Vaihtoehtoinen kirjoittajarinkisysteemi

Yleistä keskustelua kirjoittajaringeistä

Valvojat: Moderaattorit, Rinkimanageri

Vaihtoehtoinen kirjoittajarinkisysteemi

ViestiKirjoittaja Symppis » 30.05.2007, 02:45:03

Heihoi.

Olen kirjoittanut genrenovelleja jonkin aikaa ja saanut pari vanhempaa ja vaatimattomampaa juttua julkaistuakin Portissa. Olen kuitenkin vielä aika amatööri, ja olen päätynyt asiaa harkittuani siihen johtopäätökseen, että omaa kirjoittamistani parantaisi suuresti osallistuminen kirjoittajarinkityyppiseen toimintaan, jossa pieni ryhmä arvioisi toistensa tekstejä. En ole kuitenkaan vielä kääntynyt rinkimanagerin puoleen, koska näen rinkisysteemissä tiettyjä puutteita (suurimpana palautteen hitaus). Pohdittuani asiaa hieman lisää ja vakoiltuani vähän, kuinka esim. toimivaksi tunnetussa amerikkalaisessa Critters-workshopissa toimitaan, minulla olisi tarjota kirjoittajaringille vaihtoehtoinen toimintakonsepti. (Critters ei siis suinkaan toimi näin, vaan vain tietyt asiat on lainattu sieltä.)

Tarkoitukseni ei ole lausua mitään lopullista, vaan heitellä ajatuksia ilmaan ja yrittää herättää keskustelua tästä asiasta. Jos innokkaita henkilöitä löytyy tällaista systeemiä kanssani kokeilemaan, niin mikäs sen mukavampaa, mutta tämä on siis todellakin ihan vasta idea-asteella ja hypoteettista. En ole koskaan ollut kirjoittajaringin/piirin jäsen, joten mitään käytännön kokemuksia ei itselläni ole. Itsestäni vaikuttaa kuitenkin siltä, että tämä voisi olla toimiva systeemi, mutta kommentoikaa pois, jos olen unohtanut jotain oleellista tai tehnyt outoja oletuksia.

Homma toimisi näin:

1. Joka viikko joku ringin jäsenistä saa lähettää sähköpostitse muiden jäsenten luettavaksi yhden valmiin novellin (tai esim. 30 sivua romaanitekstiä tms.). Vuoro kiertää. Sopiva aikaväli ja tekstimäärä sovittaisiin tietysti yhdessä rinkiä perustettaessa, mutta yksi luettava ja arvioitava teksti viikossa ei ole törkeän paljon (sama on vaatimuksena Crittersissäkin).

2. Jäsenten täytyy kommentoida saamaansa tekstiä viikon kuluessa sähköpostitse suoraan kirjoittajalle. Yleisistä arviointikriteereistä ja esim. arvioiden vähimmäispituudesta sovittaisiin yhdessä.

3. Novellin arvioimatta jättämisestä rangaistaan siirtämällä rinkiläisen seuraavaa novellienlähetysvuoroa viikolla eteenpäin. Toisin sanoen neljän hengen ringissä täytyy aina kirjoittaa kolme palautetta ennen kuin tulee taas oma vuoro lähettää novellinsa muille. Jos tietää hyvissä ajoin, ettei ehdi jollain viikolla kirjoittaa arviota (matkoilla tms.), niin voi pyytää kirjoittajalta etukäteen lisäaikaa arvion tekemiseen tai sopia, että jää yhden arvion velkaa tai jotain. Jos jättää monta kertaa arvion tekemättä, niin karkoitetaan ringistä.

Lisähuomioita:
- Tämä systeemi mahdollistaisi myös useiden eri tekstien saamisen arvioiduiksi samalla kertaa (jos se lähestyvän deadlinen tai muun takia on tarpeen), koska ringin eri jäsenille voi lähettää eri tekstit (mutta siis vain yhden jokaiselle). Tietysti siinä ottaa sen riskin, että ei saa yhtä kattavaa palautetta.
- Rinki voisi sopia omista säännöistään tarkemmin yhdessä: esim. mitä sanktioita myöhästelystä, saako lähettää puolivalmiita tekstejä jne.
- Ringin koko voi olla mikä tahansa, mutta mitä enemmän jäseniä, sitä pitempään kestää, että oma vuoro taas tulee, ja sitä kattavampaa palautetta tekeleistään saa.

