Rinkien hitaus - syökö se niiden mielekkyyttä?

Yleistä keskustelua kirjoittajaringeistä

Valvojat: Moderaattorit, Rinkimanageri

Rinkien hitaus - syökö se niiden mielekkyyttä?

ViestiKirjoittaja Marko » 09.12.2004, 17:42:43

Kun itse kirjoittelin enemän, en ollut erityisemmin innostunut ringeistä vaikka sellaiseen osallistuinkin. Tämä johtui pitkälti siitä, että palaute tuntui tulevan aina aivan liian myöhään. Palautteen tasossa ei sinällään ollut mitään vikaa, tai edes siinä että joku yksittäinen ihminen olisi toistuvasti hidastellut. Kokonaisuus oli vain liian riippuvainen siitä että kaikki olisivat suhteellisen nopeita. Ja kun tekstit kävivät vähääkään pidemmiksi, niin tämä ei vain mielestäni toiminut kovin hyvin.
Rinkien toimitaideassa on juuri tuo rinkimäisyys on mielestäni heikkous, sillä varsinkin nykyaikana olisi netin kautta montakin tapaa toimia nopeammin ja riippuvuus yhden ihmisen (kenen tahansa rinkiläisen) ehtimisestä voisi tiputtaa minimiin. En tiedä millainen tämä nettirinki on, mutta jotenkin alan kallistua sille kannalle, että perinteisen oloiset ringit ovat ehkä enimmäkseen sittenkin menneisyyden jäänteitä.
Mutta millainen olisi sitten se toimiva nykyrinki? Voisivatko vaikkapa nettiringin osallistujat esitellä oman rinkinsä toimintaa ja pohtia nykymenon hyviä ja huonoja puolia?
Marko

ViestiKirjoittaja Piikki » 09.12.2004, 18:13:23

Olen samaa mieltä siitä, että nykyisellään rinkikirjeet eivät vastaa arvostelun saamisen tarpeisiin. Laatu on ok, reaktionopeus ei. Minulla on itselläni kierrossa taas novelli, jonka palautteet tulevat liian myöhään. Novelli on jo kolmeen kertaan editoitu sen jälkeen, kun jätin sen kirjeeseen, ehkä julkaistukin.

Olin mukana jonkin aikaa yhdessä sähköpostiringissä, mutta sekään ei toiminut: sähköpostin päällä tuntui olevan vielä helpompi maata kuin paperisen kirjeen.

En osaa sanoa, mikä auttaisi. Pitäisi kait vain olla riittävän innostunut porukka. Rinkimanageri voi muistuttaa, mutta ei pakottaa. Ringin jäsenten itsensä pitäisi aktiivisesti hoputtaa toisiaan.

Yksi vaihtoehto voisi olla sähköpostilista, johon voisi laittaa tekstejään luettavaksi ja kritisoitavaksi. Semmoisessa olen joskus ollut mukana: perustuu luottamukseen, ja ongelmaksi nousee sitten se, että joukossa on aina niitä, jotka vain ovat eivätkä osallistu. Kun tätä jatkuu tarpeeksi pitkään, alkaa metakeskustelu "miks noi saa olla täällä jos ne eivät osallistu". Ja sitten törmätään luottamusongelmiin. On eri juttu laittaa tekstinsä neljälle ihmiselle kuin kolmellekymmenelle, joista ei kaikkia ole oppinut tuntemaan.

Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia rinkikirjoittamisen elvyttämiseksi?
Piikki

ViestiKirjoittaja jek » 09.12.2004, 22:05:54

Koska vissiin olen tuleva rinkimanageri, niin aihe koskettaa kipiästi.

Itse olen aloittanut rinkikirjoittamisen - veidaminit - huhtikuussa 2002. Vähän yli puolessatoista vuodessa olen kirjoittanut viisi rinkikirjettä, keskimäärin siis kaks per vuosi. Palautteen saaminen on aina kivaa, mutta palaute parhaassa tapauksessa vuoden vanhaan tekstiin ei lämmitä yhtä paljon kuin kolme kuukautta vanhaan tekstiin. Olen (ollut) itse paha kirjeiden makuuttaja, viimeisin kirje oli varmaan yli kuukauden kirjoituspöydällä ennen kuin tein sille yhtään mitään. Jotain siis pitäisi tehdä.

