Tekstien tulostamisesta (sisältää opettavaisen tarinan)

Keskustelua kirjoittamisesta.

Valvoja: Moderaattorit

Tekstien tulostamisesta (sisältää opettavaisen tarinan)

ViestiKirjoittaja summa » 04.12.2007, 17:27:49

Moikka!

Nanowrimo on ohitse (hurraa!) ja ahkeran nanottajan pitäisi nyt tulostaa tekstinsä editointia varten. Jos omia romaanikäsikirjoituksiaan ei kehtaa (ainakaan toistuvasti) tulostaa yliopiston mikroluokassa ja jos varsinkin jos siihen ei ole mahdollisuutta, pitää omistaa tulostin.

(Mikroluokassa, ainakin Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa, on vielä se huono puoli että jos tulostaa omia kaunokirjallisia tekstejä, saa olla haukkana vahtimassa verkkokirjoittimen ääressä ettei kukaan näe... koska se on niin noloa...)

Jokin aika sitten tuli tilaisuus lähettää keskeneräinen käsikirjoitus hakemuksen liitteenä eräälle kurssille. Kokeilin tulostus- ja kopiontiliikkeen palvelua PDF-muotoisesta käsikirjoituksesta. EI KANNATA ikinä tehdä näin, jos taksa on tietty määrä senttejä/sivu, paksusta pinkasta kertyy aikamoinen lasku - minulla melkein pari kymppiä muistaakseni.

No, en päässyt kurssille. Keväällä tuli sitten aika lähettää käsikirjoitus kustantamoon, mieluiten useampaa, kuten on neuvottu. Topristuin ja ostin uudet mustekasetit äiti-merkkisen vanhempani vanhaan HP:n DeskJet670c-tulostimeen. Olisi pitänyt ostaa kaksi mustaa mustekasettia yhden mustan ja yhden värillisen sijaan. Yksi mustekasetti kesti hyvin kaksi pinkkaa, kolmas alkoi jo yskiä. Jos olisin ostanut kaksi mustaa, olisin voinut vaihtaa vain niiden paikkaa kun toinen oli tyhjä.

Jäljellä olevalla musteella on sinnitelty tähän saakka. Tällä hetkellä tulostan vedoksia värikasetin punaisella ja sinisellä, hyvin näkyy ja saa vaihtelua - ja värikasetille edes jotain käyttöä. Mutta siis tämä toimii vain hätäratkaisuna vedosten tulostamiseen.

Muutenkaan DeskJet ei toimi kovin hyvin, paperinsyöttö yskii ja se vetää välillä rivejä ruttuun asiakirjan lopussa. Lisäksi se kitisee, se pitäisi varmaan huoltaa. Toisaalta se on suht luotettava.

Kysymykseni Netticolosseumin keskustelijoille kuuluukin, kannattaako kaltaiseni tuhertelijan

1) huoltaa vanha DeskJet
2) sijoittaa laser-kirjoittimeen (tai laadukkaaseen mustesuihkutulostimeen) pelkkää kirjoittamisharrastusta varten vai
3) unohtaa kotona tulostaminen kokonaan?

Kokemuksia kaivataan kaikista hyvistä tulostimista. Printtaan muuten vedokset toispuoleiselle paperille, eli sellaiselle, joka on toiselta puolelta käytetty, joten tämäkin saattaa vaikuttaa tulostimen käyttöikään. Paras ratkaisu olisi tulostin, joka tulostaisi vedokset paperin molemmille puolille, mutta lienevät kalliita?

T:summa - ei grafomaanikko, mutta suht tuottelias kumminkin
summa

ViestiKirjoittaja Taustavoima » 04.12.2007, 20:38:38

Kannattaa opetella editoimaan tekstiä näytöltä, säästyy rahaa, vaivaa ja ympäristöä. Monet ammattikirjoittajat pärjäävät jopa kokonaan ilman tulostinta, jos tekstit saa lähettää toimituksiin tai tilaajille sähköisessä muodossa. Mutta joissain tapauksissa tarvitaan edelleen paperiversioita pitkistä teksteistä. Sinuna tulostaisin kyllä yliopistolla vaikka muutamassa erässä, 20-60 sivua kerrallaan. Silloin välttää muiden epäilevät katseet, vaikka ei sivullinen kaunokirjallista tekstiä asiatekstistä juuri erota. Voit harkita omien papereiden tuomista, mutta edullisinta on tietysti käyttää mikroluokan papereita (jotka ovat aina loppu).