Järjestelmän edut nykyiseen kirjoittajarinkiformaattiin verrattuna:
- vastauksia ei tarvitse odotella
- yhden ihmisen hidastelu ei vaikuta rinkiin juuri lainkaan
- hidastelijat paljastuvat automaattisesti
- voi joustavasti lähettää eri novelleja eri ihmisille
- muiden jo antama palaute ei voi vaikuttaa omaan palautteeseen samasta tekstistä

Järjestelmän edut STK:n arvostelupalvelun käyttöön verrattuna:
- kirjoittaja joutuu itsekin opettelemaan palautteen antamista

Eli mitäs tuumaisitte tällaisesta? Kysykää tarkennusta, jos ilmaisin itseäni epäselvästi.
Furry but fierce.
Symppis

ViestiKirjoittaja chirel » 30.05.2007, 07:10:17

Minullakaan ei ole mitään kokemusta kirjoittajaringeistä, joten en osaa kovin hyvin arvioida tuon systeemin toimivuutta.

Ensimmäisenä pisti silmään tuo aikataulu. Viikossa pitäisi siis saada aikaan novelli ja esim. kolme palautetta. Se on minulle ainakin paljon. Pienen lapsen äitinä minnulla ei ole mahdollisuutta ihan vapaasti käyttää aikaani kirjoittamiseen, vaikka kuinka haluaisin. Tahtini on parhaimmillaan novelli kuukaudessa. Jos siihen lisäisi vielä sen, että ajatuksella lukee toisten novelleja ja antaa palautetta niistä, niin tahtini varmaan hidastuisi entisestään. Eli minä ainakin kaipaisin hiukan hitaampaa aikataulua. Muuten olen valmis kokeilemaan tuollaista systeemiä.
chirel

ViestiKirjoittaja Symppis » 30.05.2007, 09:54:53

chirel kirjoitti:Viikossa pitäisi siis saada aikaan novelli ja esim. kolme palautetta.

Eieiei, sehän nyt olisikin ihan naurettava aikataulu. Olinko noin epäselvä?

Tarkoitin, että joka viikko YKSI rinkiläinen saa lähettää tekstinsä muiden luettavaksi, ja näiden pitää kommentoida sitä seuraavan viikon aikana. Viikossa pitää siis tehdä yksi arvio (paitsi jos on oma vuoro lähettää novelli).

Omaa vuoroa täytyy odotella aina muiden jäsenten vuorojen ajan, eli uutta materiaalia olisi aikaa kirjoittaa viiden hengen ringissä neljä viikkoa. Viiden hengen ringissä jokainen ehtisi saada vuodessa arvion n. kymmenestä tekstistä.

Ja jos ei saa aikaiseksi mitään, niin voi lähettää esim. uuden version vanhasta tekstistä tai jättää oman vuoron kokonaan välistä.
Furry but fierce.
Symppis

ViestiKirjoittaja Hanska » 30.05.2007, 12:31:27

Ehdottamasi systeemi kuulostaa kyllä paremmalta kuin perinteinen rinki, jossa teksti kiertää ja yksikin hidastelija voi lähestulkoon lamauttaa kierron.

Erinäiset kritiikkihässäkät (ei kuitenkaan kirjoittajarinkiä) läpikäyneenä tuli muutama asia mieleen.

Kun haluaa antaa mahdollisimman täysipainoista kritiikkiä toisen tekstistä, viikko voi olla liian lyhyt aika. Ensin täytyy lukea teksti kertaalleen, sulatella, funteerata, lukea toiseen kertaan, sulatella, funteerata ja kirjoittaa kritiikki tekstiä selaillen. Vaikeat tekstit voi joutua lukemaan useammin kuin kaksi kertaa.

Kokemuksesta - ja toisten kokemuksesta - olen oppinut, että kertalukeminen ei riitä, vaan jotta tekstiin pääsee syvällisesti sisään, tarvitaan vähintään kaksi lukukertaa ja sulatteluaikaa siihen väliin.

Jos halutaan pitää kuitenkin kiinni tuosta viikko per teksti, niin silloin voisi kerralla tulla kahdelta kirjoittajalta teksti ja kumpaankin olisi kaksi viikkoa aikaa kirjoittaa kritiikki. Näin näitä tekstejä voisi lukea rinnakkain ja sulatteluaikaa olisi kummassakin se kaksi viikkoa.

Toinen juttu.
Kun kirjoittaja saa vaikkapa 4-6 kirjoittajalta kritiikin, niin nämä kritiikit voivat olla aivan toistensa vastakohtia. Jälleen kokemuksen rintaäänellä kirjoittaen: tiedän, että tämä voi hämmentää kirjoittajaa pahan kerran. Mitä tehdä, kun toinen sanoo, leikkaa tämä heti pois, ja toinen sanoo, lisää tätä? Tähän ongelmaan saattaa tulla apua, jos tekstistä voi keskustella kritiikinantajien kanssa, myös siten että he kuulevat, mitä toiset heistä ovat sanoneet. Jos tällaiseen tilanteeseen saisi aikaan hedelmällisen keskustelun, niin siitä voisi olla hyötyä niin kirjoittajalle kuin kriitikoille (kirjoittajina). Netticolosseumiin voisi (ehkä?) perustaa kullekin ringille oman paikan, jonne pääsisi vain ko. ringin jäsenet keskustelemaan kritisoiduista teksteistä. Eli kritiikit laitetaankin sinne eikä lähetetä tekstin kirjoittajalle... tai lähetetään kirjoittajalle ja laitetaan palstalle vasta, kun kirjoittaja on saanut kaikilta kritiikin (näin muiden antama kritiikki ei pääse vaikuttamaan omaan).
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Symppis » 30.05.2007, 14:02:41

Ach, tosi hyviä pointteja. Ja keksimiisi ongelmiin taisit jo kehitellä ratkaisutkin.