Ehkä ensimmäinen kysymys on se, miksi haluaa olla ringissä mukana. Kun aloitin ringissä, ajattelin että olisi kiva olla mukana sellaisessa pienessä porukassa, nähdä ihmisten tekstien elävän ja syntyvän ja välillä lukea kummallisia raakileitakin, sellaisia joita ei ikinä löytäisi mistään lehdestä, ja vertailla omiinsa. Perehtyä toisten ihmisten kirjoittamisen tapaan. Ja tietysti saada myös sitä palautetta. Nykyisellään tämä ei oikein toteudu - minulla ei loppujen lopuksi ole kovin selkeää käsitystä rinkiläisteni kirjoitustyyleistä, ja siten en pysty antamaan yhtä hyvää palautetta muiden teksteistä kuin voisin antaa, jos rinki kiertäisi nopeammin. Nykyisellä tahdilla ehdin kirjeiden välillä unohtaa kuka rinkiläisistä kirjoitti mitäkin, ja kellä on millainen tyyli. Tämä haittaa erityisesti silloin, jos samalta kirjoittajalta on kierrossa osia samasta kokonaisuudesta.

Olen saanut sellaisen käsityksen, että joku ringeistä on menestyksekkäästi toiminut samalla porukalla vuosia (vai puhutaanko peräti vuosikymmenistä?). Mikä tekee ringistä toimivan? Tällaiseen rinkiin kuulumatta väittäisin, että yhteisöllisyys. Omalle rinkikirjoittamiselleni antoi syvyyttä se, että tapasin pari samassa ringissä olevaa tyyppiä Finnconissa.

En tiedä, millainen kokoonpano eri ringeillä on, ja tuntevatko ihmiset toisiaan, mutta kai ihmisillä on kumminkin tietoisuus siitä, että kirjoittamisrinkikin on yhteisö. Pelkkä kirjeen saaminen pari kertaa vuodessa ei kuitenkaan riitä luomaan yhteisöllisyyden tunnetta: jos kirje kiertää hitaasti niin sitä pitäisi voida kompensoida jotenkin, vaikka henkilökohtaisemmalla otteella.

Ja tietysti pitäisi määritellä, miksi itsekukanenkin kuuluu kirjoittamisrinkiin. Onko se fandom-velvollisuus, joka hoidetaan kun ei mitään muuta ole käsillä, vai antaako se todella jotakin?

STk:n sivuilla painotetaan rinkien itseohjautuvuutta, mutta ehkä Stk:n kannattaisi piestä vähän enemmän? Voisiko rinkimanageri tarjota kultaisen tähtitarran sille ringille, joka kierrättää kirjettä useimmin vuodessa? Kuukausittainen "managerin muistutus" rinkilistan kautta?

Yksi, jolla kirjoittajat voisivat kirjeen kiertoa _ehkä_ nopeuttaa on saamisesta ja lähettämisestä kuittaaminen. Jos joku on lähettänyt kirjeen, eikä kuittausta kuulu saajalta, saajaa voi tökkiä. Ja jos saaja kuittaa saamisen, mutta ei lähettämistä kahden viikon kuluessa, häntä voi taas tökkiä. Rinki voisi vaikka sopia yhteisen rangaistuksen tällaisesta häpeämättömyydestä - kustantaa seuraavan kierroksen postimerkit? Kirjoittaa itsestään herjarunon?

Tietysti lopuksi voisi kysyä, että kuinka moni rinkiin kuuluva kirjoittaja on tyytymätön rinkinsä toimintaan ja nopeuteen - jollekin pari kirjettä ja pari kommenttia jostain tekstistä voi olla ihan hyvä vauhti. Ja kuinka moni rinki toimii moitteettomasti kuin hyvin öljytty kone?
jek
jek

ViestiKirjoittaja Marko » 10.12.2004, 15:36:46

Piikki kirjoitti:Yksi vaihtoehto voisi olla sähköpostilista, johon voisi laittaa tekstejään luettavaksi ja kritisoitavaksi. Semmoisessa olen joskus ollut mukana: perustuu luottamukseen, ja ongelmaksi nousee sitten se, että joukossa on aina niitä, jotka vain ovat eivätkä osallistu. Kun tätä jatkuu tarpeeksi pitkään, alkaa metakeskustelu "miks noi saa olla täällä jos ne eivät osallistu". Ja sitten törmätään luottamusongelmiin. On eri juttu laittaa tekstinsä neljälle ihmiselle kuin kolmellekymmenelle, joista ei kaikkia ole oppinut tuntemaan.

Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia rinkikirjoittamisen elvyttämiseksi?

Ehkä tätä foorumia voisi hyödyntää. En ole tutustunut php:hen kovin tarkkaan, mutta luulisin että tässä olisi mahdollista luoda suljettuja keskusteluja. Eli jos tämä onnistuu teknisesti, niin idea voisi olla seuraanvanlainen. Keskustelua voisivat seurata vain rinkiläiset jolloin tämä intiimiys säilyisi, mutta samalla foorumimaisuus helpottaisi mm. pitempien keskustelujen syntyä. Teksti voisi olla joko foorumin kautta saatavilla tai sitten kulkisi vaikkapa sähköpostitse osallistujille. Tämä mahdollistaisi samalla hieman isompia rinkejä jos tähän tarvetta ilmaantuisi. Rinkivastaaja ilmoittaisi foorumin moderaattorille, että vain nämä tunnukset ovat sallituja tähän keskusteluun ja tietenkin kaikilla keskustelijoilla olisi tänne tunnus.

Tällaisessa muodossa vastauskynnys madaltuisi kun voisi heittää eteenpäin ensimmäiset ajatukset ja lisäillä tarpeen mukaan muita kommentteja kunhan on pureskellut novellia tms. tekstiä vähän enemmän, samalla syntyisi aito mahdollisuus keskustella teksteistä. Ja ennen kaikkea keskustelujen seuraaminen helpottuisi, sillä sähköpostilistassa se ei oikeastaan ole kovin helppoa (ei ainakaan minun postilaatikkoni perusteella).
Marko

ViestiKirjoittaja Piikki » 10.12.2004, 16:15:18

Marko kirjoitti:Ehkä tätä foorumia voisi hyödyntää. En ole tutustunut php:hen kovin tarkkaan, mutta luulisin että tässä olisi mahdollista luoda suljettuja keskusteluja.

Hyvä idea! Otan selvää asian teknisestä puolesta ja palaan asiaan. Jos sille ei ole esteitä, niin sitten kannattaakin jo miettiä, miten homman organisoi (minkä kokoinen ryhmä, missä suhteessa paperirinkeihin, korvaako kokonaan jne.)
Piikki

ViestiKirjoittaja Hanska » 11.12.2004, 15:27:03

Piikki kirjoitti:Otan selvää asian teknisestä puolesta ja palaan asiaan. Jos sille ei ole esteitä, niin sitten kannattaakin jo miettiä, miten homman organisoi (minkä kokoinen ryhmä, missä suhteessa paperirinkeihin, korvaako kokonaan jne.)

phpBB2-tekniikkaa käyttävään keskustelufoorumiin on heleppo tehdä suljettuja palstoja: kunkin palstan käyttöön annetaan oikeudet vain tietyille henkilöille/nimimerkille; tällöin muut eivät pääse edes kuikuilemaan sinne, jos niin halutaan, eivätkä edes näe palstoja, jos sitä halutaan.

BTW, turvallisuussyistä Nettikolosseumin versio olisi hyvä päivittää versioon 2.0.11.
Hanska

ViestiKirjoittaja Piikki » 13.12.2004, 00:58:36

Jeps, juttelimme aiheesta viikonloppuna hallituksen kokouksessa ja tarvittavia ryhmiä voidana perustaa. Nyt vain jää ratkaistavaksi, aletaanko niitä kasata halukkaille ringeille (lähtrvätkö kaikki ringin jäsenet tähän mukaan) vai tarvitaanko jonkinlaista uutta systeemiä?

Paras lähtökohta varmaan kumminkin olisi, että jokainen rinki sopii omat toimintasysteeminsä: toimiiko keskustelupalsta rinnan paperikierron kanssa, vai siirtyykö rinki kokonaan toimimaan keskustelupalstan kautta?