Tulostimia ei ikävä kyllä kannata huoltaa, jos ne ovat rikki. Rikki menneen tilalle voi ostaa uuden edullisemmin. Joku muu osaa varmaan sanoa merkeistä paremmin, sain omani ilmaiseksi Kosmoskynän päätoimittajalta. (Ihan kelvollista jälkeä se tekee vaikka onkin vanha kuin ikuisuus ja paperinsyöttö temppuilee. Kiitti, Pasi.)
Unohda maalliset murheesi lukemalla Kirjoittajatreffit-blogia.
Taustavoima

ViestiKirjoittaja Piikki » 04.12.2007, 21:03:26

Koska meillä on jokakodin kirvesmies kotona, niin tulostimiakin on kotikonstein huollettu: paperinsyötön ongelmat johtuvat usein vetoteloista, jotka ovat kuluneet liian sileksi, hiekkapaperilla kevyt rapsuttelu voi auttaa. Yleensä ei kannata huoltoon viedä, koska huolto maksaa helposti enemmän kuin uusi.

Minulla on Canonin lasertulostin, joka on toiminut hyvin, mustekasetit ovat vain kalliita ja vaihtojauheen käyttäminen ei taida onnistua. Säästän väriä tulostamalla pienemmällä dpi:llä. Metsästän halvempia vaihtokasetteja verkon kautta, ja olen saanut alennusprosentin paikalliseen Canon-liikkeeseen, kun ostan sieltä yhdistyksille niin usein muutenkin tavaraa (postituskirjekuoria kannattaa muuten ostaa tuhannen erissä, jos postittelee paljon)

Minulle tulostin on välttämättömyys, en näe koneen ruudulta kokonaisuutta samalla tavoin kuin paperilta. Säästän paperia ottamalla hyvin tiheitä tulosteita itselleni (sivulle niin paljon tekstiä kuin mahtuu).

Kustantamoihin pyydetän yleensä edelleen kässärit paperisina, joten jos kässäreitä aikoo tulostaa vaikkapa viitene kustantamoon niin oma tulostin alkaa olla melkein välttämättömyys. Ellei sitten pääse jossakin muualla tulostamaan. Kopiointiliikkeet syövät kaikki rahat...
Piikki

ViestiKirjoittaja summa » 04.12.2007, 22:41:11

Hyvä vinkki Piikki, yritän ensi kerralla tuota vetotelan rapsuttelua. Ihan joka editiota varten en tulostetta ota, yleensä yksi riittää, mutta silti musteen kulutus on eri luokkaa kuin vain satunnaisten asiakirjojen tulostamisessa, vaikka niitä kertyisikin paljon.

Onneksi toispuoleinen paperi on hyödyke, josta tässä taloudessa ei ole niukkuutta: usein kirjojen arvostelukappaleet tulevat kritiikkejä kirjoittavalle puolisolle oikovedoksina, ja niiden toisella puolella on tilaa useammallekin romaanille. En tiedä sitten, miten vaikuttaa mustesuihkukirjoittimen kulumiseen.

Mustesuihkutulostimessa on se hyvä puoli, että kasetin voi täyttää helposti, kunhan se ei ole liian kulunut. Laserin voisi hankkia, jos saisi vaikkapa apurahan sitä varten, talouden molemmat jäsenet kuuluvat yhteisöihin joilta niitä voisi hakea suht helposti.

Kustantajalle pinkka on joka tapauksessa pakko tulostaa, joten hyvän kirjoittimen metsästys jatkuu.
summa

ViestiKirjoittaja jPekka » 05.12.2007, 12:28:58

Jos harkitsee värillistä musteruiskua, kannattaa valita sellainen jossa eri värit ovat erillisissä kaseteissa (eikä sellaisessa kolmivärikasetissa mustan kasetin ohella). Eri värit loppuvat melkoisen eri aikaan, nimittäin.

Itse olen kyllä laserin kannalla, jos rahkeet vain riittävät. Tosin niilläkin on menty jo kauan sitten hinnoittelussa siihen, että itse laitteen saa suht halvalla, firman voitot kerätään värikaseteista ja muista kuluvista osista.

Ainakin tuohon apuraharahoitteiseen Samsungiin (CLP-550N) olen onnistunut täyttämään kasetit uudelleen - ainakin kerran. Musta kasetti kestää näköjään meidän kotikäytössämme noin vuoden, muut värit yli kaksi vuotta. En tulostele kovin usein käännöksieni printtejä, mutta omista romaanikässäreistä (ateljeekriitikoille ja kust. toimitajille) usein aika montakin versiota. Jätevärisäiliö (parikymmentä euroa) on täyttynyt useaan kertaan, mutta kun ostaa varakappaleen, niin voi tyhjentää ja pestä täyttyneen sillä välin kun toinen säiliön on paikoillaan.

Laser on myös nopeampi ja ongelmattomampi. Tuo omamme tulostaa lisäksi kaksipuolista, mikä vähentää paperinhaaskausta.