Itselläni ehkä kangasteli mielessä vähän pienemmällä lukemisella ja paneutumisella kirjoitettu suppeampi kritiikki, jonka voisi myös tehdä nopeammin, koska itse toivoisin saavani arvioita teksteistä mahdollisimman pikaisesti. Toisaalta on varmasti niinkin, että kritiikin laatu ja sen laatimiseen kuluva aika kasvavat samassa suhteessa.

Tuo kaksi tekstiä kahdessa viikossa kuulostaa hyvältä idealta, tai sitten voisi menetellä niinkin, että kirjoittaja saisi itse määritellä, minkälaista palautetta haluaa ja miten pian, ja jos toivoo kattavampaa, niin antaa sitten muille sen ekstraviikon vastausaikaa. (Kyyninen minäni huomauttaa, että kritiikinteko voi lipsahtaa joka tapauksessa hyvistä aikomuksista huolimatta sinne viimeiseen iltaan, oli sitä aikaa miten paljon hyvänsä.)

Tuo foorumikeskustelujuttu olisi varmasti toimiva. Hain juuri sitä, että kaikki antaisivat palautetta puhtaalta pöydältä ilman että muiden mielipiteet pääsisivät vaikuttamaan, mutta niiden laittaminen sinne vasta jälkeenpäin olisi tietysti ilmiselvä ratkaisu, ja jatkokeskustelukin on foorumiympäristössä helpompaa kuin sähköpostissa.
Furry but fierce.
Symppis

ViestiKirjoittaja Piikki » 30.05.2007, 19:42:04

Itse asiassa Netticolosseumissa on tälläkin hetkellä pelkästään kirjoittajarinkiläisille tarkoitetuja lokeroita, joita tosin mikään rinki ei ole käyttänyt enää pitkään aikaan. Eli siis oma palsta vain rinkiläisten (ja moderaattoreiden) silmille on toki mahdollista perustaa.
Piikki

ViestiKirjoittaja Hanska » 31.05.2007, 07:29:10

Symppis kirjoitti:Tuo kaksi tekstiä kahdessa viikossa kuulostaa hyvältä idealta, tai sitten voisi menetellä niinkin, että kirjoittaja saisi itse määritellä, minkälaista palautetta haluaa ja miten pian, ja jos toivoo kattavampaa, niin antaa sitten muille sen ekstraviikon vastausaikaa.

Juu, nämä joustavat vaihtoehdot ovat hyviä ja käytännössäkin noita on tullut kokeiltua face-to-face-kritiikkipalavereissa hyvin monina variaatioina. Joskushan kirjoittaja haluaa vain testata pikaisesti paria juttua, miten ne toimii lukijan kannalta.

Viikko voi olla siinä mielessä lyhyt aika, että kenelle tahansa (tai siis ainakin minulle :wink:) tulee usein sellaisia äkillisiä juttuja, jotka ajavat harrastusten ohi (niin kuin nyt kaksi edellistä iltaa olen ollut naapurissa asentamassa atk-laitteita ja langattoman verkon ja kotiin tullessa on ollut niin väsynyt, että kalja käteen ja aivot narikkaan). Jos aikaa on kaksi viikkoa, niin on enemmän joustovaraa.

Symppis kirjoitti:(Kyyninen minäni huomauttaa, että kritiikinteko voi lipsahtaa joka tapauksessa hyvistä aikomuksista huolimatta sinne viimeiseen iltaan, oli sitä aikaa miten paljon hyvänsä.)

:) Herkästi siinä saattaa käydä noin, vaikka itse olen yleensä "toiseksi viimeinen ilta" -tyyppiä. Mutta kun kirjoittaa viimeisenä iltana, niin silloin arvioitava teksti on saanut muhia kriitikon aivoissa pisimpään.

Kritiikkiä odotellessa aika tuntuu tosiaan harvinaisen pitkältä. :wink:
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Symppis » 31.05.2007, 11:36:09

Hanska kirjoitti:Viikko voi olla siinä mielessä lyhyt aika, että kenelle tahansa (tai siis ainakin minulle :wink:) tulee usein sellaisia äkillisiä juttuja, jotka ajavat harrastusten ohi...

Jos aikaa on kaksi viikkoa, niin on enemmän joustovaraa.