Pistän aiheesta vielä rinkiläisten omalle sähköpostilistalle viestiä.

Oman ryhmän tarpeesta voi ilmoittaa tässä ketjussa tai laittamalla postia hallituslistalle.
Piikki

ViestiKirjoittaja jakar » 23.12.2004, 17:55:27

Jatkaakseni keskustelua rinkien toimivuudesta vuodan tänne tiedon, että Piikki (jonka kanssa olen samassa ringissä) ehdotti ringillemme oman foorumin perustamista tänne Netticolosseumiin. Homma toimisi niin, että rinkikirje kiertäisi edelleen ihan normaaliin tapaan, mutta jokainen kirjoittaja julkaisisi kontribuutionsa aina myös foorumissa. Näin palautteen voisi lukea tuoreeltaan sekin jäsen, jolle fyysinen rinkikirje matkaisi vielä kahden-kolmen muun rinkiläisen kautta muutaman kuukauden ajan. Foorumissa asioita voisi kommentoida myös tuoreeltaan ja pyytää täsmennyksiä palautteeseen. Varsinainen rinkikirje toimisi kuviossa selkärankana. Novelleihin on helppo tarttua, kun ne tulevat paperilla postissa.
Parhaassa tapauksessa tämä yksinkertainen uudistus voisi poistaa sen, mikä perinteisessä rinkikirjeessä ei toimi, ja pitää sen, mikä on hyvää. Rinkiin järjestetty kirjeryhmä pakottaa kirjoittamisen *muotoon*. Erilaisissa sähköpostikirjoittamisryhmissä luulisi helposti olevan se ongelma, että täytyy olla tarkat säännöt, miten tekstit etenevät ja senkään jälkeen ei ole mitään luonnollista pakotetta noudattaa noita sääntöjä. Rinkikirjeessä on se etu, että kun se saapuu kirjoittajalle, siitä on päästävä eroon. Se häiritsee silkalla olemassaolollaan olkoonkin, että aika kauan sitä kiusausta pystyy pitämään vakan alla. Mutta kun kirjeen saa aikaan, sen saa myös nopeasti muiden näkyville foorumissa.

Avoimia kysymyksiä tässä vielä on. Mikä on foorumin ja rinkikirjeen suhde? Paljonko ihmiset kirjoittavat foorumiin ja jääkö rinkikirjeeseen mitään keskustelua? En näkisi sitäkään ääripäätä pahana, että kaikki keskustelu katoaisi rinkikirjeestä foorumiin. Tällöinkin rinki toimisi materiaalin kiertokanavana ja rakenteena, joka määräisi milloin viimeistään kunkin on kirjoitettava vuorostaan palautetta ja lisättävä uutta materiaalia.

Rinkimme ei ole vielä päätynyt mihinkään ratkaisuun asian suhteen, mutta ajattelin tuoda tämän kehitelmän täällä esiin, jotta joku toinenkin rinki voisi miettiä vaihtoehtoisia tapoja tekstin pompottelemiseen.
jakar

ViestiKirjoittaja mixu » 31.12.2004, 16:57:25

Hyvin hitaana rinkiläisenä:
Ringit ovat pitkällä tähtäimellä hyvä keksintö. Jokaisesta kommentista (vaikka sitä ei olisi, ja aloitettaisiin alusta) kasvaa sekä ihmisenä että tarinoitsijana.

Ei niistä mitään apua ole tämän hetken tarinaan, eikä pitäisikään olla. Ringit kypsyttävät tulevia tarinoita. Jos haluaa nopeita kommentteja, kannattaa luetuttaa heti. Ringit tuottavat tarinoita.
Mutta la-la-la-la-la-Laurelinella / on tuolla taivaalla muita hommia / ei se jouva luuhaan Haukiputtaalla / mun vissiin täytyy joku toinen katella.
mixu

ViestiKirjoittaja Kirjuri » 29.01.2005, 20:27:06

jek kirjoitti:Olen saanut sellaisen käsityksen, että joku ringeistä on menestyksekkäästi toiminut samalla porukalla vuosia (vai puhutaanko peräti vuosikymmenistä?). Mikä tekee ringistä toimivan? Tällaiseen rinkiin kuulumatta väittäisin, että yhteisöllisyys.

