perustaja ei pääse kuin koira veräjästä, mikä on tietysti hyvä juttu!
Onnistumisen takana on yksinkertainen resepti. Tarvitaan joku, joka on mukana koko persoonallaan. Pelkkä kehottaminen tai muistuttaminen ei riitä, vaan jonkun täytyy antaa esimerkkiä. Jossain vaiheessa vähemmän aktiiviset jäsenet karsiutuvat luonnollista reittiä pois. Palautteen määrä laskee sitä mukaa kuin jäsenen aktiivisuus, eli jos ajatellaan rapsuta sinä minua ja minä rapsutan sinua-teeman kautta, niin se on paras mahdollinen kannuste.
Toinen tekijä on rehellisyys. Imartelu on kivaa, mutta se kuuluu jonnekin muualle kuin kirjoittamiseen. Avoin suhtautuminen erilaisiin ihmisiin ja persooniin sen sijaan auttaa pitkälle. Kuppikuntia on turha muodostaa, ellei sitten halua kirjoittaa sellaisessa. Ainakin minun mielestäni me olemme kaikki samassa veneessä ja yhden kirjoittajan henkilökohtainen onnistuminen on koko alalle hyväksi.
Minä ainakin olen vilpittömän iloinen niiden DW-jäsenten puolesta, jotka tänä vuonna menestyivät sekä Novassa että Hekumassa. (Novassa 4. sija ja 8. sija ja Hekumasta yksi sai sijoituksen).
Vaikka nämä kirjoittajat edustavat itseään, eivätkä suinkaan DW-sivustoa, toimii heidän menestymisensä tai onnistumisensa hyvänä inspiraationa muille. Kukaan ei ole kateellinen kollegan onnistumisesta, vaan sitä halutaan juhlia. Tällöin puhutaan suuresta sydämestä ja rohkeudesta käyttää sitä. Eli rinkien painoarvoksi nousee yhteisöllisyys ja esimerkin antaminen. Tämä on mielestäni hyvän kirjoittajaringin tai -foorumin onnistumisen takana.
(Totta kai tarvitaan vielä se joukko, joka uskoo toiminnan järkevyyteen ja omii paikan kotisivukseen)