Mutta, kuten tavataan sanoa, your mileage may vary.
Minne menetkin, siellähän olet.
jPekka

ViestiKirjoittaja Hanska » 06.12.2007, 14:34:27

Tähän keskusteluun ei mun pitäisi osallistua, sillä oma mustesuihkuni Epson tulostelee miten huvittaa ja milloin huvittaa (ja aina jaksan siitä valittaa). Tästä syystä työstän tekstejäni yleensä aika pitkälle näytöltä, ja toinen syy on musteiden kallius. Tosin olen silloin tällöin onnistunut ostamaan Olsonin tarjouksista musteita tosi halvalla. :wink:

Epsonissani on neljä väripatruunaa, joissa kaikissa täytyy olla jonkin verran mustetta, että mitään tai minkään väristä tekstiä tulee. Tämä on harmillista esim. silloin, kun tarvitsisin vain mustaa tekstiä, niin jos vaikkapa cyan-väri on loppu, niin tulostin ei tulosta mitään. :evil:

Lasertulostin on varmaan hyvä ratkaisu sellaiselle, joka tulostaa lähinnä tekstiä. Luultavasti laser onkin seuraava hankintani tulostinrintamalla.

Jos mun täytyy ottaa samasta, pitkästä tekstistä useampi kopio, niin saatan tehdä niin, että tulostan yhden kappaleen ja menen sen kanssa paikalliseen kopiofirmaan, jossa itsepalveluna ja vaikkapa 250 kipaleen kopiokortilla valokopsun hinnaksi jää pari senttiä. Ja kopiokortti on voimassa pitkään (oliko se ostopäivän hetkestä seuraavan vuoden loppuun?).
Ei velliä eli novelli!
Sanoja, sanoja
Hanska

Re: Tekstien tulostamisesta (sisältää opettavaisen tarinan)

ViestiKirjoittaja jailja » 07.01.2008, 17:36:22

[quote="summa"]
1) huoltaa vanha DeskJet
2) sijoittaa laser-kirjoittimeen (tai laadukkaaseen mustesuihkutulostimeen) pelkkää kirjoittamisharrastusta varten vai
3) unohtaa kotona tulostaminen kokonaan?[/quote]

Itse suosittelisin investoimista pieneen laser-tulostimeen. Eloni aikana olen tapellut erillisten mustesuihkujen kanssa, ja yleensä niistä on enemmän ongelmia kuin iloa. Laserissa jälki on (tekstiä tulostaessa) aina priimaa, ja sen kyllä huomaa sitten laadussa. Musteruiskun kanssa menee vain hermot...

Laserit alkavat olla jo suhteellisen edullisia. Verkkokaupasta edullisimmat lähtevät alle satasen.
jailja

ViestiKirjoittaja Abso » 11.01.2008, 23:13:54

:D
Viimeksi muokannut Abso päivämäärä 12.10.2008, 18:10:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Abso

ViestiKirjoittaja jPekka » 12.01.2008, 12:20:37

Abso kirjoitti:Laseria ei voi itse täyttää. Suihkarin patruunat voi avata ja täyttää kohtuullisen edullisesti itsekin.

Kyllä laserin värikasetit voi itse täyttää. Riippuu sitten kirjoittimen mallista, miten hyvin täyttäminen onnistuu - mutta sama ongelma on musteruiskuissakin.

Ainakin tuossa Samsung-laserissa kasettien täyttäminen onnistui melkoisen sujuvasti värijauhekaupasta saadun ohjeen mukaan. Itse täytettynäkin laserkasetit ovat kalliimpia kuin musteruiskukasetit, mutta kestävät myös kauemmin. Meidän kotikäytössämme musta värikasetti kestää näköjään noin vuoden, muut värikasetit parisen vuotta.
jPekka

ViestiKirjoittaja Abso » 13.01.2008, 13:48:21

Viimeksi muokannut Abso päivämäärä 12.10.2008, 18:10:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Abso

ViestiKirjoittaja jPekka » 13.01.2008, 14:03:44

Abso kirjoitti:Onko laser-kasettien täyttömahdollisuus merkkikohtainen ominaisuus

Saattaa olla. Mustekasetti.comin sivuilta löytyy ainakin joitain täyttöohjeita. Tuon meidän Samsungimme kasettien täyttäminen onnistui ainakin suhteellisen helposti.
jPekka

ViestiKirjoittaja Abso » 13.01.2008, 14:49:49

Viimeksi muokannut Abso päivämäärä 12.10.2008, 18:10:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Abso

ViestiKirjoittaja summa » 04.02.2008, 12:10:36

Ratkaisin akuuteimman ongelman Karhukopion itsepalvelutulostuksella, kun piti postittaa kilpailutöitä. Turussa niiden palvelupisteen kellarissa jyskyttävä kopiokone/tulostin on uskomattoman tehokas, eikä kopiokorttikaan ole kallis, sitä halvempi tietysti mitä enemmän sykäyksiä ostaa. Harkitsen tämän jälkeen vakavasti minkään oman tulostimen ostamisen mielekkyyttä :-)
summa

Re: Tekstien tulostamisesta (sisältää opettavaisen tarinan)

ViestiKirjoittaja Artsi » 23.11.2017, 10:49:25

Vanha lanka, mutta omat kokemukset kotona tulostamisesta laserilla ovat hyviä. Tällainen löytyy kotoa https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... n-tulostin
Artsi

Paluu Kirjoittaminen