Meillä on tuollainen rinki, joka ryösti toimintaideansa STk:lta. Siellä pyörii paitsi novelleja, myös sarjakuvia, runoja ja musiikkia.

Yhteisöllisyydessä on kuitenkin huonotkin puolensa. Rinkimme on ihan oikeasti nakertanut pahemman kerran ennen niin lämpimiä ihmissuhteita, ja lisäksi saanut yhden jos toisenkin lopettamaan luomisen. On nimittäin niin että jos taiteilijat tuntevat toisensa, mukana on paljon enemmän keskinäistä kilpailua kuin tuntemattomien kesken. Toisen negatiivinen mielipide tuntuu paljon kipeämmältä kuin tuntemattoman.

On myös ahdistava kokemus katsoa silmiin omaa saamattomuuttaan. Mutta se nyt on minkä tahansa ringin ongelma. Jotkut säikähtävät katsetta niin etteivät enää kirjoita / piirrä / sävellä mitään. Jotkut taas karjaisevat peilistä näkevälle peikolle uhmakkaasti ja ryhtyvät hommiin jotta ehtivät saada jotain valmiiksi seuraavaankin pakettiin. Itse kuulun jälkimmäisiin ja minulle ringistä on ollut paljon iloa.

Joskin koen, että minulle on ollut opettavaisempaa ANTAA perusteltua palautetta kuin SAADA sitä. On aina hyödyllistä pohtia, miksi jokin teos on toimiva ja mikä ei, mikä teoksessa tarkalleen on hyvää ja mikä ei. Oppimaansa voi sitten soveltaa myöhemmin omien töittensä kanssa.
Kirjuri

rinkien palstat

ViestiKirjoittaja Jorma » 27.09.2005, 12:47:25

Heips.

Tuossa kirjettämme pitkään makuutelleena kyselisin sen rinkien omien palstojen idean perään.

Itse tulen helposti kurkkineeksi verkkopalstoja ja siitä tulee vielä helpommin tapa, jos on jokin oikea syy käydä katsomassa missä kirje luuraa.

Oikeastaan kävimme kiukkuisen kiivaan keskustelun ringin sisällä siitä, että jokin systeemi pitäisi olla kirjeen jatkuvaan hoputtamiseen. Yhtenä väläyteltiin s-postia tai postituslistaa, mutta kummasti keskustelu hiljeni kun ilmoitin kirjeen lähteneen eteenpäin.

Ajatus ringin palstasta täällä kuulostaa parhaalta, etenkin sillä jos arvostelusta tulisi tiivistelmä tänne heti kun kirje on lähdössä liikkeelle. Se helpottaisi sekä kirjeen liikkeitten seuraamista että oman kirjoittamisen aikataulutusta, koska seuranta olisi melkein reaaliaikaista. Samalla olisi mahdollista, että jokin teksti saisi aikaan syvempääkin keskustelua.

Olisiko mahdollista kokeilla rinkien omaa palstaa?

Terveisin

Jorma
Umpitohelo kirjeenhautoja
Jorma

ViestiKirjoittaja Flag » 30.08.2006, 16:30:03

Nostetaanpa vanha aihe ajankohtaiseksi. :wink:

Ringit, miten sellaisen saa toimimaan?

Olen itse pyörittänyt kirjoittajafoorumeita vuodesta 2002 alkaen. Ensimmäinen paikka keräsi kiitettävän kävijäjoukon, vaikka foorumia ei varsinaisesti mainostettu missään. Sama pätee nykyiseen paikkaan, eli DW-sivustoon.

Ensimmäinen paikka pistettiin nurin, koska porukka oli jakautunut tuhannen ja yhden eri genren piiriin, jolloin palaute oli mitä sattuu. Onneksi samanhenkiset ihmiset löysivät toisensa, eikä vanha foorumi jättänyt ketään tyhjän päälle. Vain nimi, url ja omistaja vaihtui.

DW:llä puolestaan on paljon sellaisia jäseniä, jotka eivät ole varsinaisesti kiinnostuneita kauhusta - tai eivät ainakaan kirjoita kauhua. Monelle koko kauhugenre tuntuu olevan uusi tuttavuus. Mutta he ovat mukana koko sydämellään ja palautetta sataa hyvin kriitisen suodattimen läpi. Eli edes perustaja ei pääse kuin koira veräjästä, mikä on tietysti hyvä juttu!