Ihan totta. Kenties kaksi viikkoa voisi olla toimivampi peruskommentointiaika, ja sitä lyhempi sitten poikkeus jos on jotain pakottavia syitä tai toivoo muuten pikaisempaa kritiikkiä.

Hanska kirjoitti:Jos halutaan pitää kuitenkin kiinni tuosta viikko per teksti, niin silloin voisi kerralla tulla kahdelta kirjoittajalta teksti ja kumpaankin olisi kaksi viikkoa aikaa kirjoittaa kritiikki.

Jäin vielä miettimään sitä, että onko tämä sillä tavalla petollinen, että sitten molempien kritiikkien dedis on samaan aikaan. Toinen alternatiivi on se, että joka viikko tulee teksti ja siihen on aina kaksi viikkoa aikaa reagoida, jolloin kritiikkideadlineja on kerran viikossa.
Furry but fierce.
Symppis

ViestiKirjoittaja Hanska » 31.05.2007, 14:30:44

Symppis kirjoitti:Jäin vielä miettimään sitä, että onko tämä sillä tavalla petollinen, että sitten molempien kritiikkien dedis on samaan aikaan. Toinen alternatiivi on se, että joka viikko tulee teksti ja siihen on aina kaksi viikkoa aikaa reagoida, jolloin kritiikkideadlineja on kerran viikossa.

Tuo kuulostaa ihan hyvältä. Mutta tarvitaanko ja miten paljon sitä aikaa täällä tapahtuvaan keskusteluun? Vaiko siinä kritiikkikierrosten lomassa keskustellaan, jos tuntuu siltä tai tarvetta on. Tai jos kritiikinsaaja haluaa kysellä jotain kritiikin kohtaa / eroavaisuuksia.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Symppis » 31.05.2007, 15:27:01

Hmmh... Selkeintä olisi (ehkä?) irrottaa foorumikeskustelut aikataulusta kokonaan.

Miten olisi sellainen toimintajärjestys, että kirjoittaja kaikki kritiikit saatuaan ja niitä hetken kontemploituaan postaa ne yhdessä nipussa foorumille ja kommentoi niihin samalla jotain yleistä ja pyytää tarkennuksia, jos joku asia jäi vielä kaihertamaan?

Ja sitten voi keskustella, mikäli keskustelua syntyy. Jos kritiikit on selkeitä ja tekstin puutteista (tai täydellisyydestä) yksimielisiä, niin eihän siinä välttämättä mitään keskustelemista ole.
Furry but fierce.
Symppis

ViestiKirjoittaja Hanska » 02.06.2007, 09:40:56

^ Kuulostaa sopivan joustavalta menettelyltä.
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja chirel » 04.06.2007, 10:01:45

Ketkä lähtee mukaan kokeiluun ja kuka sen pyöräyttää käyntiin?
chirel

ViestiKirjoittaja Hanska » 05.06.2007, 19:35:07

No, minua tuo kyllä kiinnostaa, mutta en ole oikein varma, miten tämä mahtuu aikatauluihini. Ehkä pitäisi tiivistää ajankäyttöä. :roll:
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

ViestiKirjoittaja Symppis » 05.06.2007, 20:42:59

Minä olen tietysti kiinnostunut. Ja voin jotain yleisbyrokratiaa yrittää pitää koossa, sikäli mikäli joku rinkitoimintaa enemmän kokeillut ei ehdottomasti halua.

Jos tämä aikataulu (1 arvioitava teksti / viikko) tuntuu liian kireältä ja halukkaita ei vielä ole hirveän montaa, niin tietty voi aloittaa kevyemmällä 1 teksti / 2 viikkoa -tahdilla. Sehän tarkoittaa vaan sitä, että omia tekstejä saa harvemmin esille.

Elieli:
Etsitään halukkaita ylhäällä kuvatun kaltaiseen rinkikokeiluun. Optimimäärä olisi ehkä 4-6 henkeä. Jos Chirel ja Hanska (miten on?) lähtee mukaan, niin siinä on jo kolme. Muita?

Ja mistäs sellaisen sala-alueen täältä Netticolosseumista saa? Tarkemmista detaljeista kannattaa varmaan sopia siellä.
Furry but fierce.
Symppis

ViestiKirjoittaja Piikki » 05.06.2007, 21:24:55

Symppis kirjoitti:Ja mistäs sellaisen sala-alueen täältä Netticolosseumista saa? Tarkemmista detaljeista kannattaa varmaan sopia siellä.

Esim. mulla ja Hanskalla on oikeudet luoda sellainen. Tarvitaan vain lista käyttäjänimistä, jotka haluavat mukaan toimintaan. Taidankin luoda sellaisen heti saman tien...
Piikki

Seuraava

Paluu Kirjoittajaringit - Yleinen keskustelu