Onnistumisen takana on yksinkertainen resepti. Tarvitaan joku, joka on mukana koko persoonallaan. Pelkkä kehottaminen tai muistuttaminen ei riitä, vaan jonkun täytyy antaa esimerkkiä. Jossain vaiheessa vähemmän aktiiviset jäsenet karsiutuvat luonnollista reittiä pois. Palautteen määrä laskee sitä mukaa kuin jäsenen aktiivisuus, eli jos ajatellaan rapsuta sinä minua ja minä rapsutan sinua-teeman kautta, niin se on paras mahdollinen kannuste.

Toinen tekijä on rehellisyys. Imartelu on kivaa, mutta se kuuluu jonnekin muualle kuin kirjoittamiseen. Avoin suhtautuminen erilaisiin ihmisiin ja persooniin sen sijaan auttaa pitkälle. Kuppikuntia on turha muodostaa, ellei sitten halua kirjoittaa sellaisessa. Ainakin minun mielestäni me olemme kaikki samassa veneessä ja yhden kirjoittajan henkilökohtainen onnistuminen on koko alalle hyväksi.

Minä ainakin olen vilpittömän iloinen niiden DW-jäsenten puolesta, jotka tänä vuonna menestyivät sekä Novassa että Hekumassa. (Novassa 4. sija ja 8. sija ja Hekumasta yksi sai sijoituksen).

Vaikka nämä kirjoittajat edustavat itseään, eivätkä suinkaan DW-sivustoa, toimii heidän menestymisensä tai onnistumisensa hyvänä inspiraationa muille. Kukaan ei ole kateellinen kollegan onnistumisesta, vaan sitä halutaan juhlia. Tällöin puhutaan suuresta sydämestä ja rohkeudesta käyttää sitä. Eli rinkien painoarvoksi nousee yhteisöllisyys ja esimerkin antaminen. Tämä on mielestäni hyvän kirjoittajaringin tai -foorumin onnistumisen takana.

(Totta kai tarvitaan vielä se joukko, joka uskoo toiminnan järkevyyteen ja omii paikan kotisivukseen) :roll:
Flag

ViestiKirjoittaja Tohtori » 31.08.2006, 15:30:09

Täytyy nyt sen verran taputella Flagia selkään, että DW-sivusto kyllä antoi huomattavan suuren sysäyksen omallekin "uralleni" kirjoittajana. Olinhan minä toki kirjoitellut omille kotisivuilleni jo vuosikaudet, mutta kunnollisen ulkopuolisen palautteen puutteessa homma polki aika lailla paikallaan. Osuin sivustolle aika lailla sattumalta ja suhtauduin siihen aluksi hieman epäillen, mutta siinä vaiheessa, kun kaksi ensimmäistä foorumille postaamaani novellia oli järjestelmällisesti (ja aiheesta) haukuttu lyttyyn, tiesin että tämä sivusto on juuri sitä mitä kaipaan. :) Ja tuskinpa taannoista Nova-sijoitustanikaan olisi tullut ilman DW-väen myötävaikutusta, vaikka itse kilpailunovellia en oikein voinut kierrättää foorumilla.
-Tri
Tohtori

Rinki..?

ViestiKirjoittaja Hilkka » 07.12.2006, 17:59:38

Hei,
Olen ekakertalainen täällä. Kaipaisin pientä porukkaa, jossa oltaisiin aidon avoimesti omilla nimillä ja ja sähkäriyhteydessä... Olisikohan sellainen mahdollista?

Yhteinen aihe tietty tärkeä...
Hilkka
Hilkka

ViestiKirjoittaja Piikki » 08.12.2006, 14:26:50

Ota yhteyttä rinkimanageriin Jennyyn ja kysy, onko ringeissä paikkoja vapaana. Lisätietoja http://tieteiskirjoittajat.utu.fi/kirjoittajaringit/

Meillä on myös jäsenille tarkoitettu ilmainen arvostelupalvelu.
Piikki

Paluu Kirjoittajaringit - Yleinen keskustelu